Svømmetimer for kameraer

Foggy street

Jeg har alltid sett på kameraene mine mer som redskap for å gjøre noe med enn pyntegjenstander for å skryte av eller verdigjenstander som må beskyttes mot alt og gjemmes bort. Det er derfor jeg har en Nikon D200; det sies å være det mest vanntette digitale speilreflekskameraet. Det betyr slett ikke at det er vanntett, bare at det tåler mer vann enn andre digitale speilreflekskameraer, som stort sett ikke tåler å være i samme rom som et vannglass.

Dette er et bilde jeg tok med det gamle kameraet mitt, som er en Nikon D70. Omtrent en halvtime tidligere hadde det begynt å høljregne, men lyset var så fint at jeg kunne ikke akkurat legge vekk kameraet. Enkelte av bildene ble faktisk ganske bra, men kameraet ble nokså vått både inni og utenpå.
Dette er et av de siste bildene jeg tok før jeg tørket det. Jeg brukte ikke noe filter, men jeg har fjernet noen regndråper i Photoshop, og så la jeg til litt gryn for å lettere skjule hva jeg har gjort. Ren latskap, egentlig, men jeg liker igrunnen denne versjonen bedre enn den grynfrie.

Bildet er tatt gjennom frontruten på en bil (det var ikke meg som kjørte denne gangen) på Wentworth Avenue i Chicago omtrent et år siden.

12 comments on “Svømmetimer for kameraer

  1. En fin steming og flotte linjer i det bildet :o)

    Dessuten minner det meg på en eller annen måte om coveret på «The Rise And Fall Of Ziggy Stardust And The Spiders From Mars» med David Bowie. Det var den første tanken som slo meg da jeg så bildet.. Noe med den tåkete, dunkle stemningen og lysreklamene..

    Det ser ut som om personen i forgrunnen svever fritt i bilderommet – har du gjort noe spesielt for å skape den effekten, eller var den der i utgangspunktet? Syns akkurat det elementet tilfører bildet noe ekstra, en form for fremmedgjøring kanskje..?

  2. Den svevende mannen så litt utafor ut opprinnelig også, men effekten er forsterket av at jeg forandret perspektivet litt da jeg rettet opp linjene i bygningene. Det gjorde at han skiftet fasong litt, så han ser litt for stor eller liten ut. Jeg er ikke engang helt sikker på hva det er!
    Jeg fjernet en regndråpeflekk like ovenfor paraplyen, og en omtrent midt på bildet, delvis over personen. Fordi han så litt ut som om han nettopp falt ned fra en fjern planet gjorde jeg ham litt mørkere enn resten av bildet, og jeg laget noe som skulle se ut som en skygge like under ham. Tilsynelatende dalte han ned fra et romskip ved hjelp av paraplyen sin.
    Jeg tror det firkantete formatet kan få bildet til å se enda mer ut som et LP-cover.

  3. Fint bilde, Marina! Det er ikke bare solnedgang som er vakkert 🙂

    Fulgte linken til albumene dine, og fikk hakeslepp – for noen fantastiske bilder! Du er flink! :-))

  4. Jeg prøvde å skrive en kommentar her forleden dag, men den er visst ikke sluppet gjennom?

    Det ene jeg lurte på har du svart på, om fargen på personen midt i bildet.

    Det andre jeg lurte på er hva «gryn» er? Har det med «kornete» å gjøre?

    For øvrig får jeg assosiasjoner til Ziggy Stardust-coveret til Bowie. Det har vel med fargene å gjøre, får man tro?

  5. Goodwill: Takk og takk! Nei, det er ikke bare solnedgang som er vakkert; jeg har hørt noe om soloppgang…
    Visste ikke at jeg har linker til albumene mine på bloggen, men noen av bildene gjør vel nytten?
    Lothiane: Takk skal du ha!
    Nå som jeg ser det på PC-en på jobben, legger jeg merke til at det er litt mørkere enn som var meningen. Ser ut til at jeg enda ikke har kalibrert skjermen siden jeg innstallerte operativsystemet flere måneder siden…

  6. radiohode: Jeg glemte bare å sjekke ventelisten min… Sorry!

    Gryn er et kornprodukt. Iallefall i kjøkkenskapet! Tror gryn er litt større enn korn, men jeg er ikke sikker.
    Jeg tror den flytende eller svevende personen er sånn fordi jeg forandret litt for mye på ting rundt ham, og fordi jeg gjorde ham mørkere enn resten av bildet. Grunnen til at jeg la til gryn/korn er faktisk at noen av overgangene var for skarpe.

    Og ja, assosiasjoner med Ziggy Stardust har nok med fargene å gjøre. De er faktisk litt like, men det var jeg ikke klar over til Earl Grey fortalte meg det og jeg måtte lete opp coveret på Amazon.com!

  7. radiohode: Kanskje dere har de samme albumene?
    Goodwill: Javisst! Glemte rent det. Vel, link til et av albumene mine, iallefall!

Legg igjen en kommentar

