&$@*#%!!!

Så gikk altså enda en dag i dunken på grunn av migrener…

Hvis noen lurer på hvilken dunk jeg snakker om, så er det selvsagt søppeldunken. Det er der migrene-dager hører hjemme. Jeg skulle ønske de holdt seg der og ikke plaget meg.

En gang i tiden fortalte noen meg at migrener forsvinner ved overgangsalderen. Hvis det er sant, håper jeg på tidlig overgangsalder.
Hvis ikke er det samme faen med hele greia.

15 comments on “&$@*#%!!!

  1. så kjipt da:/ jeg får aldri hodepine, men typen får klasehodepine innimellom så jeg skjønner at det er noe herk.

    typen fortalte meg at dere ikke har vannkokere der borte, at dere fremdeles varmer vann på komfyren. er det sant?

  2. Skorpionkvinnen: Det er bedre i dag, heldigvis. Medisinen min hjelper også ganske bra i de fleste tilfellene, men med det overdrevent byråkratiske helsesystemet vi har her borte er det litt vanskelig å få hva man trenger, og når man slipper opp må man til med samme kampen mot byråkratpampene igjen. Betale skal man, men få noe for pengene er en annen historie!
    M: Jeg fikk aldri hodepiner heller fra jeg var 14 og sluttet å få dem fordi jeg vokste for fort, og da jeg var 26 og fikk en hodeskade. Det var en fin tid!
    Iblant får jeg også klasehodepiner. MIne er svært milde, men likevel er de ganske plagsomme.

    Vannkokere kan kjøpes her, men de er så dårlig kvalitet at de bare varer noen uker. Så selv om de er billige holder jeg meg til kasseroller og komfyren. Sånn er det med mye her; det er tilgjengelig og billig, men kvaliteten er så elendig at i det lange løp sparer man penger på å ta en tur til Canada for å få noe bedre. Hvis de har noe bedre der oppe da!

  3. Jeg hiver meg på sympatien. Jeg vet ALT om hvor j….. det er å ha vondt i hodet. I tillegg når legene ikke klarer å bestemme seg om det er migrene eller ei, så er det jo ekstra kjekt. Aporex lenge leve…stakkars leveren min.

  4. Takk for sympati, og jeg er enig i at hodepiner av alle sorter er harde på leveren. Min har holdt seg overraskende bra, forresten.

    Den beste jeg har hørt fra leger om migrener er at «det hele er bare i hodet ditt». Javisst ja! Det er vel derfor jeg blir kvalm og får vondt i ledd og muskler?
    Iblant innbiller jeg meg at migrenene ville forsvunnet av seg selv hvis jeg bare tillot meg å kverke alle legene som har kommet med et eller annet svada om problemet, og gjerne alle forståsegpåerne som insisterer at migrener skyldes alt fra sjokolade til sex!

  5. typen får klasehodepiner som ligger rundt 8-10 på smerteskalaen, så han besvimer ofte av smerte under et anfall:/

    virker som om amerikanere liker veldig godt å konkurrere på pris, men ikke på kvalitet. f eks kjøpte vi en haug med amerikansk sjokolade for noen uker siden for å teste den. den beste var fullstendig smakløs, og et par av dem gjorde at jeg fikk lyst til å brekke meg:/ en verden uten sjokolade må være grusom:(

  6. Enda mer sympati. Jeg stryker nesten med de få gangene jeg har vondt i hodet, men jeg skal ikke klage. Jeg slipper kvalme, vonde ledd og anfall. 😕 Og det legen sa synes jeg var temmelig foruroligende!

  7. M: Auda! Intensiteten på mine klasehodepiner har aldri vært målt, men de er ganske milde. Typen din har min sympati!
    Migrenene mine derimot er ille nok til at jeg ikke kan gjøre annet enn å ligge i sengen og ha det vondt og håpe på at medisinen virker.

    Amerikansk sjokolade er stort sett noe herk. Bare fett og maissukker og andre smakløse ingredienter. Men man kan få god sjokolade her, stort sett bare i mindre butikker av den økologiske/miljøvennlige/vegetariske/fair trade sorten. Jeg er heldig og har en like i nærheten så jeg slipper å leve uten sjokolade.
    Og jeg kan få økologisk øl også!
    cat: Takk for sympati. Hodepiner er veldig plagsomme, men visstnok en uunngåelig bivirkning av våre store hjerner og høye intelligens. Hunder, derimot, får ikke hodepiner, har jeg hørt.
    Hva amerikanske leger sier er ofte ganske foruroligende. For eksempel nevnte jeg til en at migrener rent fysisk er det motsatte av hodepiner, og det visste han ikke! En hodepine skyldes at blodårer i hodet trekkes sammen og «krymper». Migrener skyldes at de forstørres. Og legen visste ikke det.

  8. Takk skal du ha! Migrenen er over i dag, mer eller mindre. Eneste symptom som er igjen er at jeg er mer klossete enn normalt, og det er ille nok!

