Ren og skjær galskap!

I dag kan Aftenposten i all sin visdom fortelle oss om en amerikansk studie som har funnet at hver tjuende polfarer er gal. Dette var litt av en overraskelse for meg, ettersom jeg trodde man må være litt skrullerusk bare for å så mye som tenke på å dra på tur til polene. Det er jo bare så forbaska kaldt der! Og så er det jo den totale mangelen på galskapsforkjempende infrastruktur, som kaffesjapper, dingsebutikker, og, ja, selvsagt, pol.

Men de kan også fortelle oss at «Den ideelle polfarer er over 30, enslig, følelsesmessig stabil og ofte nokså innadvendt.» Dette høres nesten litt kjent ut! Skal vi se…
Joda, jeg er over 30. Kan ikke nekte for det. Og enslig også, eller singel, som det vanligvis heter nå for tiden. Følelsesmessig stabil? Tja, jeg har ofte blitt fortalt at jeg mangler følelser, men ettersom mangelen later til å være stabil er det sikkert greitt. Å være innadvendt er et av de viktigste kravene for å bli ingeniør, så jeg scorer vel ganske bra der også.

Jeg tror faktisk jeg har funnet mitt neste yrke her! Polfarer høres da ganske kjekt ut?
Men det var jo dette med kulden da…

19 comments on “Ren og skjær galskap!

  1. Det var nettopp det jeg tenkte; de har jo funnet ut at det står bedre til enn man kunne tro. Positive nyheter, dette.

    Men ulltepp i sofaen allerede? Vinteren må ha kommet tidlig der oppe!

  2. Huffda! Jeg kan slett ikke fordra denslags vinter. Dyrt er det også.
    Før pleide vi å ha det så kaldt på kontoret om sommeren at jeg var faktisk nødt til å ta med med en ullgenser på jobb. Enkelte hadde elektriske varmeovner under skrivebordene sine.
    Nå har de blitt litt smartere, og det er ikke ubehagelig kaldt mere. Sparer sikkert mye energi også!

  3. Jeg skjønner ikke hva som feiler folk her. Etter å ha såvidt overlevd en Minnesota-vinter og sola endelig titter frem, så er det siste jeg vil å leke vinter inne. Har enkelte ganger gått på skolen i miniskjørt og sommertopp, svetta på veien, bare for å angre på at jeg ikke tok med genser når jeg først er inne.. Sånn skal det bare ikke være!

  4. Jeg er så utrolig enig. Det er en ting når det er 35 grader eller mer og 110% luftfuktighet, men sånn til vanlig kan man da tåle varmen!
    Jeg tror det er litt en vaneting, og litt en status ting. I Norge er vi ikke vant til at det er fattige mennesker sånn at vi må bevise vi er rike for statusen det gir, men her er det jo annerledes. Folk kjører bil så de ikke blir forvirret med disse forferdelige fattigfolka som er nødt til å gå fordi de ikke har råd til bil, og de fryser ned husene sine om sommeren for å bevise at de har råd til det. Jeg har hørt så mange si ting i den retning at jeg tviler egentlig ikke på at det er sånn mange tenker.
    Og jeg har lagt merke til at overvektige mennesker liker kunstig oppvarming og kjøling enda mer enn normalvektige, så det gjør nok litt forskjell også.

    Og hvordan jeg endte opp i USA, vel, la oss bare si at jeg måtte dra fra Norge pga. skrullete slektninger, og så leste jeg et sted at det er vanskelig å finne folk her, så jeg bestemte meg for å dra hit. For sikkerhets skyld, lissom.

  5. Jeg har alltid vært overbevist om at de som blir polfarere er gale i utgangspunktet! Så 1 av 20 stemmer ikke…
    I følge beskrivelsen av den ideelle polfarer kunne nok jeg passet godt inn, men heldigvis er jeg ikke gal nok 😉

  6. Vel, de sier jo ikke at galskap er et krav, men så har jeg jo ikke tatt en titt på søknadskjemaet enda. Det kan jo være at jeg ikke er klar over alle kravene?

  7. Tror jeg har vært her fra steinalderen. Fra før de hadde minibankkort og mobiltelefoner her borte iallefall.
    Mine slektninger er ikke skrullete bare på en positiv måte, dessverre.

  8. Hvordan er det med nett-tilgang på Notoddem – ops – Norfpolen mener jeg? Hvis det er dårlig stilt med slikt så er det nok best du holder deg hjemme!

  9. jeg syntes egentlig det var mer fascinerende med den amerikanske studien av fedme som har pågått i ca 30 år, og nå har de konkludert med at hvis du er feit, er det større sjanse for at vennene dine er feite, fordi de har samme vaner som deg.

  10. Hjorten: Du sier noe der! Vet ikke on Notodden, men på Nordpolen må man visst til med kompliserte greier med antenner og gode greier som krever at mange nok kommunikasjonssatelitter enda ikke har falt ned fra himmelen.
    M: Ja, utrolig det der! Akkurat som den studien som viste at hvis foreldrene dine var feite så blir du feit også fordi de forer deg og du lærer matvanene dine fra dem.
    Minneapolise: Så minst i to år, altså?

Legg igjen en kommentar

