Litt mer detaljer, kanskje?

Siste inlegg var ikke bare et forsøk på å være morsom; det var et forsøk på å si sannheten uten for mange detaljer. For det finnes ingen vei utenom det faktum at alt forbruk, uansett hvor miljøvennlige vi prøver å være, fører til CO2-utslipp. Selv å gå på tur medfører CO2-utslipp, for når vi puster fjerner vi oksygen fra lufta og erstatter den med karbondioksyd.
Men det blir bare flisespikkeri, selvsagt. Vi kan ikke slutte å puste. Ikke kan vi slutte å spise heller. Og spising fører til diverse andre ting, og det finnes egentlig ikke noe veldig attraktivt alternativ til dopapir.

Men vi kan jo velge miljøvennlig mat. Og resirkulert dopapir.

Og vi kan slutte å kjøpe så mange unødvendige ting. «Shopping» er jo egentlig bare et ord for luksusforbruk, og det er både dyrt, unødvendig, og lite miljøvennlig. Det finnes nemlig ikke noe sånt som miljøvennlig forbruk, bare forskjellige grader av miljøuvennlig forbruk. Og med så mye reklame og så mange billige produkter overalt, er det lett å glemme at forbruket i vestlige land for tiden er på et helt sinnsykt nivå. Alle gjør det jo, og jeg fortjener da noe nytt, ikke sant?

Problemet er bare at forbruket i vestlige land er så høyt at selv om vi velger miljøvennlige produkter og resirkulerer alt vi kan, så blir det for mye. Vi kan alle bytte ut de gamle bilene våre med elbiler eller hybridbiler og kjøre på biodiesel og bruke sparepærer og spise økologisk mat og kjøpe klær laget av lin eller hemp og sende de gamle klærne til Fretex og resirkulere all emballasjen vi kjøper og vi forbruker fremdeles for mye av jordens ressurser.
Vel å merke, hvis vi fortsetter forbruket i dagens tempo.

Jeg vet at få har lyst til å innse dette. Selv synes jeg det er innlysende, men det betyr ikke at jeg har lyst til å gå tilbake til en livsstil som var vanlig dengang vi bare brukte ressurser tilsvarende en jordklode eller mindre. Delvis har jeg ikke noe valg. Hvis jeg skal ha en jobb her borte, må jeg ha bil. Og jeg har ikke noe virklig valg om å bruke elektrisitet, som i Iowa stort sett kommer fra kull. Jeg skal ikke engang late som om jeg kan redde jorden ved å flytte til et sted jeg kan gå til jobben og bruke elektrisitet fra vannkraft.
Men endel gjør jeg jo. For eksempel har jeg brukt såkalte sparepærer i årevis! Grunnen til det er vel egentlig ikke miljøbevissthet, men latskap, for de varer jo i årevis og hvis man virkelig er lat er det bare for mye å skulle kjøpe og skifte ut lyspærer hele tiden.
Og så har jeg ikke TV. Og jeg bruker ikke aircondition veldig mye.
Og jeg har bare 15 par sko…

Tro kanskje jeg skal se om det er noeannet jeg kan forbedre litt på!

4 comments on “Litt mer detaljer, kanskje?

  1. Vel, det er dette vi sliter med alle vi som er noget opplyste og tør å tenke litt. Jeg snakka med en her om dagen som syns alt så ut til å løse seg til det beste. Jeg nevnte pcb og isbjørn. Han mente at dette ble tatt hånd om nå. Jeg nevnte dypøkologi. Vedkommende syns det var blitt fint rundt Akerselva.

    Det er faktisk viktig å ta på seg skylappene, slik at vi med et fornøyd smil om munnen fortsetter å sortere søppel og spise økologisk osb. For ellers blir vi så desillusjonerte at vi ikke gjør det lille vi faktisk kan gjøre. Samtidig sprer vi informasjon, slik som du gjør her, og det er jaggu et bidrag som du skal være stolt av.

  2. Ja, det vill vært fint om alt løste seg til det beste, men vi har jo enda ikke sett de helt store resultatene.
    Men kanskje, hvis vi bare fortsetter å gjøre en innsats og får påvirket noen få andre mennesker hver, så monner det kanskje etter en tid.
    En ting jeg synes er riktig fint er at det er ofte mye mer miljøvennlig å kjøpe ting vi virkelig vil ha og som er av god kvalitet, for da varer de lengre og vi blir ikke så lett lei og hiver dem ut. Det er iallefall min unnskyldning hver gang jeg absolutt vil ha noe som er dyrt!

Legg igjen en kommentar