  9. Har hatt en omgang migrene siste døgnet jeg også nå, smittet det gjennom bloggen mon tro? 😉
    Mer klossete enn normalt er jeg også etter et anfall, glipper ting ut av hendene osv. Jeg har trodd det var medisin-bivirkning, men kanskje det er migrenen. Blir også utrolig trøtt, kan sovne mens jeg sitter og snakker med folk, det er ikke særlig populært…

  10. Jeg håper da virkelig at migrener ikke smitter! I så fall burde vi vært isolert.
    Og man blir klossete av migrener. Jeg vet ikke helt hvordan det virker, men sånn er det bare. Og medisinene gjør det bare verre, har jeg mistanke om!
    Håper du føler deg bedre nå!

  11. Det er mye du kan gjøre for å forebygge migrene anfall. Bor selv i New York og etter 11 år med migrene og mange lege besøk funnet ut følgende: Dehydration er finde nr. 1. Drikk vann regelmessig – hele dagen. kaffeine er finde nr. 2. Jeg unngår også te og cola. Aspartama (kunstik søtnings stoff) virker inn på hjerne kjemien negativt. En neurologist fortalte at uregelmessig søvnmønster også virker veldig negativet inn på hjerne kjemien – jeg har ofte migrene etter for sene netter og nå prøver jeg og legge meg og stå opp til samme tid. Det slår derfor aldri feil at jeg får migrene etter jeg lag – tar nå medisin med en gang jeg lander i Norge.
    Urten «Feverfew» virker veldig bra mot migrene men du må ta det hver dag (kan kjøpes i alle natural food stores) – ta også vitamin B6 og Magnesium.
    Alt dette har virket så bra for meg at jeg kan nå arbeide full tid igjen. Håper noe av dette vil minske dine anfall.

  12. M: Noen av de klassifikasjonene høres riktig ille ut!

    Elisabeth: Beklager, men denne kommentaren satte av alle «sludder-og-vrøvl»-alarmene mine.
    Jeg har hatt migrener i mange år nå, og har sikkert hørt alt det amerikanske hysteriet om mat og overtroen om urter og andre new-age piller så mange ganger at jeg kan det meste utenat.

    Selv om det for enkelte er en sammenheng mellom ting som alkohol, sjokolade eller ost og migrener gjelder dette langt fra alle, og de fleste som lider av migrener kan ikke identifisere noen som helst trigger for anfallene. Dette er ikke fordi de er dumme, men fordi det ganske enkelt ikke finnes noen trigger for migrenene deres. Jeg faller i denne kategorien, tydeligvis.
    Jeg kan drikke meg full på rødvin, og hvis jeg har hodepine dagen etter er det ganske enkelt det; en helt vanlig hodepine. Eller fyllesjuke, for dem som foretrekker det uttrykket. Andre får migrene av bare å smake på rødvin. Folk er forskjellige.

    Samme med ost og sjokolade, de to andre vanlige triggerene for migrener. Hvis jeg blir syk av å spise ost eller sjokolade er det fordi jeg spiste for mye eller noe av dårlig kvalitet, og jeg får bare vondt i magen. Ingen migrene.
    Søvnmangel? Jeg blir trøtt og grinete. Det er normalt.

    Dehydrering? Jeg blir tørst, og kan få hodepine som til forveksling ligner på migrene, men er faktisk ikke migrene. Det er lurt å kunne skille migrener fra hodepiner, for rent fysisk er de faktisk ikke det samme og hvis man tar migrenemedisin for hodepiner kan man faktisk bli enda sykere.

    Jeg har kjent mange kvinner her borte som i desperate forsøk på å bli kvitt kviser og migrener og andre sykdommer som er vanskelige å kurere har gått i mat-er-farlig-fellen og endt opp sykere enn da de begynte fordi de måtte unngå alle matsorter en eller annen nettside eller artikkel sier er farlig og tilslutt kan de nesten ikke spise noe som helst. Ingen av dem har blitt kvitt det opprinnelige problemet heller.
    Selv finner jeg det litt komisk at så mange prøver å innbille meg at jeg blir syk av cola. Da jeg var tenåring drakk jeg kanskje i gjennomsnitt en cola i måneden, men etter at jeg kom til USA hvor cola ikke smaker som cola sluttet jeg helt. Så jeg har ikke engang prøvd cola med aspartame. Ikke noen andre drikker med aspartame heller, og heller ingen andre sorter brus med andre søtnignsmidler. Jeg drikker ikke brus.
    Jeg kunne fortsette, men skal nøye meg med å informere om at migrener er ikke selvforskyldte, og folk som insisterer at de er selvforskyldte bare skader uskyldige mennesker og ser uvitende ut ettersom det ikke finnes seriøs forskning som tyder på at de er selvforskyldte. Enkelte mennesker kan redusere anfallene litt ved å unngå visse matsorter eller aktiviteter, men det gjelder ikke flertallet.

    Dessuten er det mange av oss som aldri har hatt noe valg om å jobbe fulltid.

Legg igjen en kommentar

