Rød Fredag

I dag kler jeg, Undre, Skorpionkvinnen, Avil, Iskwew, Nissen, Galfisk og mange andre av oss i rødt i solidaritet med opprørerne i Burma. Hjorten nøyer seg med å kle guttungen sin i rosa for at det skal bli mannfolk av ham med tid og stunder.

Jeg er sikker på at bortsett fra diverse diktatorer og andre usympatiske mennesker har mesteparten av verdens befolkning sympati med munkene og de andre som demonstrerer mot juntaen i Burma. De lever under et av verdens verste regimer, har ingen våpen, de trues med arrestasjon, tortur og død hvis de fortsetter demonstrasjonen. Og de har mot til å fortsette til tross for at soldater skyter mot både demonstranter og andre uskyldige mennesker.

Juntaen i Burma oppholder seg i et slags fort i landets nye hovedstad, som er så isolert at det er nesten umulig å komme dit landeveien.

Burma har også en relativt demokratisk valgt leder, Aung San Suu Kyi, som tilsynelatende har stor støtte i befolkningen. Det er riktignok ikke garantert at hun kan forme en effektiv regjering 18 år etter at hun ble valgt, men det er iallefall sikkert at hun ikke kan gjøre mye så lenge hun er i husarrest og en gjeng gamle generaler har makten.

For å si det i så få ord som mulig, er det slett ikke umulig at Burma kunne blitt et mye bedre sted å bo hvis bare generalene gav opp makten og en demokratisk valgt regjering tok over.
Og det høres ut som om generalene alle holder til i det isolerte fortet i jungelen.

Er det bare meg, eller er det flere som synes at det fortet høres ut som noe en B-52 eller flere kunne gjøre underverker med? Jeg er riktignok ikke noen stor fan av B-52, men vi kan da likesågodt innrømme at de er meget flinke til hva de gjør? Og at teppebombing ikke alltid er like ille?

Så hva driver Pentagon med nå som de virkelig kunne gjøre litt nytte for seg? Hvor er alle BUF-ene når de har en sjanse til å slå et slag for demokrati og menneskerettigheter?
Svaret er selvsagt at de har det fremdeles travelt med å bombe Irak tilbake til steinalderen, og i Burma er iallefall regimet fremdeles i steinalderen så dem er det ikke mye å gjøre med.
Og så er det visst ikke noen olje i Burma…

10 comments on “Rød Fredag

  1. Nettopp! Her har man jo all verdens sjanse til å sloss for demokrati og menneskerettigheter. Men nei, det var denne oljen da. Og hvilken nytte har man egentlig av Burma, liksom. Pyttsann, vi lukker ørene.

  2. Undre: Jeg tror jeg er slem, men jeg har nok litt rett også. Håper det ikke går til hodet på meg!
    Flopsy: Burma passer lissom ikke inn i agendaen, nei.
    Ikke at jeg er sikker på at det ville være riktig å bombe generalene, men det ville jo vært en måte å bli kvitt dem på, og det later til at folk i Burma gjerne vil bli kvitt dem. I tillegg er det selvsagt mange ledere rundt om i verden som også sier de er imot dem, men å gjøre noe, nei, det blir litt for mye!

  3. jeg er glad for at usa holder seg langt unna burma jeg. de hadde garantert klart å ødelegge landet enda mer. irak og afghanistan har hvertfall ikke blitt noe bedre sted å bo de siste årene.

    snikskyttere er løsningen på mange problemer tror jeg…

  4. Ja, USA kunne nok rotet til nokså grundig i Burma også, men i motsetning til Afghanistan og Irak har Burma et klart alternativ til den nåværende regjeringen, hvis man kan kalle generalene regjering da.
    For å forenkle hele saken, hvis generalene forsvant (la oss si ned i et bombekrater) så kunne Burma hatt en bedre regjering på kort tid. Iallefall i teorien. Det var slett ikke tilfelle i Afghanistan eller Irak.
    Men nei, jeg tror ikke mye på bomber for å løse verdens problemer. Ikke engang befolkningsproblemet.

  5. Uenig med alt om bombing og snikskyting, untatt siste kommentaren til Marina: Bomber hadde definitivt løst «befolkningsproblemet», forutsatt at problemet der er at det er for mange folk på kloden. Ingen problem, det er en jobb for B-52. Hvis problemet derimot ligger i livsstil, holdninger eller andre steder enn kun i antallet, får flyene hugges opp og brukes til spiker – så de gjør nytte for seg i hvert fall!

  6. Jeg var rød i går, jeg og… men tenkte ikke på å gjøre bloggen rød. For det var det dere gjorde, eller? Jeg rakk ikke få det med meg. Travel dag i går. 🙂

    Det føltes ikke akkurat helt meningsfylt å gå med rød genser i går, men samtidig så er det jo ok å kunne gjøre _noe_. Stort sett føler jeg meg bare maktesløs når jeg hører om Burma (og mange andre steder) der folket er undertrykt.

  7. Stakkars Burma er fullstendig ustrategisk for alle verdens land. Det finnes nok av diktaturer å frigjøre om det var det som var målsettingen ved Irak, Afghanistan osv. Burma har jo ikke atomvåpen en gang, samt en ikke-volds-opprørsgruppe som ville blitt glad for inngripen utenfra.

    Og selvsagt hadde man rød genser i går (c; Jeg satt ute på café og så ikke annet enn røde skjorter og strikkeplagg….

  8. Jeg hadde ikke tid til å forandre fargen på bloggen min, men jeg tok på meg rød t-skjorte. Og rød truse, men det var det heldigvis ingen som la merke til!

    Røde skjorter er bare et symbol, og utretter egentlig ikke mye på egen hånd. Ikke med mindre generalene i Burma ser på nyhetene fra andre land og legger merke til alle de røde skjortene og tenker: «Huff da! Disse opprørerne har mye støtte; kanskje det er best å være forsiktig. Kanskje har vi vært litt urimelige til tider… Ja, kanskje vi er litt utdatert og det er på tide å pensjonere seg?»
    Men det er jo usannsynlig. Vi får heller håpe på at Gambari er veldig overbevisende, og kanskje støtte Amnesty og andre menneskerettighetsorganisasjoner?

  9. Nissemann: Befolkningsproblemet kan nok løses med bomber, men da må man få med seg alle menneskene, og noen må jo fly bombeflyene også. Så det går ikke.
    Så lenge det er mennesker på jorden kan de formere seg til de blir en pest og plage. Krig etter krig har jo bevist det; etter krigen blir den tapte befolkningen erstattet på noen få år, pluss noen ekstra for sikkerhets skyld. Vi er litt som kaninene i Australis sånn.
    Virrvarr: Her var jeg bortimot den eneste med rød genser, men det har jo ikke vært noen oppfordring til å gå i rødt heller. Som sagt, Burma er jo ikke særlig viktig.
    Men hvis man virkelig trodde det er mulig å bli kvitt diktatorer og skape demokrati med bomber, da mener jeg Burma er perfekt for formålet. En junta som er isolert i jungelen, en demokratisk valgt leder som kan ta over etter at bombene har fjernet generalene, og kanskje tilogmed nok soldater som heller vil ha demokrati til at noen som vet hva de gjør kan fjerne ueksploderte bomber fra åstedet.
    Men i virkeligheten har jeg liten tro på bomber for å skape fred og fordragelighet. Alt jeg har sett dem skape er et forbaska rabalder og rot og skrot.

Legg igjen en kommentar

