Hjelp! Jeg har fått stær på nervene!

Her i Iowa gjøres det mye av hvor stor skade hjort, kaniner og ekorn gjør på hager. Jeg fikk tilogmed et rundskriv i posten i dag som forteller meg alt jeg behøver å vite for å holde hjorter unna hagen min for evig og alltid. Sikkert utmerket informasjon, men ettersom «hagen» min befinner seg på en balkong i tredje etasje er det så sjelden hjort kommer dit at jeg brydde meg ikke med å lese det.

Kaniner er heller ikke noe stort problem.

Ekorn, derimot kommer på besøk både titt og ofte, så jeg har en avtale med de lokale ekornene om at de skal la være å grave i blomsterpottene mine mot at jeg henger fuglebrettet sånn at de når det hvis de virkelig vil. Det hender selvsagt at en eller annen lodott glemmer seg, og det tar en stund før ungene helt skjønner opplegget, men stort sett er de greie.

Derimot har jeg et problem med stær. Det har ikke vært noe problem tidligere, men de siste ukene har de invadert som om de hadde funnet olje på balkongen min.
De tømmer fuglebrettet for frø så fort jeg får fylt det opp, jager andre fugler og plager ekornene, og når de er ferdige med det river de bladene av tomatplantene mine. Jeg er ganske sikker på at stær ikke spiser tomatblader, så dette er bare reinspikka hærverk.
Og som om det ikke var nok, driter de på balkongrekkverket, graver i blomsterpottene mine, og holder et hersens rabalder i eiketreet utenfor soverommet mitt om morgenen.

Så hvis noen vet hvordan man blir kvitt disse uforskammede fuglene, vær så snill å del kunnskapen!
I mellomtiden skal jeg lete etter oppskrifter på stekt stær…

6 comments on “Hjelp! Jeg har fått stær på nervene!

  1. Jeg som trodde amerikanerene var et gjestmildt og åpent folk. Jaja, de kan nå i grunnen ha Budweiseren sin i fred for meg uansett.

  2. Meg og.
    Det finnes forresten drikkbart øl her borte, men en må jo betale litt mer enn for det masseproduserte, smakløse skvipet.

    Jeg spurte forresten rundt på jobben om hvorfor hjorter i hagen ikke er bra, og folk var visst enige om at det er fordi de spiser planter. Skjønner ikke problemet jeg, amerikanerne spiser jo ikke denslags selv, så hvorfor ikke overlate det til hjortene?

  3. Når sant skal sies så har vi jo det samme problemet her på vestlandet. Siden jeg skriver hjort med to x h og spiser mer kjøtt enn salat så er jeg heldigvis marginalt mer populær.

  4. Ja, på enkelte deler av vestlandet spiller vel hjorten samme rolle som elgen gjør i Trøndelag og diverse steder i innlandet? Altså de holder beitene nede og blodtrykket til folk oppe.

Legg igjen en kommentar

