Katter for travle allergikere:

Nå i disse ferietider er det jo mange som ikke vet hva de skal gjøre med kjæledyrene sine og resultatet er at de plutselig blir allergiske mot katten og tar den til dyrlegen for å få den avlivet, eller bare setter den ut på gata eller i skogen og lar den greie seg selv. Det går bare ikke bra. Særlig ikke for katten.

For alle som ikke er sikre på at de kan ta seg av en katt hele året i flere år, har jeg et godt tips: Kjøp en katt som kan greie seg selv mens du er borte på ferie eller ute på fylla! De lager noen riktig fine i plysj nå for tiden.

Så mens jeg holder på med å introdusere kjæledyrene mine, synes jeg likesågodt jeg kan introdusere noen som er litt mer kosete enn Smurf (se tidligere post). Kattene mine, Hobby og Cheetah (nei, jeg er egentlig ikke særlig flink til å komme opp med dyrenavn), er myke og lodne, helt trygge for allergikere, de røyter ikke på sofaen, graver ikke i blomsterpottene, holder seg rene (vel, de er vaskbare), klorer ikke, legger ikke fra seg små overraskelser under møbler, og de greier seg helt fint hvis jeg drar bort for noen uker.
Hobby & Cheetah
I tillegg var de helt gratis. Hobby er en gratis katt av den typen man får fra venner og bekjente. Han kommer fra en sånn automat-greie med en liten heisekran på William P. Hobby flyplassen i Houston. En fyr jeg jobbet sammen med en gang i tiden plukket ham ut av haugen med leker, og ble med en gang flau ved tanken på å fly hjem med en plysj-katt så han gav ham til meg.
Cheetah er mer av den typen katt man får hos Dyrebeskyttelsen. Han ble funnet ensom og forlatt i en park i Seattle en kald vinterdag. Han var kald og våt og sølete, så det var tydelig han hadde vært der en stund. Det var ikke mye håp om å finne den opprinnelige eieren, så jeg tok ham med hjem og gav ham et varmt bad, og så var han like god igjen.

Jeg har hatt disse to i over 10 år, og for meg er de helt perfekte katter. Ikke noe behov for sandkasse, og ingen bekymringer om billig kattemat er bra nok. Jeg kan stole på at de ikke prøver å fange fiskene mine og faller i akvariet. Jeg kan ha sushi for middag uten at de maser om å få smake, og selv om jeg lar sushien stå ute mens jeg løper ned til kjosken etter øl er det ingen fare for at jeg må ta til takke med pølse til middag.
Og hvis helvete tilfeldigvis skulle fryse over og jeg får sjansen til å dra på ferie, kan jeg bare la dem sitte på sofaen der de er nå. Eller jeg kan ta dem med meg. Hobby og Cheetah er bare verdens greieste katter!

9 comments on “Katter for travle allergikere:

  1. Jeg er veldig glad for at jeg ikke er katte-allergiker, men det ser jo ut til at du har løst den saken på en god måte. Søte kosekatter og blå kreps 😉

  2. Undre: Takk skal du ha!
    Flopsy: Ja, det er best å ikke være allergisk; da kan man velge å ha katter som tar seg av inntrengerne fra al-Musa!
    Men mine lar iallefall krepsen min være i fred.

  3. Jeg begynte å savne katta mi litt nå jeg..selv om du skriver en søt tekst om tøykatter…

    Egoisten
    – Åtgaumsforvaltar med godt forhold til ekte katter

  4. Ekte katter har kanskje litt mer personlighet? Det ville jo vært litt trist om folk over 10 savnet tøykatten sin…

  5. Vi får da håpe du kan beholde de levende kattepusene! Jeg ville bare opplyse om at det finnes alternativer for dem som er allergiske eller ikke har tid/lyst til å ta seg av katter som trenger mat og sandkassesand.

Legg igjen en kommentar

