Så hva gjør man med en fridag?

Så er det fredag og jeg har fri. Og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre.

Smurf er tilbake i det store akvariet mitt hvor hun gjemmer seg under en trerot og knasker på reker eller hva det nå er. Jeg vil egentlig ikke vite. Smurflingene løper rundt i det lille akvariet og utforsker den store vide verden. Tror de. Det er vel like bra at de er uvitende om den store, stygge virkeligheten.
Jeg burde gjøre rent i de akvariene, men etter alt styret denne uken tror jeg fiskene heller vi være i fred, og det er ikke så lett å gjøre rent i et akvarium der dyrene man vil beholde er litt mindre enn møkkapartiklene man vil bli kvitt. Før eller senere blir jeg nok nødt, men så små som de er skitner de ikke til så mye.

Selvsagt er enkelte av oss litt større og skitner til litt mer. For å være helt ærlig burde jeg nok bruke litt tid på å rydde og vaske i leiligheten min.
Men det gidder jeg ikke. Hølet har vegg-til-vegg teppe og derfor er det umulig å få det skikkelig rent, så hvorfor bry seg i det hele tatt? Jeg kan selvsagt støvsuge, men det blir det jo ikke rent av. Og det er ikke en dårlig idé å rydde litt, men det blir likevel ikke rent. Hvis jeg glemmer å ta ut søpla en dag sånn at det lukter, kan jeg senere ta ut søpla og i det minste være kvitt den, men det lukter fortsatt fordi møkkateppet holder på stanken. Så må jeg til å avstinke teppet, men det tar en liten evighet og holder bare en ukes tid til jeg søler noe på det eller luftfuktigheten blir litt høy eller jeg glemmer av søpla igjen. Eller lager mat med sterk lukt.
Og jeg kan ikke fjerne hesligheten for jeg leier jo bare dette hølet.

Så hva jeg burde gjøre i dag er å ringe opp en eiendomsmegler i Cedar Rapids (det er jo tross alt der jeg jobber) og spørre om han/hun/det har noen bra to- eller treroms selveierleiligheter på lager. Og så ta en runde og se på hva som er tilgjengelig og tenke alvorlig på å kjøpe egen leilighet så jeg ikke behøver å ha kremhvite vegger og illeluktende veg-til-vegg tepper mer. Det ville vært en så stor lettelse at jeg kan knapt beskrive det.

Og ikke tro at jeg bare vil se på leiligheter med skikkelige gulv! Å neida! Egentlig vil jeg helst kjøpe en med tepper. Så kan jeg ha fornøyelsen av å rive dem ut og hive dem i søpla, hvor de hører hjemme. Jeg hater nemlig tepper så mye at jeg har lyst til å ødelegge dem.
Joda. Så har jeg brukt en hel post og nesten femten minutter på å fortelle at jeg er lat og giddalaus, ikke særlig renslig, hater vegg-til-vegg tepper, og har en sadistisk side og ikke noe liv.
Det burde komme godt med hvis jeg skal kjøpe leilighet.

6 comments on “Så hva gjør man med en fridag?

  1. Det er vel ingenting uvanlig ved å ha sadistiske følelser ovenfor vegg-til-vegg tepper vel? Jeg ganske enkelt hater dem og skulle ønske jeg kunne påføre dem smerte!

  2. Herlig å lese at det finnes andre mennesker som er late og giddalause… Ikke at jeg er det alltid, men i forhold til rengjøring er jeg det veldig ofte! Å drive å gjøre rent om sommern er naturstridig og burde være forbudt, spør du meg.
    I USA har de jo så mye smart, finnes det ikke selvrensende leiligheter der borte?

  3. Selvrensende leiligheter? Hah! Selvskitnende leiligheter, derimot, det har vi!
    Boliger her holder jevnt over mye dårligere standard enn i Norge, så å gjøre skikkelig rent er et skikkelig slit. Dessuten er det nesten obligatorisk med vegg-til-vegg tepper, og de er det jo ikke engang mulig å få rene. Man må bytte dem ut, og hvem vil vel bruke penger på denslags møkk?
    Og når det gjelder forbruksteknologi er vi også langt bak mye av resten av verden. Der jeg bor kan man ikke få skikkelig bredbånd for eksempel, og den dårlige etterligningen som er tilgjengelig koster omtrent $85 måneden. Mobildeknigen var sikkert bedre i Ytre Enfold før 1985. Folk flest har enda ikke funnet ut hvordan de skal sette klokka på videospilleren, selv om endel har nå oppgradert til DVD-spiller, men de kan ikke sette klokka på den heller.

  4. Mitt bilde av forholdene i USA er i ferd med å forandres, merker jeg! Dette høres sprøtt ut. Håper du finner en ok leilighet hvor du virkelig kan hevn deg grusomt på vegg-til-vegg teppene!

    *har jeg klokke på DVD-spilleren min mon tro. Må sjekke…*
    😉

  5. Ja, high tech er ikke ordet (ordene?) til å beskrive dette landet med, selv om endel brukbar teknologi kan kjøpes her.
    Tror forresten at jeg skal se etter en leilighet som ikke har tepper i det hele tatt. Hevnlysten går sikkert over med tiden, og da blir det mindre slit etter at jeg flytter. Noe som neppe skjer til neste år…

Legg igjen en kommentar

