Etter agurksesongen kommer (kanskje) nyttår…

Hver gang jeg tenker på å dra tilbake til Norge, om ikke annet for etpar uker, så skjer det noe som overbeviser meg at det ikke er så lurt. Det må jo være utrolig kjedelig der borte. Tilogmed kjedeligere enn Iowa, kanskje.

Og hvordan vet jeg det?

Fra avisene, selvsagt! Når de synker så lavt at de lager sensasjon ut av at noen har gitt datteren sin seks navn, da kan det ikke skyldes noe annet enn at de ikke har noe fornuftig å skrive om. Eller at folk er så teite at de virkelig bryr seg om hva andre mennesker kaller ungene sine.

Noe de sannsynligvis er. Det ble jo endel kommentarer av det.

Nåja. Jeg kan huske oppstyret det ble i Ytre Enfold da en familie gav den nyfødte datteren sin et langt og vanskelig navn. «Barnemishandling!» sa folk. Altfor mye for en liten unge! Og det var jo ikke noen sjanse for at hun skulle greie å stave hele den regla før hun begynte på skolen. «Stakkars barn!» sa folk. Sånne navn blir det da bare problemer med for en liten en.
De trodde kanskje at lille Elisabeth aldri kom til å vokse opp?

Og så var det tremenningen min som kalte datteren sin Åse. Stakkars unge! Hva om hun drar til andre land der de ikke har noen Å?
Hmmmm… Alvorlig problem, det ja! Og norske turister burde virkelig skifte navn hvis de skal dra til land som Kina, Thailand, og Egypt. Det ville spart dem for mange problemer.

For alle de som vil at ungen skal være godt forberedt på framtiden, kan jeg anbefale denne navneboken fra Thinkgeek som kan hjelpe rådville foreldre finne et fint navn fra science fiction til den lille.
Men jeg tror kanskje Han Solo kan misforstås litt på norsk…

16 comments on “Etter agurksesongen kommer (kanskje) nyttår…

  1. Jeg så den artikkelen ja, og det må jo virkelig kunne kalles store nyheter.

    Jeg synes det er litt snålt å gi seks navn til en unge, men hvis det er det foreldrene vil, så gjerne for meg. Det går sikkert helt fint, det. Jeg tror ikke det spiller noen stor rolle hva folk heter, man venner seg til det meste 😉

  2. Ja, det regner jeg med også. Unger er jo utrolig tilpasningsdyktige!

    Og sytefolkene også, for den saks skyld. De greier jo å syte om det meste.

  3. Hahaha, syke greier.

    Om du velger å komme på besøk eller ei… Jeg kan i hvert fall fortelle deg at det ikke er så gærnt å være i Norge hvis man bare lar være å følge med på nyhetene + idiotdiskusjonene på Dagbladets nettsider. Da er det faktisk helt ok… ja, rent bortsett fra vinteren da. Den er forj…

    😉

  4. Lothiane: Ja, selvsagt vet jeg at det verste ved Norge, og litt til for sikkerhets skyld, publiseres i blavisene daglig for å gi et mye verre inntrykk enn virkeligheten gjør.
    Og vinteren i Norge er egentlig ikke ille sammenlignet med vinteren i Iowa!
    Flopsy: Hvis jeg noensinne får tid ti lå komme til Norge, og tilfeldigvis også Høljebyen, skal jeg nok stikke innom for en kopp kaffe, ja!

  5. Og jaggu oppfordrer Aftenpoften folk til å oute folk med lange navn i kommentarfeltet sitt! :-O

    Snakk om manglende respekt for personvernet!

  6. Marina: Supert!

    Undre: Vet du, det der er et problem på en del babyforum også, som f.eks dinbaby.com. Der har folk ingen skrupler mot å legge ut spesielle navn de synes er stygge, selv om disse navnene ofte er så spesielle at det vedkommende lett kan identifiseres. Ufint. Men Aftenposten burde da virkelig vite bedre.

  7. Marina: Norske aviser duger kun som dopapir om man vil ha tett klosett og endetarmskreft tror jeg. 😉

    Flopsy: Jeg er så full av fordommer mot sånne babyforum. *host*

  8. Flopsy: Huffda! Høres ut som om enkelte foreldre en generasjon siden glemte å lære ungene sine om takt og respekt for andre!
    Undre: Nå lurer jeg virkelig på hva det resirkulerte dopapiret jeg kjøper er laget av!

  9. Jeg innbiller meg liksom at det ikke er noe smart å tørke seg bak med trykksverte. 😉 Men jeg kan ta feil!

    Og ja, hva er det resirkulerte dopapiret laget av?

    Hmm… Men siden det er såpass lyst som det er (i alle fall her i gamlelandet) så kan det tenkes at de vasker papirmassen godt for å unngå tungmetaller og mest mulig kjemiske uhumskheter?

  10. Kanskje det lages av gamle Dagbla’ og Aftenposter? Og de bare vasker trykksverten ut først?
    Skumle greier, resirkulert dopapir! Dette er noe som må forskes på!

  11. Øh… Åssen visste du det?
    Ja, etpar av de små blå har greid å pare seg, så om etpar uker braker det vel løst igjen.

Legg igjen en kommentar

