7 uker

Krepseunge, 7 uker
Så, nå er altså de søte små blitt 7 uker gamle, og de er slett ikke små mere. Denne krabaten her er omtrent 4 cm lang, 5 og en halv hvis han strekker ut klørne foran seg. Han er visst den største så langt, hvis jeg ikke teller hunnen jeg måtte ta ut av tanken og isolere i en bøtte i går. Hun gjorde et tappert forsøk på å kverke en av brødrene sine.
Ligner vel på moren sin, går jeg ut fra!

Det er altså ikke krepsebarnehage jeg trenger nå, men krepse-ungdomsklubber. Eller krepsepsykologer og krepsearrester. De har utviklet seg veldig fort, må jeg si.

I dag skulle jeg egentlig ta kontakt med manageren i fiskebutikken for å finne ut når jeg kan levere disse små uhyrene. De er egentlig fremdeles litt små, men det er visst mangel på blå krepser akkurat nå og de vil gjerne ha noen i butikken.
Og smurfeungene er iallefall pene og blå nå. Jeg har nemlig funnet hemmeligheten til fin farge, og den er ikke genetisk. Alt jeg måtte gjøre var å skifte ut de gamle lysstoffrørene med den sorten jeg bruker for akvarieplantene mine, og krepsene ble blåere for hver dag som gikk. Jeg vet selvsagt ikke hvor godt fargen holder seg, men i det minste ser de bra ut nå.
Og de er jo ganske imponerende, når man tenker tilbake 6.5 uker:
Krepsebaby

9 comments on “7 uker

  1. Tja, de er vel ikke 7 uker gamle før søndag, så det er vel egentlig bare 6 uker mellom de to bildene.
    Det øverste bildet er tatt under det blå lyset, så det er mulig han ser blåere ut enn under «normal» belysning. Men hva jeg virkelig behøver nå er å finne ut hvilken farge det er som roer dem ned, for denne karen og en til sloss stadig vekk og det kan jo ikke fortsette. Og jeg har sluppet opp for bøtter!

  2. Nei, det blir for dyrt. Jeg tenker den gode, gammeldagse metoden med å putte dem i enerom uten middag burde virke i dette tilfellet.

  3. Undre: Jeg vet ikke om de er smarte nok til å skjønne noe som helst, men i enerom skader de iallefall ikke hverandre!
    Iskwew: Vet ikke om det går an å kastrere krepser. Iallefall de ytre delen gror uansett tilbake hver gang de skifter skall, så det kunne blitt dyrt og.
    Dessuten er det hunnene som er mest aggressive, selv om jeg akkurat nå har en hann og en jeg ikke er sikker på som bare lager trøbbel.

  4. wow, kul farge! 🙂

    Jeg skal snart være akvarievakt (saltvannsakvarium). Der er det et par kreps, men de ligner overhode ikke på dine. De ser ut som danske flagg. Ganske kule. 🙂

  5. Saltvannskrepser kalles også hummere, som i hummer og kanari. Når jeg får meg saltvannsakvarium vil jeg ha en orange og lilla hummer som er omtrent like stor som Smurf. De er ganske kule også.

Legg igjen en kommentar

