Neste gang skal jeg oppgradere hukommelsen min…

Denne helga har jeg oppgradert min Powerbook til Mac OS 10.5. Og selvsagt var det noe som slo krøll på seg. Ikke Mac, men Adobe. Hadde jeg tenkt på det på forhånd, og for eksempel skulle veddet på hva som kom til å gå galt, ville jeg veddet på Adobe. Dessverre hadde jeg rett.

Faktisk fikk jeg alt innstallert uten problemer. Det var da jeg skulle sjekke at Photoshop CS virket som det skal at alt gikk galt. For plutselig kunne ikke Photoshop CS laste inn Nikon RAW filer.
Jeg må kanskje nevne at CS er en så gammel versjon av Photoshop at den trenger en plugin fra Nikon for å laste inn disse filene, men den virket jo fint før så hvorfor har den problemer nå?

Jeg tenkte at det var sikkert noe ved det nye operativsystemet, og kanskje har Nikon en ny versjon jeg kan laste ned? Det viste seg å være tilfelle, så etter mye krangling med nikonusa.com kan jeg innstallere en ny versjon av Picture Project, som kommer med alt Photoshop trenger.

Da ble det litt forbedring, på et vis. Før sa feilmeldingen at filen ikke kunne åpnes fordi den er feil type, noe som bare høres dumt ut. Nå ble det noe om «failure opening plugin». Så jeg fjernet diverse filer og startet Photoshop igjen. Dette hjelper ofte, men ikke i dag.
Jeg fjernet hele Photoshop og innstallerte om igjen. Samme problemet.

Så ble jeg forbanna og innstallerte en piratversjon av Photoshop CS3 som en kjenning gav meg engang. Vanligvis synes jeg ikke mye om denslags, men hvis den versjonen jeg har betalt for ikke virker som den skal, da begynner jeg å bli litt mindre nøye på det.

Jeg vil i grunnen advare mot å innstallere en piratversjon av CS3 med mindre man har en bedre versjon enn den jeg har, for det tok utrolig mye tid og det er mange ting som må gjøres i en bestemt rekkefølge ellers virker de ikke og man må begynne fra begynnelsen igjen.

Men etter flere timers kamp mot diverse krakilske Adobe-produkter har jeg en fungerende versjon av Photoshop CS3. Som jeg ikke har betalt for men det er jo OK å prøve den i 30 dager…
Og da oppdager jeg (igjen, for jeg hadde engang en beta test versjon) at Photoshop CS3 bruker en evighet på nesten alt bortsett fra å laste inn Nikon RAW filer. Iallefall på en datamaskin som er nesten 4 år gammel.

Og nå husker jeg plutselig at det magiske trikset med Photoshop CS og Picture Project var å fjerne begge, så innstallere Photoshop og Picture Project etterpå.

Så nå skal jeg bare sitte her og føle meg dum for en stund, og kanskje fikse dette rotet i morgen engang…

Legg igjen en kommentar

