Plagsomme småting

Da jeg kjøpte bilen min fulgte det med to nøkler og to av disse fjernkontrollene man kan åpne og lukke dørene med fra noen meter unna. Utmerkede greier det, men de har en knapp jeg ikke helt ser hensikten med. Jeg mener selvsagt horn-knappen. Den man kan trykke på og så begynner bilen å tute med hornet som om det helt har rabla for den, og det er nesten umulig å slå av.

Folk påstår at den knappen er der sånn at når man glemmer hvor man har parkert så kan man trykke på den og det blir lettere å finne bilen fordi den begynner å tute og bære seg som en tulling. Ettersom den greia bare virker innen en radius av kanskje 15 meter av bilen har jeg min tvil. Bilen min er riktignok ikke så stor, men jeg er ganske sikker på at hvis jeg var mindre enn 15 meter fra den så kunne jeg greie å finne den. Når jeg glemmer hvor jeg har parkert gjør jeg det grundig, som å glemme på hvilken side av bygningen jeg parkerte på. Den dumme tuteknappen virker ikke da.

Men det er ikke uvanlig at jeg glemmer hvor jeg har lagt fra meg bilnøklene, og da er de vanligvis inne i leiligheten min. Den er ikke så fryktelig stor den heller, så det er rimelig å tro at den lille fjernkontrollen kunne virke der inne.
Så hva jeg virkelig trenger er en knapp på veggen som jeg kan trykke og få bilnøklene til å tute. Men det har visst ingen tenkt på.

13 comments on “Plagsomme småting

  1. Jeg er helt sikker på at det finnes bilnøkler/nøkkelknipper du kan rope på, plystre på eller få til å svare på annen måte, Marina.

    Joda, se her for eksempel. 🙂

  2. Joda, de finnes, men virker de? Jeg kjenner folk som har kjøpt slike og de rotet fremdeles bort nøklene sine.
    Og de må finne seg i stadig piping fra nøkkelringene sine, bortsett fra når de virkelig leter etter dem.

  3. Det er et virkelig problem du beskriver. En skulle hatt pipefunksjon på en rekke dingser som:
    – fjernkontrollen
    – mobiltelefonen (ja, den kan jo ringes, men da må du jo ha en telefon tilgjengelig…)
    – alle slags nøkler
    – smokker (småbarnsfar…)

    Den tuteknappen på nøkkelen kan du jo ha det litt morro med. Du kan jo sitte på en benk rett ved bilen og tute hver gang det går gamle damer forbi…

  4. På flyet i går leste jeg i rare ting man kan kjøpe mens man kjeder seg på flyet bladet, og der var det en ting man kunne feste på fjernkontrollen på tven og nøkkelknippet, slik at de fant hverandre, med mindre man har rota bort begge..

  5. Minneapolise, det høres ut som den KeyRinger som jeg lenket til i kommentar #1. Jeg tror løsningen er å kjøpe én (kanskje fler) ekstra, som man spikrer fast på veggen, slik at når man har rotet bort nøklene, fjernkontrollen, mobilen eller hva det måtte være man har festet en sånn på, så er det bare å begynne å lete dem opp igjen én etter én. 😉

  6. Tenk så gøy hvis den dingsen der slo ut på samtlige bilhorn og billys på en parkeringsplass. Moro.

    Egoisten
    – Åtgaumsforvaltar med pøbel i magen

  7. Minneapolise: Ja, det finnes mange sånne ting. Enkelte av dem virker kanskje også, men jeg tror ikke jeg er senil nok eller bor i et stort nok hus til å virkelig trenger denslags.
    Men det irriterer meg likevel at noen kan tro jeg trenger et tutende bilhorn for å finne bilen min når den er mindre enn 15 meter unna!
    Undre: Ja, spikre det fast på veggen er nok en god ide hvis man kjøper den greia. Kan du tenke deg hvor morsomt det ville blitt om man hadde rotet bort nøklene, mobilen, ipoden, og endel andre småting man ikke kan leve uten, og så finner man ut at man har også rotet bort dingsen som skal hjelpe til med å finne dem?
    Egoisten: Jeg tror ikke den har noen effekt på billys, og man må visst ha dingsen for å få hornene til å tute.
    Men de fleste bilalarmene her borte kan fremdeles settes av ved å først løfte bakenden på bilen og så dytte den ned raskt etterpå.

  8. kjøp en keyfinder?

    jeg oppdaget de for første gang i går, og sa til typen at alle i norge driver alltid og sier at de skulle hatt en dings som piper slik at de finner nøklene sine, og typen sa at her har de hatt dem siden 80-tallet. så jeg vet hva jeg kjøper i julegave til alle i familien min i år:)

  9. Ja, de finnes, men min erfaring er at de egentlig virker svært dårlig. Jeg hadde en engang, og tror ikke den virket en eneste gang når jeg virkelig trengte den. Og selvsagt forsvant den også, akkurat som nøkler!

  10. den vi har nå piper også hver gang telefonen ringer og når noen hoster i nærheten av den.. så jeg tror du har rett i at den har begrenset nyttighet:/

Legg igjen en kommentar

