Lovboka er den nye vitseboka!

BBC har kåret Storbritannias mest fjollete lover, og som man kan forvente har de noen riktig fine å ta av. Jeg gjengir kåringen her, med mine egne … øh… forklaringer:

1. It is illegal to die in the Houses of Parliament.
De som bryter denne loven risikerer dødsstraff.
Denne var opprinnelig ment for å straffe politikere som tar alle virkemidler i bruk for å unngå kjedelige møter.

2. It is an act of treason to place a postage stamp bearing the British king or queen’s image upside-down.
Å skyte monarken med armbrøst er derimot helt greitt, så lenge man er kledd i rødt, har fjær i hatten og er i følge med minst et halvt dusin hornblåsere.

3. It is illegal for a woman to be topless in Liverpool except as a clerk in a tropical fish store.
Hvis noen synes denne virker rar, vil jeg be dem prøve å gjøre rent i et halvmeters dypt eller dypere akvarium uten å ta av seg skjorta. Og den må være tørr etterpå!

4. Eating mince pies on Christmas Day is banned.
Hvis man også forbyr kalkun og plum pudding kommer salget av midler mot fordøyelsesbesvær og sure oppstøt til å gå kraftig ned.
Og det kan man selvsagt ikke risikere.

5. If someone knocks on your door in Scotland and requires the use of your toilet, you are required to let them enter.
Tja, det er vel bedre enn at de pisser i bakgården?
En mindre kjent men like viktig lov krever at den besøkende skyller ned etter seg og legger ned setet.

6. In the UK a pregnant woman can legally relieve herself anywhere she wants, including in a policeman’s helmet.
Men dette er da egentlig en ganske fornuftig lov hvis man tenker på hvor ofte enkelte gravide må på do, hvor få offentlige toaletter som finnes, og hvor vanskelig det kan være å gjemme seg bak en søppelbøtte når man er gravid?
Politimenn synes sikkert at det med hjelmen er litt drøyt, men de er da bare noen surpomper?

7. The head of any dead whale found on the British coast automatically becomes the property of the King, and the tail of the Queen.
Hva jeg vil vite er hva som skjer med hodet nå som de ikke har noen konge?

8. It is illegal not to tell the tax man anything you do not want him to know, but legal not to tell him information you do not mind him knowing.
Javisst ja! Neste gang skattefuten stikker innom skal jeg fortelle ham alt om gammeltanta i Sveits! Derimot skal jeg holde kjeft om ekstrainntekten fra salg av smurfekrepser.

9. It is illegal to enter the Houses of Parliament wearing a suit of armour.
Hvorfor skjønner jeg ikke. Når man tar i betraktning hvordan enkelte politikere kler seg er det jo klart at rustning ville vært en stor forbedring.

10. It is legal to murder a Scotsman within the ancient city walls of York, but only if he is carrying a bow and arrow.
Mannlige skotske bueskyttere er herved advart mot å delta i konkurranser som holdes innenfor de gamle bymurene i York.

8 comments on “Lovboka er den nye vitseboka!

  1. Regel nummer 8 synes jeg var fin. Den må jo være oppfunnet for å skjerme ligningsvesenet for overdrevent pratesalige klienter. Tror du den gjelder for fysioterapeuter også? Ja?

  2. radiohode: Godt spørsmål! Jeg aner ikke, men hva gjør man hvis noen banker på døra og vil bruke toaletter og man ikke har noe? Må man la dem bruke utedassen? Hvis man har en, altså?
    Flopsy: Jeg trodde fysioterapeuter tvang pratsomme klienter til å gjøre øvelser man ikke kan gjøre samtidig som man prater? Så feil kan man ta!
    Men jeg vet ikke om den loven ville hjulpet, for da kunne de jo skravle i vei om alle de tingene de ikke vil du skal vite. Og det er ikke sikkert at det er mer interessant enn det de vil du skal vite.

  3. radiohode: Utedass stinker! Men busker er bra, hvis de bare er buskete nok og det ikke regner.
    Lothiane: Hvis noen vil at jeg skal ha respekt for loven, får de sette igang med å lage respektable lover. Og ha respekt for meg.

Legg igjen en kommentar

