Helga er her!

I Norge er det visst pinsehelg denne helga. I USA er det Memorial Day. Memorial Day er en sånn amerikansk helligdag med vag begrunnelse som feires med billigsalg på laken og gassgriller.
Ettersom jeg ikke trenger nye laken eller gassgriller drar jeg ut av landet i stedet. Vel, jeg drar helt til Toronto. Toronto høres ut som et sted som er langt borte fra Iowa, men det er det ikke. En kort flytur til Chicago og så en kort flytur derfra til Toronto så er man der.

En kort flytur, ja. Det betyr at man må sitte rundt på flyplasser i timesvis og man må gjennom den heller talentløse men lettere komiske (på avstand, vel å merke) sikkerhetssjekken. Det er egentlig ikke så ille i Cedar Rapids, for det er en liten flyplass og for en eller annen grunn har de greidd å finne folk til å jobbe på flyplassen uten å tømme asyler eller fengsler. Men på enkelte flyplasser blir det ganske ille.

Jeg er sikkert ikke den eneste som gjerne vil vite hvordan det forbedrer sikkerheten at folk står i kø i timesvis. Tvert om fører det sikkert til at enkelte får lyst til å sprenge ting i lufta. I det minste ville en eksplosjon vært god for litt underholdnign mens en bare står der likevel. Fyrverkeri ville også vært en god ide. Kanskje tilogmed klovner, men det er vel å ta litt sterkt i. Istedet må jeg høre på gamle damer som snakker unødig høyt om bridge eller sykdommer, eller kjærestepar som diskuterer sexlivet sitt. Vel, det er i grunnen greit å få vite at jeg ikke er den eneste som ikke har noe sexliv som er verdt å snakke om.
Og mens jeg egentlig ikke har et problem med å måtte ta av meg skoene, ta alle mine elektroniske dingser ut av bagen min for å sende dem gjennom røntgenmaskinen i vaskebaljer, kan jeg ikke skjønne hvorfor flyplassautoritetene ikke er bedre forberedt for denne prosedyren. Man må vente til siste liten for å få plass til å sette veskene fra seg så man kan ta noe ut av dem, og da er det selvsagt ingen baljer der. Når en person med en stabel baljer endelig kommer, bærer hun dem selvsagt til bakenden av køen, og folk der kan jo ikke gjøre mye med dem bortsett fra å holde en i hånden mens de ser dumme ut. Og ved bordet ved røntgenmaskinen står de som virkelig trenger baljene nå og ser både dumme og utålmodige ut. Hvis det ikke var for at noen av dem i bakenden av køen var smartere enn de ser ut og gav baljene til dem som trengte dem først ville det sikkert gått riktig galt.

Samtidig kan jeg vel nevne at barene på flyplassene er på feil plass. Det burde vært minst en før sikkerhetssjekken. Eller en like ved der de foretar sikkerhetssjekken. Faktisk burde sikkerhetsskjekken foretas i en bar. Folk er mer avslappet i barer, og bortsett fra drinker har de ikke noe imot at ting tar litt ekstra tid. Og for dem som er redde for muslimske ekstremister ville barer virke tryggere, for vi vet jo alle at muslimske ekstremister ikke drikker!
Ikke at jeg tror muslimske ekstremister er noen stor trussel på fly; den store faren er alle koffertertene i kabinen. Kofferter har ingenting som helst i kabinen å gjøre og burde holdes utenfor. Folk burde sjekke inn koffertene sine så bagasjehandleerne kan dra dem etter de små traktorene sine mens de leker rallykjørere ute på tarmacen, hive dem hit og dit og kjøre over dem med en gaffeltruck eller to. Slitte ting er jo så mye kulere enn nye ting, som vi ble grundig informert om før vi skulle på leirskole i femte klasse.
Dessuten er jeg helt sikker på at alle koffertene som stappes inn i de små veskerommene i kabinen utgjør en ganske alvorlig trussel mot passasjerenes liv og helse. Hva om de faller ut i lufta? Tro meg eller ei, jeg har opplevd det, og det var ikke et pent syn. At det var så sterk turbulens at enkelte passasjerer slapp opp for plass i spyposene sine hjalp ikke heller, men det var de fallende koffertene som førte til skader. Jeg forlangte å få billettpengene mine tilbake, for hendelige uhell jeg er villig til å godta på et fly inkluderer ikke å få fremmede menneskers skitne undertøy over meg mens folk rundt meg prøver å mate krabbene 37,050 fot over krabbenivå.
Ikke at det er mange krabber her ute i midtvesten akkurat. Ikke med mindre vi teller landkrabber, da. Dem er det jo flust av.

Og mens jeg sitter her og surmuler kan jeg samtidig advare folk på det sterkeste mot å ta opp fotografi som hobby. For da blir det før eller senere til at man kjøper speilreflekskamera, og da må man selvsagt også kjøpe mange linser og diverse annet ekstrautstyr. Og det blir tungt. Veldig tungt. Og da må man kutte ned på noe.
Jeg kutter ned på hva jeg tar med meg av klær. Selvsagt. Man kan jo ikke la vidvinkelen eller stativet bli hjemme! Så dagens reisetips fra Marina er tangatruser. Og sandaler. Uten sokker, vel å merke.

God tur!

6 comments on “Helga er her!

  1. Nå mistet jeg i grunn lysten til å ta fly igjen noen gang….
    (Kombinasjonen lange køer og sikkerhetskontroll, for deretter levende se for seg mating av krabbene ble litt for tøff)

  2. Ja, det blir litt tøfft iblant, men det har ikke skremt meg enda. Men hvis jeg har et valg tar jeg heller toget.

  3. høres gøyalt ut….

    men sikkerhetskontroll i en bar ville ikke virket.. min muslimske venn har informert meg om at det finnes forskjellige nivåer å være muslim på. på høyeste nivå finner man fundamentalistene, og på laveste nivå finner man de som kaller seg muslimer uten å leve etter reglene, dvs de spiser svinekjøtt og drikker alkohol osv…. 🙂

  4. Sikkerhetskontroll i en bar kunne da vel virke like bra som sikkerhetskontroll i totalt kaos som det er nå? Og det har ingenting med muslimer å gjøre, det er ganske enkelt det at sikkerhetskontrollen ikke virker særlig bra. Hvis man har «ulovlige» ting med seg er det helt tilfeldig om de blir funnet, og de fleste blir aldri funnet.
    Det hele er bare et spill for galleriet, og man kan da likesågodt sette opp showet i en bar.

Legg igjen en kommentar

