Små blå bøllefrø

Fredag i forrige uke tok jeg fem krepseunger til en fiskebutikk. Etterpå var jeg litt lettet for nå hadde jeg blitt kvitt de store og aggressive så kanskje skulle det bli litt fred og ro å få for de gjenværende.

I dag tok jeg seks krepseunger til den andre fiskebutikken. Etterpå var jeg litt letter for nå hadde jeg blitt kvitt de store og aggressive så kanskje de gjenværende kan få litt fred og ro og nok plass. Det trengs, for i det siste har de hatt det så trangt at det har blitt mange slåsskamper og jeg har flere skadde krepser som trenger litt tid uten plagsomme store søsken.

Glad og fornøyd dro jeg hjem, ryddet opp og laget middag. Mens jeg ventet på at middagen skulle bli ferdig, tok jeg en titt i akvariet der jeg har de tre mest alvorlig skadde krepsene. En av dem hadde sett ut som om den kanskje kom til å få en infeksjon, så jeg var litt bekymret for den.

Heldigvis så den skadde krepsen mye friskere ut, og satt rolig i et hjørne og spiste. Det var jo lovende, og jeg la også merke til at en av de andre satt i et annet hjørne og spiste. Utmerket!
Så la jeg merke til en mye større kreps som satt på en stein like bak de to. Dette fikk meg til å sperre opp øynene, for de krepsene jeg hadde plassert i det akvariet var jo ganske nøyaktig like store, alle tre! Og denne hadde to kraftige klør, og de jeg puttet der manglet alle de store klørne sine. Det var jo derfor jeg plasserte dem sammen!

Så la jeg merke til et tomt skall som lå bak den store. Skallet var merkbart mindre enn krepsen, og hadde bare en liten klo. Vanligvis vokser ikke de store klørne ut igjen så raskt, men selvsagt, når jeg har et akvarium uten noen store bøller, så vokser en fram helt spontant.

Jeg vet ikke helt om jeg nå burde skrive noe meningsfullt om hvor like krepser og mennesker er, eller om jeg bare skal trøste meg med at manageren i fiskebutikken sa han kunne ta inn flere neste uke…

6 comments on “Små blå bøllefrø

  1. Du har virkelig hendene (karene?) fulle for tida! Bra du kan få solgt en del – og at de vil ta inn flere snart. Høres ut som det trengs. 😛

    Denne som har fått ny klo… sitter sikkert bare og pønsker ut hva han kan gjøre mot de to som er svakere enn ham. Skikkelig luring!

  2. Ja, det er trangt om plassen hjemme. Alle akvarier er fulle av kreps, og jeg har så mange akvarier at det knapt er plass til meg. Sånn føles det iallefall. De små krepsene er blitt meget store.

    Og den som utviklet to nye klør ved et eneste skallskkifte overrasket meg virkelig. Vanligvis får de først en riktig liten og nesten ubrukbar klo som så blir til en større og brukbar klo ved neste skallskifte, og så gradvis større til de er normal størrelse. Men denne gjorde unna mesteparten på et eneste skallskifte, og selv om den ene kloa er litt mindre er den fullt utviklet og brukbar.
    Heldigvis har den ikke angrepet de to andre enda, så jeg håper det går bra.

  3. Nei, jeg har ikke gitt dem tran, men det ville kanskje vært en ide?
    Og det var nok den lille krepsen som vokste, for alle de som er større har dratt til fiskebutikken nå.

  4. Ja. Eller bare en liten blå opportunist som plutselig fant seg selv i et akvarium der det ikke var noen konkurranse og nok mat….

Legg igjen en kommentar

