Problematiske småttinger




A growing problem

Originally uploaded by SuperMarina

Etter tre uker eller deromkring greide jeg endelig å ta et bilde av en av disse småttingene igjen. Ikke at de er så små at det gjør noe akkurat; de fleste er over 1cm nå. Joda, jeg vet hvor lite imponerende det høres ut, men når det er omtrent to tusen av dem er det ganske mye.

Egentlig er det vel bare 50 eller så, men det virker som om det er flere. De er hyperaktive og svært flinke til å sloss, så hvis jeg ikke gir dem nok plass kommer de til å drepe hverandre. Akkurat nå har jeg to akvarier full av dem, pluss noen i en bøtte. Hvis jeg skal ha håp om at alle overlever må det vel mere til.
Men jeg kan ikke akkurat se muligheten av 10 eller flere små akvarier rundt om i leiligheten, så en del av de søte små kommer nok til å stryke med. Trist, men jeg har ikke plass til alle.
Når de blir store nok kan jeg selge de overlevende til en dyrebutikk her i omegn. Jeg kjenner manageren i fiskeavdelingen, og han sier de kan betale opptil $12 stykket. Så kanskje blir det til at småkrypene betaler for seg selv tilslutt, men det er jo usannsynlig at de kan ta 50 av dem.
Likevel, for et øyeblikk hadde jeg en drøm om å betale for ferien min (i september en gang) med smurflinger…

14 comments on “Problematiske småttinger

  1. Sikker på at du ikke vil ha to? Eller tre?
    De er litt for små til å flytte enda, men hvis de fortsetter å vokse som de har gjort kommer de til å være store nok om en måneds tid. Hvis det er noen igjen da!

  2. Nå var det like før jeg etterlyste nyheter om Smurf m/barn, men her kom det 🙂 Den lille ser usedvanlig blå og vakker ut! Husk at det alltids blir én igjen, per akvarium. Og det er den sterkeste og tøffeste som har spist mange av de andre. Naturen er brutal.

  3. Undre: Ja, nå begynner de å bli virkelig fine og blå! Det er en brun en også, og det er jo litt mystisk, men kanskje den egentlig er blå men utvikler seg litt sakte?
    Sukkerspinnengelen: Ja, naturen er brutal. En kamerat sa det ble fire igjen i akvariet hans, og jeg håper på å redde minst et helt dusin av dem. Helst de fineste og tøffeste, selvsagt!

  4. Hmm… jeg vil vel egentlig tippe på (med fare for å sørge for at den brune blir snacks) at den brune bare er brun, Marina. Den har sikkert bare fått en annen gen-kombo enn de andre. Hva slags kreps er smurfekrepsene egentlig?

  5. Er det bare brune som kan spises? Sikker på at de der også få god smak… mm krepsesuppe mm!

    Egoisten
    – Åtgaumsforvaltar med øyne for god mat.

  6. Undre: Smurfene er av arten procambarus alleni som kommer fra Florida. De blå mangler en gen, og ettersom smurflingene har både blå mor og far er det egentlig umulig at en kan være brun. Den kan jo ikke ha arvet et gen som ingen av foreldrene har.
    Men de blå er ikke alltid like knallblå som Smurf er, så det er mulig at dette bare er en av de mindre blå. Bare at den ser brun ut, altså!
    Egoisten: Jeg er sikker på at de blå kan spises også, men det ville du da ikke prøve, vel?

  7. Vet ikke riktig om det jeg. Det finnes riktignok blå krepser i Australia, og jeg synes å ha hørt om noen fra Asia, men de fleste blå krepsene kommer fra Nord-Amerika. Og her finnes også en slags krepsepest som de lokale krepsene er immune mot men som er svært dødelig for andre kreps, så det er forbudt å importere kreps fra Nord-Amerika til nesten alle land i verden. Både døde og levende, selv om det er mulig at kokte krepser er unntatt.
    Kunne ikke la Smurf se den siste setningen, da…

  8. Nyyydelig blåfarge!

    Håper så mange som mulig overlever (kanskje de er tøffe alle sammen!?) så du kan tjene en drøss med penger på dem. Kanskje lurt å ikke fortelle Smurf at du tenker å selge barna hennes? Det har en viss tendens til å hisse opp foreldre…

  9. Ja, jeg har iblant noen grådige tanker om at disse småkrypa skal lønne seg, men det blir nok med tankene. Men jeg skal prøve å gi dem nok plass til at så mange overlever at jeg kan mette det lokale markedet…
    Smurf, som en typisk kreps, er en meget dårlig forelder. Hun ville spist de små hvis hun fikk sjansen, så jeg har ikke det minste dårlig samvittighet for å tenke på å selge dem. Kanskje de i det minste kan betale for litt krepsemat?

Legg igjen en kommentar

