Full barnehagedekning, NÅ!

Når Smurf har gjort en særdeles grundig jobb med å grave opp planter i akvariet mitt eller greid å fange en fisk til middag, hender det jeg blir litt irritert på henne. For å si det mildt.
Og da hender det at jeg forteller henne at hvis jeg hadde to dusin til, da ville jeg hatt nok til middag. To dusin kreps til, mener jeg. De er ganske små.
Smurf er litt som en katt; hun hører ikke på meg.

Men nå har hun faktisk gjort noe med situasjonen. Det vil si, hun har sørget for at jeg har to dusin, eller noe deromkring, krepser til. Det er likevel slett ikke nok til middag, og det blir ikke aktuelt uansett.
Smurf fikk nemlig unger natt til mandag.

De er så små at det er vanskelig å se dem, og selv om en sto helt stille på en liten stein like ved glasset i dag tidlig var det umulig å ta et brukbart bilde av den. En dag gamle krepser er nemlig bare omtrent 3mm lange, stort sett fargeløse og litt gjennomsiktige.

Men tro meg; de er helt utrolig søte!

8 comments on “Full barnehagedekning, NÅ!

  1. Vi kan gå sammen om å starte dyrebarnehage. I løpet av sommeren er jeg blitt en potteplante og en lampe fattigere grunnet Nellis eventyrferd når jeg har vært på jobb.

    Egoisten
    – Åtgaumsforvaltar med håp om adferdsendring hos Nelli

  2. Det spørs om vi kan få alle de søte små til å leke pent sammen da.
    Men hvis vi holder oss til katter og akvariedyr blir det kanskje til at alle kattene sitter og ser lengtende inn i akvariet og slikker seg rundt munnen, mens akvariedyrene blit litt nervøse og prøver å grave seg ned i sanden?

  3. Det problemet er TBD…
    Ettersom krepser er horrible foreldre puttet jeg Smurf alene i et mindre akvarium i god tid før de små klekket ut, og nå som de vandrer rundt på egen hånd skal hun fjernes sånn at de ikke blir snacks. Eller sånn at så få som mulig blir snacks…
    Så skal jeg fore dem godt i etpar måneder til de blir skikkelig synlige. Da skal jeg telle dem sånn at jeg vet hvor mange jeg har. Etter den tid må jeg bestemme meg for hva jeg skal gjøre med dem, og det mest sannsynlige er vel at jeg gir dem bort. Fyren som eier faren deres vil gjerne ha en, og søsteren til kjæresten hans vil ha en.
    Kanskje bytter jeg noen av dem i dyrebutikken mot en hannkreps som ikke er i slekt med Smurf og begynner krepseavl. Jeg vet ikke enda.

  4. Aha!

    Å være oppdretter av smurfekreps høres kult ut. 😀

    Og jeg venter selvfølgelig i spenning på å se krepsenurkene. :-)))

  5. Undre: Bilder kommer!
    M: Nei, jeg paret henne engang i vinter. Med en hannkreps som også har særdeles fin farge, så ungene burde bli blåere enn blå!
    Krepser kan gå i månedsvis fra paring til de produserer egg, og så bærer de rundt på eggene i to-tre uker. Etter den tid tar de ingen interesse i de små, som heldigvis er veldig selvstendige fra de er klekket. En av dem har allerede truet med å klype meg hvis kameraet kommer noe nærmere!

Legg igjen en kommentar

