Disse fordømte kjønnsrollene igjen

Det er få ting jeg misliker mer enn kjønnsroller. Hovedgrunnen til det er selvsagt at jeg ikke passer inn i dem særlig godt, men det er ikke den eneste grunnen. De er også veldig dumme.

For eksempel, hvis jeg sier til noen at jeg er halvt norsk og halvt nederlender fordi moren min var norsk og faren min nederlender, så er det ingen som motsier meg. Men selv synes jeg det er dumt å si jeg er halvt nederlender for jeg snakker ikke språket og jeg har aldri bodd i landet. Jeg har bare såvidt vært der.

Hvis jeg derimot sier at jeg er halvt kvinne og halvt mann fordi moren min var kvinne og faren min mann, da får jeg høre at det er helt feil og det går da slettes ikke an.

Jeg kan vel ikke nekte for at det er litt ulogisk at jeg skal være litt av hvert kjønn bare fordi foreldrene mine er en av hver sort, men det er like ulogisk at jeg skal være nederlender bare fordi jeg har fått halvparten av genene mine fra en mann som tilfeldigvis er født og oppvokst i Rotterdam. Og det er like ulogisk å forvente at fordi jeg ble født med et komplett sett x-kromosomer så kan jeg automatisk å bake kaker og skifte bleier og er svært empatisk og mangler evnen til å forstå matematikk eller skifte dekk eller skifte ut lysstoffrør.

Ja, nettopp. Lysstoffrør. Det er derfor jeg i dag er litt mer irritert over kjønnsrollene enn jeg er til vanlig.
Noen lysstoffrør over skrivebordet mitt på jobben måtte skiftes ut. Eneste stedet man kan nå disse fra er skrivebordet mitt. Jeg kunne fint greid å klatre opp på skrivebordet og jeg er høy nok til å nå lysstoffrørene og selvsagt vet jeg hvordan man skifter dem ut.

Men så enkelt er det selvsagt ikke. Det må da en mann til for å gjøre denslags! Og han er tilfeldigvis mye kortere enn meg så for å kunne gjøre jobben trengte han en gardintrapp som selvsagt måtte få plass på skrivebordet mitt som til vanlig er fullt av datamaskiner og ledninger og papirer og kaffekopper og, vel, diverse. Som alt måtte flyttes for at gardintrappen kunne få plass sånn at en mann kunne skifte ut lysstoffrørene sånn at verdens undergang ikke kom riktig enda.

Det medførte at jobben jeg kunne har gjort på fem minutter tok en halvtime eller mer, og nå har jeg i tillegg brukt over en time på å få alle tingene mine på plass igjen og jeg er litt mer enn passelig irritert på disse kontorrottene som tror det er bedre å sløse bort store deler av arbeidsdagen enn å la en kvinne skifte ut etpar lysstoffrør.

Idioter!

Og hvis de engang forventer at jeg skal bake kaker, ja, da smeller det! Eller kanskje jeg burde prøve den oppskriften på Ex-Lax kaker?

18 comments on “Disse fordømte kjønnsrollene igjen

  1. … vel, pokker. Jeg finner av og til på å bake kaker bare fordi jeg har lyst. I tillegg får jeg av og til veldig behov for å vaske og rydde. Men ellers så passer jeg ikke helt inn i forma.

    Og, ja, jeg bytter lysstoffrør og tennere.

  2. Undre: Ikke noe galt med å bake kaker, og å vaske og rydde er jo rett og slett nødvendig. Men hvorfor iallverden blande kjønn inn i det? Baking og rydding har ingenting med kjønn å gjøre, og det har ikke utskifting av lysstoffrør heller.
    Minneapolise: Ja, her borte er de skikkelig tullete. I Norge er de bare halvtullete.

  3. Iblant er det bare så utrolig enkelt å ha rett.
    Men, altså, det der med å blande kjønn i kakene, det høres ikke helt bra ut. Heller ekkel, faktisk.
    Rett og slett disgusting.

  4. Hihi. Nei, jeg tror vi skal la være å blande kjønn i kakene.

    *mentale bilder som ikke bør beskrives for offentligheten*

    Igjen har du rett!

