Utrolig nyttig opplysning!

Jeg fløy til Chicago siste helg. Grunnen til at jeg fløy istedet for å kjøre er at å kjøre tar 4 timer hver vei og koster tilsammen rundtom $80 og så må jeg finne et sted å parkere i Chicago. Å fly kostet meg $99 og tar 3 timer hver vei og jeg behøver ikke bekymre meg for parkering. Jeg fløy United Airlines, som jeg betrakter som et upålitelig flyselskap. Hva det betyr er at jeg vet aldri på forhånd om flyet blir kansellert, forsinket eller om de mister bagasjen min. American Airlines, derimot, betrakter jeg som pålitelige. Hvis jeg er på passesjerlisten for et American Airline fly blir det alltid kansellert og jeg må sitte rundt og vente på neste, som er forsinket.

Men det virkelig storartede med United er at med bekreftelsen av billettbestillingen min fikk jeg en linke til denne fine nettsiden som har nøyaktig informasjon om hva jeg kan og ikke kan ta med meg på flyet, hva som kan bli med inn i kabinen, og hva som må sjekkes. Utrolig nyttig informasjon!

Ikke at det overrasker meg at jeg ikke kan ta håndgranater inn i kabinen, og det er selvsagt bra at damer som bruker denslags ikke må ta av seg sine gele-fylte BHer, men det plager meg litt at jeg ikke kan ta med en hammer eller et balltre ombord. Slike ting må jo være utrolig nyttige når en blir sittende ved siden av bråkete unger eller fylliker? Hvorfor skal vi ikke få lov til å gjøre flyturen fredeligere for alle?
Kanskje de mener jeg kan greie meg med en paraply, en seks-tommers skiftenøkkel, eller dælje utyskene i hodet med et videokamera eller true med å stikke ut øynene deres med broderisaksen eller neglefilen. Alle de tingene er jo lovlige.

En ting som får meg til å lure litt er sigar-kuttere og fyrstikker. Hva i allverden skal en med slikt nå som det ikke er lov til å røyke på flyene?

Shampoo, balsam, og boblebad er derimot ting en ikke har noen som helst bruk for på et fly. En kan jo knapt vaske hendene i de elendige små vaskene, så å vaske håret, eller tilogmed ta et bad, kan en bare glemme. Det lille en kan få tak i av vann kan en heller fylle i vannpistolen. Så lenge den ikke ser ut som et ekte våpen, er lekevåpen nemlig helt greitt.

Og selv om jeg ikke får lov til å ta dem med inn i kabinen, lurer jeg på om jeg skal kjøpe meg noen «brass knuckles» (aner ikke om det finnes noe norsk navn for disse) for å ha i bagasjen min. Det kan bli interessant, for de er nemlig ulovlige i nesten alle stater.
Men altså lovlige i innsjekket bagasje på fly…

Men den saken som virkelig tar kaka er vel «personal lubricants». Vi snakker altså om glidemiddel her. Jeg prøver veldig hardt å ikke tenke på hva folk trenger det til på fly. Virkelig. Jeg prøver. Veldig. Hardt.
Men er det ikke i grunnen ganske hyggelig av TSA at de tenker litt på folk som absolutt skal ha seg på flydassen også?

6 comments on “Utrolig nyttig opplysning!

  1. Hehe! 🙂

    Jeg vil tro at shampo etc (og glidemiddel) er greit å ha i håndbagasje, for dem som reiser kun med håndbagasje. Det er jo noen som gjør det. Selv må jeg alltid ha koffert med meg, så jeg gjemmer alt flytende (samt brass knuckles og skiftenøkkel) i kofferten.

    Jeg ble fratatt neglefil og pinsett (en sånn liten sak) på flyplass en gang. Aner ikke hvor mye skade de mener jeg kunne ha forårsaket med dette, men jeg vil tro at skiftenøkler er litt verre. Nå skjedde dette på Gardermoen, og ikke i USA, så her er kanskje reglene litt annerledes.

    TSA hadde forresten lagt igjen en hyggelig hilsen til meg i kofferten, da jeg dro hjem fra USA i september. Underlig at de sjekket kofferten på vei ut, egentlig..? Eller?

    • TSA går alltid gjennom bagasjen på vei ut. De vet at mange europeere og asiater kjøper mye dyr elektronikk mens de er i USA, vettu!
      Trist, men sant. Håper de ikke fant noe interessant i kofferten din.

      Når folk blir fratatt ting som neglefiler og pinsetter er det fordi personen som går gjennom bagasjen ikke kan reglene godt nok.
      Folk har blitt drept med skiftenøkler, men jeg regner med at de var noe større enn 6-tommers? En kollega fra tiden da jeg brukte sånt daglig hadde en 24-tommers; vet ikke hva man skal bruke den til bortsett fra å dælje noen i hodet!

      • Ønsker ikke USA at folk skal kjøpe elektronikk???

        Jeg hadde kjøpt noe, men det hadde jeg i håndbagasjen. Kastet emballasjen og sendte kvitteringen hjem i posten. 🙂

        Jeg har veldig lite erfaring med skiftenøkler, store eller små. Men jeg savner stadig den innmari gode pinsetten jeg ble fratatt for flere år siden. Grrrrrr!

        • Jeg vet ikke akkurat hva USA vil, men jeg regner med at fra toppen regnes det som bra at turister legger igjen penger i landet? Bortsett fra at de lager lover som kan få en til å tro at de helst ikke vil at noen turister skal komme hit i det hele tatt!

          Men ansatte i TSA bryr seg lite om hva som er bra for turisme, de vet at de kan finne nye, kule dingser de kan stjele i turisters bagasje. Sånn går det når man gir dårlig utdannede (og tildels udannede), dårlig betalte mennesker stor makt over andre; de misbruker den og føler seg skinnhellige i tillegg.

          Og ja, selvsagt. Den pinsetten du blir fratatt (eller mister på annet vis) er selvsagt den beste noensinne, og det er etterpå klin umulig å få tak i en ny!

  2. Åh steike, så de stjeler dingsene? Nå er jeg enda mer glad for at jeg tok med meg de viktigste tingene i håndbagasjen.

    Du har skjønt det du, den pinsetten var selvsagt Pinsetter Over Alle Pinsetter! Jeg håper sikkerhetsvaktene stakk seg på den. Til blods!

    • Ja. Masse ting stjeles fra bagasje, men det er bortimot umulig å rapportere så offisielt skjer det jo ikke!
      Best å ta med ALT av verdi i håndbagasjen.

      Hvis TSA-folka stakk seg til blods på pinsetten din var det nok velfortjent!

Legg igjen en kommentar

