Smurf

Smurf


Syntes bare det var på tide å introdusere Smurf, den blå krepsen min. Jeg har hatt henne i nesten et år nå, og kan forvente at hun lever i et eller kanskje tilogmed to år til.
Smurf og jeg møttes for første gang i en dyrebutikk. Jeg kan ikke huske hva jeg var der for, men det var umulig å ikke legge merke til Smurf. Hun var den minste av de blå krepsene de hadde der, men definitivt den mest aktive, og hun jaget de andre rundt og rundt i akvariet. Og så tenkte jeg på den late brune krepsen jeg hadde i akvariet hjemme, og at han kunne ha godt av selskap.

Det viste seg å ikke være tilfelle. Den late brune overlevde ikke natten med Smurf i akvariet. Til tross for at han var omtrent dobbelt så stor, hadde hun drept ham nesten uten slosskamp.
Sånn går det iblant når man har aggressive kjæledyr, og Smurf er en av de mest aggressive jeg har hatt. Små fisker kan ikke føle seg trygge rundt henne, og større fisker har iblant mistet en bit av finnene sine. Iblant spiser hun reker som om de var bamsemums.

Akkurat nå holder Smurf på å grave seg ned under alle steinene jeg har i akvariet. Ettersom de ligger løst oppå grusen medfører det en god del problemer, som steiner som faller over og iblant nesten faller i hodet på den lille blå gravemaskinen. Når det skjer spretter hun bare ut av veien, og så begynner hun å grave videre i en annen del av akvariet.

Så på grunn av Smurf holder jeg meg hjemme denne helga, og jeg skal flytte alle steinene så de hviler trygt på bunnen av akvariet og ikke faller overende hvis noen graver litt rundt dem.

Eller kanskje jeg skal få tak i et passende lite akvarium og noen kilo sand og sette opp en sandkasse der Smurf kan grave alt hun vil? Kanskje hun ville like en liten bøtte og spade også?

Nevnte jeg at Smurf er en veldig bortskjemt liten kreps? Hun får absolutt alt hun ber om!

16 comments on “Smurf

  1. HAHA! Jeg trodde Smurf var en plastikk-kreps. Hun hadde skremt vettet av overnatterne på Ikea, det er sikkert!

    Så altså… den brune hadde ikke en sjanse mot den blå fare?

  2. Smurf er i aller høyeste grad levende! Med mindre hun har greid å velte en stein over sitt eget hode, iallefall. De blå krepsene er egentlig samme art som de brune nordamerikanske krepsene, men de mangler et gen. Jeg ville gjettet at de mangler genet for brun farge?
    Jeg vet ikke om Smurf ville skremt noen; hun er bare sånn cirka 8 sm lang og foretrekker å gjemme seg under ting. Men aggressiv er hun, og den brune hadde nok ingen sjanse, selv om han var mye større.

  3. Ja, Smurf er riktig søt. Og hun er faktisk ganske morsom også, særlig når hun prøver å snike seg rundt i akvariet uten at noen ser henne. Hun oppfører seg akkurat som om hun ikke vet at hun er neon-blå, og det er jo faktisk mulig. Det er ikke noen speil der nede, og jeg tror neppe krepser ville gjort det særlig bra på speil-testen heller!

  4. Nei, hun er da bare en liten kreps! Ikke noe skummelt ved det.
    Den blå fargen skyldes et manglende gen, og de er sjeldne ute i naturen men populære i akvarier.

  5. De er faktisk ganske vanlige i akvariebutikker her borte, men på grunn av krepsepest (som de nordamerikanske krepsene er immune mot) kan de ikke eksporteres i særlig grad. Så de finnes vel helst bare i Nord Amerika (og en sort i Australia)

  6. Morsomt dyr! Jeg har heller aldri sett en blå kreps. Hadde en gang en rød kreps… ferskvann. Den hadde ikke på nær så kul personlighet som din Smurf. Døde gjorde den også.

  7. Ja, Smurf er litt av en personlighet. Fiskene mine mener visst iblant at hun ikke er så veldig kul, men vi vet jo bedre.
    Krepser er visst litt vanskelige å holde i live, de krever svært oksygenrikt vann og kan ganske enkelt ikke leve uten visse mineraler som fort brukes opp. I tillegg risikerer de livet hver gang de skifter skall.
    Men så langt har Smurf greid seg fint, og jeg håper selvsagt hun fortsetter med det.

  8. Tilbaketråkk: Katter for travle allergikere: « Marinas Gale Verden

  9. Tilbaketråkk: Babybilder « Marinas Gale Verden

Legg igjen en kommentar

