Smurfeangrep!




The aliens have landed

Originally uploaded by SuperMarina

De små smurfene har nå okkupert leiligheten min i to måneder, hvis jeg ikke regner med tiden jeg holdt Smurf isolert mens jeg ventet på at de skulle klekkes ut. I løpet av denne tiden har de utviklet seg fra søte små knøtt som var fornøyd med å utforske en verden som besto av en eneste 40-liters akvarium, til noen blå uhyrer som vil herske over hele verden.
De har oppdaget at det går an å klatre over kanten på akvariet, så nå må de stenges inne ved hjelp av cling-wrap og gaffa-teip, og steiner på lokket. Så langt har det holdt dem på plass, men noen av dem drepte en medfange av søskenene sine tidligere i dag.

Og de har utviklet distinkte personligheter. Dette er Bølle-Smurf. Han kunne ikke la være å plage de andre smurfene, og ville alltid sloss. Det vil si, han ville gjerne sloss til det så ut som om han kunne tape. Da løp han sin vei og gjemte seg under en stein.
Bølle-Smurf har dratt til fiskebutikken nå.

Jeg hadde en teori om at det burde være en Mini-Smurf blant de mange små; en aggressiv liten smurf med særdeles fin farge og forvokst selvsikkerhet. Der tok jeg visst feil, men jeg har en Anti-Smurf. Hun er den største og mest pysete av alle de små krepsene, og er i tillegg svært lys blå. Anti-Smurf er så pysete og sjenert at jeg måtte isolere henne fordi hun ikke torde forsvare seg mot de andre krepsene, som var omtrent halvparten så stor som henne.

Men hvis noen tror at Anti-Smurf er den dummeste, kan jeg selvsagt nevne at det var en Smurfetosk i akvariet mitt også. Han (jeg tror det var en hann, men jeg er ikke sikker) var den som alltid ville sloss men ikke hadde vett til å løpe og gjemme seg hvis det ikke gikk så bra. Og da han nettopp hadde skiftet skall og plutselig var en størrelse større enn dagen før måtte han selvsagt ta fordel av dette og yppe seg overfor noen av søskenene sine. Har jeg nevnt at det tar litt tid for skallet å hardne etter at krepser skifter skall? Alle krepser vet det, bortsett fra Smurfetosken.
Vi kan vel si at han døde av uvitenhet.

14 comments on “Smurfeangrep!

  1. He-he, morsomt å følge med på denne føljetongen! 🙂

    Stakkars Smurfetosken… Det var jo virkelig en dyrekjøpt erfaring, som han neppe vil få særlig nytte av. Det er kanskje en liten trøst at han ikke er den første, og neppe blir den siste, som dør av den årsaken.

  2. Huff da, den skjebnen er ikke helt grei alltid. Forøvrig er det en utrolig flott farge på de krepsedyrene dine, det er nesten så jeg kunne tenkt meg en sånn en jeg også. Blått kjæledyr, liksom, hvor stilig er ikke det?

  3. Lothiane: Endel triste skjebner blir det nok med tiden, ja. Krepser er litt som kaniner; de reproduserer seg raskt, men det er også stort svinn. Faktisk er jeg overrasket hvor mange av de små har overlevd så langt, men det skyldes kanskje at der har arvet endel tøffe gener fra Smurf?
    Flopsy: Blå kjæledyr er ganske kule, de. Jeg skulle gjerne sendt deg etpar, men selv flypost er nok ikke raskt nok for dem, utålmodige som de er, og dessuten tror jeg det er forbudt å sende amerikanske krepser til Norge pga. krepsepest.
    Dessverre; for et øyeblikk der så jeg en muligheten for et godt avlastingshjem!

  4. Flyr gjør de nok ikke; kravling og kryping er mer i krepsestil.
    Men de er så nysgjerrige at jeg så meg nødt til å stenge dem inne for deres eget beste. Jeg knep to i ferd med å utforske stuen min på lørdag. Den ene hadde tilogmed funnet fram til det klassiske gjemmestedet under sofaen, men de greier ikke finne veien tilbake til akvariet og jeg nekter å ha vann på gulvet så de kan overleve der.
    Jeg vet ikke helt hvor de har fått den ideen fra; Smurf har aldri vist tegn til å ville stikke av, men så har hun jo 280 liter å boltre seg i og ingen andre krepser å dele plassen med.

  5. Det var jo litt synd, for de ser virkelig übercoole ut. Men jeg lurer litt på hva kattedyrene hadde sagt (mjau, kanskje ;-)). Og hva er egentlig krepsepest?

  6. Tja, «mjau» er et godt forslag. Og kanske «hiss!» også? Og diverse forsiktige geberder med potene fulgt av rask tilbaketrekking etter at krepsen klyper til?
    Med mindre krepsen holder seg i akvariet, i hvilket tilfelle kattene sannsynligvis ikke sier mye med sitter der og ser nysgjerrige ut.

    Krepsepest er en meget smittsom sykdom som nordamerikanske krepser er immune mot, men de kan bære på smitten. Den er stort sett dødelig for andre krepser, så de vil helst ikke ha noe med sine nordamerikanske slektninger å gjøre og det finnes diverse restriksjoner på import av dem inn i mange områder.

  7. Jeg hadde ikke trodd at krepser kunne være så underholdende, eller så tøffe bare man farger dem blå. Jeg får så lyst på en hver gang jeg er innom her, hadde vi hatt hus nå så hadde jeg garantert kommet og henta meg en. (Lurer på om kjæresten kommer til at det ikke er lurt med hus snart, da må jeg liksom ha treningssykkel, katt, blå kreps, og hvem vet hva mer).

  8. Krepser kan være svært underholdende, og svært irriterende.
    Ikke at man trenger hus for å ha kreps, men så mange som det er av disse kommer jeg sikkert til å ha noen igjen når dere kjøper hus. Så bare stikk innom!

  9. Ja, tøffe er de; bare spør dem! Og det er igrunnen litt synd på dem som ikke har vett til overleve, men Darwin hadde vel en teori om det?
    Endel forsvinner og jeg vet ikke helt hva som skjedde, og krepsene vil selvsagt ikke forklare! Akkurat som når jeg spør Smurf hvor det ble av rekene mine. Hun prøver så godt hun kan, men det er jo litt vanskelig å se uskyldig ut når man har en diger klo på hver side!

  10. Tilbaketråkk: Livet går videre « Marinas Gale Verden

  11. Tilbaketråkk: Var du der også? « Under stjernene

Legg igjen en kommentar

