1987

Så. Jeg har blitt tagget og skal fortelle hva jeg gjorde i 1987. Vel, iallefall hva jeg gjorde som jeg er villig til å fortelle om!

1987 var egentlig et ganske ekkelt år. Det var det året da folk jeg ikke i det hele tatt kjente begynte å klage på meg. Jeg var vant til syting og grunnløs kritikk fra folk jeg kjente, men at vilt fremmede skulle komme opp til meg på gaten for å fortelle meg at jeg var stygg var noe nytt.
Det var tilfeldigvis også det året jeg oppdaget at uforskammethet er et ganske godt våpen mot uforskammethet. Nyttig, men ikke særlig positiv kunnskap.
Som eksempel kan jeg nevne mannen som kom opp til meg i en kø et eller annet sted som om han hadde noe veldig viktig å si til meg. Jeg hadde ikke særlig lyst til å snakke med ham, men han insisterte på å fortelle meg at jeg hadde altfor små pupper. Ikke et spesielt interessant tema, akkurat, men fyren hadde tydeligvis fundert på det endel for han kunne informere meg om at han hadde større pupper enn meg. Så jeg parerte med at da går det vel opp i opp, ettersom jeg hadde større baller enn ham, og da fant han ikke mer å si.

Og jeg synes jeg må få informere om at selv om det var 1987 så hadde jeg ikke «stort» hår. Jeg hadde ikke engang permanent. Jeg prøvde permanent noen år senere, og da fant jeg ut at det var en god idé å klippe håret veldig kort.
Jeg hadde ikke engang klær med skulderputer. Det var ikke fordi jeg hadde tidlig utviklet god smak eller noe, men fordi klær med skulderputer aldri passet meg. De føltes bare trange og gav dårlig bevegelsesfrihet, eller så var de rett og slett for store. Senere har jeg skjønt at dette skyldes at skulderputene var til for amerikanske kvinner som har smale, runde skuldre på brede kropper, og jeg har brede skuldre og en smal kropp. Hvis jeg hadde fjernet skulderputene ville de klærne passet helt fint. Men de ville likevel ikke vært i god smak og jeg kan prise meg lykkelig over dårlig råd og dårlig passform som tvang meg til å gå gjennom mesteparten av 80-årene i dongerijakken fra 1983.

Dårlig råd, ja! I hele 1987 tjente jeg vel omtrent 15,000 kroner. Og det overlevde jeg på. Det høres bare utrolig ut i dag, men jeg kan love at jeg levde ikke akkurat i sus og dus.

Jeg kan vel også nevne at jeg hadde en kjæreste som var en skikkelig idiot. Det vil si, han var vel egentlig ikke kjæresten min på ordentlig, men han ble veldig sur og furtete da kameraten hans la an på meg. Han ble sur på meg, altså. Det var det jeg regnet som bevis på at han var en idiot. Kameraten var også en idiot, så det var jo ikke akkurat som om jeg var interessert.
Så jeg bestemte meg for at det var best å forbli singel, og det holdt til en gang i 1992.

Senil som jeg hodler på å bli kan jeg egentlig ikke huske så veldig mye jeg er helt sikker på at skjedde i 1987, men kanskje dette holder?

8 comments on “1987

  1. Jeg tror du skjønte det med kroppsfasong og skulderputer lenge før meg. Jeg har også rette, brede skuldre, svømmerskuldre er det peneste jeg har hørt om dem, men tror du det fikk meg fra å bruke skulderputer? Å nei da. Jeg må ha sett ut som en oppnedtriangel. Med høysåte oppå.

  2. Auda! Men jeg tror slett ikke jeg skjønte det med kroppsfasong og klær før mye senere, jeg trodde faktisk at det var noe galt med meg ettersom klærne ikke passet. Men litt visdom kommer da med alderen, og nå skjønner jeg at det er klærne, og alle dem som passer inn i dem det er noe galt med.

  3. Morsomt å lese. 🙂 Jeg hadde nok både skulderputer og stort hår på den tida (permanent). Fikk høre jeg så ut som en bikkje. 😉

    Når jeg tenker meg om hadde jeg også en teit type på den tida. Ikke noe særlig å mimre over altså.

  4. Det er det jeg mener også. Folk som mener at alt var så mye bedre før har helt sikkert dårlig hukommelse!

  5. Beklager at jeg skuffer. Men du kan kanskje spørre Lothiane om hun fremdeles har bilder fra den tiden eller om hun hivde dem ut med den teite typen?

Legg igjen en kommentar

