Og så lo jeg hele veien til banken…

Jeg er ikke alltid veldig snill. For eksempel sa jeg engang at folk i Iowa er for dumme til å stjele. Det er en sannhet med modifikasjoner. Folk flest velger vel helst å ikke stjele, iallefall hvis de kan tjene til livets opphold på hederlig vis. Og det går stort sett greitt for de fleste her.

Så var det de andre, da…

Noen greide faktisk å stjele lommeboken min i går kveld. Jeg gjorde det riktig enkelt for dem ved å glemme av den ved kassa i butikken. Da jeg kom tilbake ti minutter senere var den sporløst forsvunnet.
Det var ikke noe annet å gjøre enn å ringe banken og be dem kansellere de gamle debit- og kredittkortene mine og sende meg nye. Nytt førerkort og politirapport kunne vente til det ble dagslys, tenkte jeg, og var glad for at jeg hadde lagt igjen alt jeg hadde av kontanter (hele $7) i bilen så jeg i det minste hadde penger til frokost.

Men som den ukuelige optimisten jeg iblant er, da det ble dagslys stakk jeg innom butikken for å spørre om noen hadde funnet lommeboken min da de ryddet opp kvelden før. Det hadde de ikke, men en ansatt hadde funnet den da han kom på jobb og parkerte bak bygningen grytidlig i dag. Den var våt etter regnet i natt, men ellers uskadet.
Alt som hadde forsvunnetvar de tre platinakortene mine ( 2 Visa, 1 Mastercard). Gullkortet var igjen.
Jeg nevnte at jeg kansellerte alle kredittkortene mine i går kveld, riktig?

Så tyvene kom seg unna med tre plastbiter som i et nødstilfelle kan brukes til isskrapere. Det er det nok ikke mye bruk for i 30 varmegrader. Og i lommeboken min lå det tre Barnes & Noble gavekort som tilsammen var verdt den nette sum av $80.

Så det er vel mer nøyaktig å si at tjuvene i Iowa er for dumme til å stjele?

4 comments on “Og så lo jeg hele veien til banken…

  1. ..ler du like godt når du finner ut at noen kort bare blir sperret i 24 timer? Tips: Hold et øye med kontoen, og prøv å huske hva det siste du kjøpte med kortet var. Bare sånn i tilfelle..

    Egoisten
    – Åtgaumsforvaltar med forsøk på gode råd..

  2. Nei, her borte stenger de hele kontoen og åpner en ny, så de gamle kortene er ubrukelige for godt. Amerikanske banker gjør da noe på ordentlig! Ikke tar de ekstra betaling for det heller.
    Rente på sparekontoen, derimot, er noe de ikke ser noen hensikt i! Det er kanskje derfor folk her ikke har sparekontoer?

  3. Oj oj oj, litt av en historie! 😀 Morsomt å lese, godt det endte som det gjorde. Håper virkelig ikke de rakk bruke kortene før du sperret/stengte kontoene.

    Da jeg mistet bankkortet mitt, sperret jeg det. Det viste seg senere at det hadde falt ut av lomma og lå under en stol her hjemme. Det kostet meg masse å få et nytt kort. 😦

  4. Jeg mister kortene hjemme hele tiden. De fleste gangene finner jeg det igjen selv, men iblant må jeg få nye. Heldigvis koster det stort sett ingenting her.

Legg igjen en kommentar

