Hva er galt med dette bildet?

Hva er galt med dette bildet?
Ikke at det nødvendigvis er noe alvorlig galt med det, akkurat, men jeg, datamaskinen min og Photoshop moret oss litt med å forandre litt på dette bildet. Og ingen som har sett det greier å gjette hva det er!

20 comments on “Hva er galt med dette bildet?

  1. Ville gjerne være den smarte som klarte det først, men jeg gir opp…

    Med mindre du har tatt bort sola. Du skriver at bildet er tatt før solnedgang, men det ser ut som sola allerede er gått ned. Med tanke på lyset så burde der ikke være noen synlig sol uansett da, så jeg tviler på det er tingen.

  2. Nei, jeg har ikke fjernet sola! Den var lavt på himmelen bak min høyre skulder da jeg tok dette bildet. Det kan man se fra lyset og skyggene på bygningen.
    Selv om jeg hadde snudd meg i den retningen kunne jeg forresten ikke tatt bilde av solen, for det er en lav ås med store trær på i veien. Men det kan man vel egentlig ikke se på bildet!

  3. Jeg klarer heller ikke å være smartingen… Mangler det noen fugler? Gjenspeilinga av det lille, smale tårnet helt til venstre er kanskje fjerna? Fabian, dette var vanskelig! Også på nattevakt, da… Kommer jo ikke til å klare å gjøre andre ting før dette er løst.. pøkk!

  4. Haha! Vanligvis legger jeg til noen fugler i landskapsbilder, for å få litt liv i dem. Jeg tror nok aldri jeg har fjernet fugler. Ikke gjenspeilinger heller, selv om det er igrunnen litt rart at det lille tårnet, eller masten, hva det nå enn er, ikke gjenspeiles med så mye som en prikk.
    Det er nok helikopteret, ja. Fordi elven var så mørk i forhold til himmelen ble helikopteret litt uklart på det opprinnelige bildet, så jeg tok etpar bilder av det alene, bare mot himmelen, og så noen bilder av elven og landskapet rundt. Så la jeg til helikopteret omtrent på riktig sted og tilpasset farger og slike ting sånn at det så noenlunde riktig ut. Likevel er det vel klart, hvis man bare ser nøye nok og tenker på det, at den lange eksponeringstiden som fikk duen i forgrunnen til å bli litt blurry også ville fått helikopter-rotoren i det minste til å se litt utydelig ut.

  5. Jeg kunne kanskje komme opp med flere. Vanligvis er ting jeg gjør i Photoshop ikke så tydelige som dette. Det vil si, jeg trodde det var enkelt å se at den helikopterrotoren ikke var helt «riktig», men der tok jeg kanskje feil?

  6. jeg så det med en gang jeg, fordi det er en smule fargeforskjell rundt helikopteret..

    jeg pleide å bruke photoshop kun for å tilpasse størrelsen på bildene mine, men nå har jeg brukt ca 8 timer om dagn den siste måneden på å lære meg programmet skikkelig, og jeg har bare én ting å si: Photoshop ruler!! 😀

  7. Fargen er faktisk riktig, fordi den lave solen reflekteres av den blanke overflaten og det gir litt «halo» når jeg bruker filtere (jeg brukte tre eller fire på dette bildet). Men hvis du ser på bildet i full størrelse er det etpar litt rare overganger. Jeg kunne ha fjernet dem men det virket som mer jobbing enn det var verdt.

  8. men i virkeligheten har ikke helikoptre den haloen, så jeg vil tro det er filteret som har misfarget området rundt. skjønner ikke helt hvorfor du har brukt filtre på et slikt bilde heller.. jeg ville hatt helikoptret på et nytt layer og så klipt det ut og brukt masking og hue/saturation for å tilpasse fargen. ingen grunn til å bruke filtre.

  9. Jeg tror nok lyset på helikopteret gjør det enkelt å se at det egentlig ikke var der. Da jeg tok bildet av helikopteret var det over til venstre, og mye høyere enn jeg har lagt det inn her.
    Jeg kan ikke huske akkurat hva jeg gjorde med dette bildet, men jeg legger alltid til et ekstra lag og filter for å stoppe folk fra å se hva jeg gjør ved hjelp av tekniske hjelpemidler. Det har ført til endel skuffede ansikter, men hvis noen vil vite hva jeg har gjort med et bilde, kan de enten spørre eller se litt nøyere på det. Ingen grunn til å stole på datamaskiner for alt!

  10. Selv har jeg alltid ment at Photoshop var den beste unnskyldningen for å skaffe seg stor flatskjerm!
    Men så langt har jeg altså ikke gjort det.

  11. «men jeg legger alltid til et ekstra lag og filter for å stoppe folk fra å se hva jeg gjør ved hjelp av tekniske hjelpemidler»

    hø?

  12. Hvis man manipulerer deler av et bilde, kan diverse filtere og lignende i Photoshop brukes til å vise hva som var forandret. Dette er den vanlige måten å «gjette» hva som er gjort med et bilde. Ved å legge til et ekstra lag som jeg behandler på en viss måte gjør jeg denne metoden helt ubrukbar ettersom den vil vise at hele bildet var forandret.
    Bare min innebygde ondskapsfullhet i sving, altså!

Legg igjen en kommentar

