Hvordan forhindre global oppvarming?

Det later til at det er svaret på dette spørsmålet folk leter etter når de kommer til bloggen min, så jeg får vel i anstendighetens navn gi dem et svar.
Det er ganske enkelt egentlig: Forbruk mindre!

Der. Nå har jeg svart, og det tok meg mindre enn to minutter. Så enkelt er det altså å redde verden fra nedsmelting og en sikker undergang. Oss superhelter er virkelig effektive!

OK, så verden er kanskje ikke reddet enda, men hvis folk følger rådet mitt kommer det iallefall til å gå i riktig retning. Og det kan trenges, for her er det ufordragelig varmt i dag!

17 comments on “Hvordan forhindre global oppvarming?

  1. Min også!
    Og hvis noen ønsker seg hytte ved sjøen, har jeg opptil flere jeg kan selge dem! Rett her i Iowa!

  2. Eller kanskje vi skal begynne å selge tropiske øyer langs kysten i Norge? Det blir vel ikke så lenge til før det blir palmesus og dus i Ytre Enfold!

  3. Bare det blir «klimanøytralt» så er jeg med.

    (Og siden det kun er en liten brøkdel av en promille av verdens befolkning som vil kunne skaffe seg en tropisk øy utenfor kysten av Ytre Enfold, vil jo dette gå noe alldeles heidundrande i overskudd klimamessig, ja, faktisk vil klimaet tjene voldsomt på dette, for jo flere tilbud vi kan tilby folk å forbruke jo flere tilbud er det folk flest i verden ikke har råd til og dermed «vinner» vi masse «miljøpoeng» som vi kan forbruke med god samvittighet. Vips så er det bedre enn usselige «klimanøytralt»! See?)

  4. FN bør ringe oss i løpet av de nærmeste dagene, Marina, om de vet sitt eget beste.

    Men for å være seriøs, så virker det nå som at det er en del som handler etter den tankegangen at de rettferdiggjør Vestens forbruk ved å se på gapet mellom vårt forbruk og de fattiges forbruk, og problemet med det er at forbruket og forurensinga blir ikke mindre, de bare flytter lista oppover og sier at «Så mye kunne det i verste fall blitt forbrukt om alle hadde råd til det, derfor er ikke dette forbruket ille», og da skjer det jo ingen forbedring i det hele tatt.

  5. Ja, og det stadige «litt moro må man da ha» og «jeg fortjener det!». Fortjener ikke folk i fattige land å ha det like bra som oss?

  6. Jo, jeg skulle mene at det gjør de, og hadde de fattige vært oss nå hadde de sikkert holdt på akkurat som oss.

    Og skjevfordeling av godene vil det alltid være, men så tanketom r*vkj*ring av planeten som vi i den vestlige delen av verden driver med nå vil straffe seg for oss alle.

    FN: Ring NÅ!

  7. Ja, den store unnskyldningen her borte nå er at Kina produserer jo mer CO2 enn USA, så de må gjøre noe før man kan forvente at USA gjør noe.
    Den gamle unnskyldningen var at det var ikke noe galt med at USA slipper ut mer CO2 enn andre land, for beforlkningen her er jo større…

  8. Tilbaketråkk: En resirkulert bloggpost « Marinas Gale Verden

Legg igjen en kommentar

