Marina leser blavisa

Norge er et kjedelig land. Det vet da alle. Trygt og kjedelig. Det kan være bra for folk som bare vil leve livet sitt uten for mange kriser og vanskeligheter, men det er jo klart at det blir litt vanskelig for pressen, som stortrives med skandaler, kriser, og katastrofer. I Norge er alt de får ikke-nyheter, trøtte saker og hva de greier å dikte opp på egen hånd. Jeg har samlet noen av dagens (eller var det forrige ukes?) beste:

– At trønderne ikke er verdens beste kokker kan vel alle som har slekt der oppe tro på, men at det skal være nødvendig å evakuere passasjerterminalen på Værnes bare fordi noen stekte pølser virker da litt overdrevet? Med mindre Pølse-Hansen hadde noe med det å gjøre, da…

– Lokalnyhetene i BT opplyser at den nye IKEA-butikken i Åsane kommer til å bli «noe firkantet i formen». Meget overraskende, vil jeg si!

– Statens kartverk har bestemt at Lindesnes fyr ikke lenger skal være Norges sydligste punkt. Men flytting av fyret er utsatt på ubestemt tid av hensyn til båttraffikken.

– Dagens store politiske nyhet må vel være at Erna Solberg kræsjet i Uganda. Selv ble jeg litt skuffet da jeg fant ut at det bare dreide seg om en bilulykke men det er vel alt vi kan forvente.

Men i USA er ting annerledes, der er det kriser og katastrofer i hopetall, ikke minst i politikken. Men ikke alle nyhetene fra McDonaldistan er helt katastrofale heller.
– Komikeren Stephen Colbert har annonsert at han stiller som presidentkandidat. Hvor bra det kommer til å gå er en annen sak. «Satirikere er flinke til å se det hyklerske og absurde i en situasjon. Deretter kutter de bort alt tullet og går rett til kjernen.» sier Al Franken, en kollega av Colbert. Det blir kanskje litt for nytt og revolusjonært i amerikansk politikk?

9 comments on “Marina leser blavisa

  1. Tror nok satirikerne har mer peiling på politikk enn de fleste, men Colbert hadde det kanskje blitt litt vanskelig å ta seriøst?
    Franken hadde jeg stemt på om jeg hadde hatt stemmerett!

  2. Tror jeg ville foretrukket Franken også, men Colbert ville fått min stemme foran enkelte andre som jeg ikke skal nevne!

  3. Ja, avisene i Usa kan vel meske seg i katastrofer og historier om psykopater som skjærer opp andre mennesker. Litt interessant at mordraten i Usa – som ble grunnlagt av sterkt religiøse mennesker -er 6.3 per 100000. I Australia – som ble grunnlagt av kriminelle – er den 1.8 per 100000. Omtrent det samme som Norge.

    Da tror jeg heller jeg foretrekker trygt og kjedelig.

  4. Ja, dette er godt nytt altså! Colbert er min helt, etter å ha fulgt med på Daily Show i lange tider. Det er noe av det morsomste jeg ser på TV. 🙂

    Colbert for president!

  5. M: Du har definitivt et poeng der. Jeg leste noe engang om at mange voldsforbrytere hadde en eller annen tilknytning til mer ekstrem religion, men jeg kan ikke huske detaljene. Men det er jo logisk, etter å ha hørt alt snakket om død og fordervelse og all synderne som fortjener en grusom død, at man prøver å se til at noen får hva de fortjener?
    Lothiane: Ja, Colbert for president!
    Jeg tror faktisk han ville fått en god del stemmer. Mange amerikanere er lei de politiske broilerne.

  6. Sitter du virkelig der borte og leser Adresseavisen? Den er jo knapt nok morsom for en som bor i Trondheim…

    Også «klassisk pølsesteking», da gitt. Får en til å lure på om det finnes en annen og mer moderne måte å steke pølser på.

  7. Adressa har da i det minste mindre reklame enn de amerikanske nettavisene, og så forstår ikke kollegene en ting av hva som står der.

    Klassisk pølsesteking er vel når man steker frosne pølser på pinne over bål?

  8. Den firkantede IKEAEN er jo en verdenssensasjon 🙂
    Og hvis den samtidig blir blå med sånne digre firkantede bokstaver på…. Da blir det vel schtilig!

Legg igjen en kommentar