  5. Mentale bilder kan være utrolig stygge til tider.
    Og man kan ikke akkurat forbedre dem i Photoshop heller.

  6. Kanskje jeg leste fort, men tilbød du det å fikse jobben på 1,2,3? Sa du rett ut at «Dette fikser jeg på 5 minutter dere!»?

    Uansett..Kjønnsrollemønster er vel til for å brytes? Jeg er feks svært lite handy, men ganske god til å bake alle 7 slagene til jul..

    Egoisten
    – Åtgaumsforvaltar med liten kunnskap om lecablokker..

  7. Hvis det er å skifte ut lysstoffrør du mener kunne jeg fikset det på fem minutter, ja, og jeg sa nettopp det. Jeg kunne likesågodt sagt det på norsk til doveggen. Folk her tror bare ikke på sånt, og derfor hører de det ikke.
    Og kjønnsrollemønstrene må nok brytes, ja, eller iallefall mykes opp og tilpasses de mange individene i verden. Det finnes jo mennesker som passer inn i dem, og det er helt greitt, men jeg synes også det må være greitt å ikke passe i dem. Vi må da få lov til å være litt mer mennesker og litt mindre kjønn?

    Og kan du lage pinnekjøtt også? For da kommer jeg på besøk til jul, altså!

  8. Jeg syns det er helt greit at det kommer en mann hit for å skifte lyspærer (har ikke lysstoffrør hjemme), men jeg ville heller at han skulle vaske og rydde for meg. Jeg ville ha utfordra fyren til det.

  9. jeg mener fremdeles at usa er strengere på kjønnsroller enn resten av den moderne verden. det er jo et velkjent faktum at usa henger litt etter oss andre når det gjelder f eks teknologi, så hvorfor ikke alt annet også..

    her i australia forventer man at kvinner skal klare det samme som menn, og det er ingen som kommenterer det engang. f eks i norge hadde noen kommentert det hvis kvinnene satt i stua og pratet mens mennene lagde mat, noe som skjedde her en kveld hos meg. men ingen sa ett ord. det var bare helt naturlig at man bytter på det:)

  10. Ja, USA henger etter. Ikke at alle her borte er helt i steinalderen, men det er en tendens til det.
    Blant de yngre i familien min tror jeg forresten ikke noen ville lagt merke til om mennene lagde mat mens kvinnene satt i stua, men de eldre ville nok i det minste gjort litt narr av noen for det. Ekkelt, synes jeg. Menn kan vel lage mat like bra som kvinner? Og kvinner kan slarve like bra som menn. Vi snakker ikke akkurat om noe komplisert her.

  11. Ble du ikke trodd da du sa at du kunne ordne dette selv? Det er i så fall ganske kjipings.

    Jeg liker jo heller ikke kjønnsroller særlig godt, jeg tenker at de er begrensende både for kvinner og menn. Ihvertfall for de av oss som ikke passer helt inn i formen.

    Bland de jeg kjenner er det forøvrig helt naturlig at man bytter på matlagingen, så jeg tror ikke nevnte scenario hadde blitt kommentert. Heldigvis.

  12. Heldigvis er det ikke helt ille alle steder.
    Nei, ingen på jobben tror meg når jeg sier jeg kan skifte ut lysstoffrør. Jeg fikk ikke engang en kommentar, bare et av disse ekle overbærende lissom smilene som kunne få ut øksemorderen i meg!

  13. Aaargh! Skjønner irritasjonen her altså, det er utrolig nedlatende å ta for gitt at noen ikke kan få til noe pga kjønnet deres. Jeg har bare skiftet lysstoffrør en gang, så jeg vet ikke om jeg hadde tilbudt meg å gjøre det. Hadde jeg bomma da, så hadde det vel bare blitt en bekreftelse på at jenter ikke kan «sånt».

  14. Ja, og hvis en mann gjør noe feil så er det bare en tilfeldighet, med mindre han lager middag, skifter bleier på ungen, eller vasker badet, selvsagt!

Legg igjen en kommentar

