Nyttig å vite

Hvis noen sier at alkohol ikke har noen medisinsk nytte, har de tilsynelatende ikke hørt om frysevæske-forgiftning. Da jeg jobbet som mekaniker fikk vi vite at hvis noen svelget etylenglykol, så skulle man om mulig få personen til å kaste opp, og så helle i ham/henne sprit. Så mye sprit som mulig, så fort som mulig. Og få personen til doktor eller sykehus, selvsagt. Så fort som mulig.

Jeg behøvde aldri å gjøre dette, noe som er veldig bra for vi hadde selvsagt ikke sprit tilgjengelig. Ikke som vi innrømmet, iallefall.

Men det er litt morsomt å lese at sykehus bruker samme metoden, mer eller mindre. Og at de finner noe i barskapet når de slipper opp for medisinsk sprit. Det er sikkert nyttig å vite at de bruker vodka også. Det skal jeg huske på, i tilfelle jeg trenger det en gang.
Men kan noen fortelle meg om det er best å bruke Absolut, Finlandia, eller Stolichnaya? Eller kanskje er det Grey Goose eller Koskenkorva som gjør susen?
Det er sikkert også nyttig å vite!

2 comments on “Nyttig å vite

  1. Bestefaren til en venn av meg overlevde en gang metanolforgiftning på denne måten, det er grunnen en tragisk historie.

    De var en flokk godt voksne kompiser i et lystig lag som hadde fått tak i noe billigg smuglersprit. Av en eller annen misantropisk grunn fikk de for seg at de skulle teste spriten på den gamle faren til en av dem, og det så ut til å gå bra. Litt senere utpå kvelden etter at de var kommet i gang med drikkinga daua plutselig den gamle kroppen, og da var gode råd dyre, samtlige begynte å kjenne virkningen. Bestefaren til kompisen min var tydeligvis en skikkeilg drittsekk, for han hadde en flaske vodka på innerlommen, men han sa ingenting til de andre. Han snek seg bort og spøy og tylla i seg spriten alene. I dag lever han mens alle kompisene hans strøyk med… Nå har jeg begrenset tro på arvelige adferdstrekk, men jeg barnebarnet drikker jeg ikke sammen med… (drikker ikke i det hele tatt i grunnen.)

  2. Huffda! Det var ikke en trivelig historie. Men det er jo likevel nyttig å vite at vanlig sprit er en brukbar motgift mot smuglersprit.
    Kan liksom se for meg noen karer som vil spare penger på et fyllekalas, og kjøper «billig» smuglersprit. Så finner de ut at den var ikke helt god, og for å redde livene sine uten å innrømme hva de har gjort må de nå dra på bar og betale i dyre dommer fordi polet har stengt for dagen.

    Da er det nok smarter å holde seg edru, ja!

Legg igjen en kommentar

