Og hvem skal ta oppvasken i dag?

Det er diverse ting ved teorien om at menn er fra Mars og kvinner fra Venus som plager meg. En av dem er at denne teorien ikke forklarer noe som helst om hvorfor homofile forhold iblant ikke fungerer så bra.

Hvis det er sånn at menn og kvinner kommer fra forskjellige planeter og derfor ikke kan forstå hverandre og ikke greier å kommunisere, og dette er grunnen til at forhold så ofte går i dass og par krangler og slåss og ender opp i skilsmissestatistikken, da burde jo homofile forhold være harmoniske og fri fra konflikt? For to mennesker som kommer fra samme planet kan jo kommunisere med hverandre og derfor forstå partneren sin og slippe å krangle og være uenige om dumme ting og ende opp med å gå fra hverandre og så sitte i barer og fortelle venner om håpløse ekser?

Det har seg nemlig slik at jeg har mer enn en gang sittet i barer sammen med homofile venner og bekjente og snakket om håpløse ekser, og historiene de forteller kan godt konkurere med mine egne og det er ikke sjelden at jeg kjenner meg igjen i situasjonene de forteller om. Dette får meg til å tro at det ikke er så stor forskjell på streite og skeive forhold, og at homofile iblant kan ha problemer med å forstå hverandre også. Eller, kanskje de forstår hverandre og likevel er uenige? Eller kanskje mennesker, uansett seksuell orientering, iblant roter seg inn i forhold som ganske enkelt ikke fungerer? Og så blir lei heler greia og bare vil ut og derfor finner det altfor lett å krangle med partneren?

Min teori er at vi alle kommer fra samme planet, og det er dessverre den planeten der befolkningen ikke er feilfrie og ikke har perfekt innsikt og derfor ofte har problemer med å forstå hverandre og ikke alltid vet hva de vil ha og gjør dumme ting og krangler og spiser mat som ikke er bra for oss og drikker for mye og klager selv om vi egentlig har det bra.

Den teorien kan tilfeldigvis også forklare hvorfor det ikke er fred på jord, men det er en helt annen sak…

6 comments on “Og hvem skal ta oppvasken i dag?

  1. Godt poeng! Jeg tror ikke det handler om noe annet at mennesker generelt har problemer med kommunikasjonen med andre. Det kan like gjerne gjelde mellom to av samme kjønn. Det handler kanskje mest om de næreste relasjonene der man bor under samme tak? Eller ikke.. hmm, nei forresten – det handler om «alle». hehe… 🙂

    Kommunikasjon er kjempevanskelig, synes jeg. En evig kime til uvennskap. Og krig.

  2. Ja, det kan iblant være litt vanskelig å få sagt hva man mener, for ikke å si å forstå hva andre egentlig mener når de ikke vil si det.
    Men stort sett tror jeg ikke på alt det snikksnakket om at folk snakker i koder og hva de sier ikke er hva de mener. Det hender selvsagt at folk lyger, men det trenger man ikke fjollete planet-teorier for å forklare. Alt det tullet er bare hersketeknikker.

  3. Ja, slik er det,Marina. Mars og Venus-teorien bygger på gamle fordommer og jeg trur den er laget fordi forfatteren har stigmatisering som hobby. Jeg leste nemlig et stykke ut i Mars og Venus-bok. Det var en kjønnstest der. Fordi jeg kan lese kart, rygge og lukeparkere så havna jeg i kategorien «maskulin hjerne». Siden jeg samtidig er kvinne kunne jeg lese at jeg «trolig er lesbisk». Det var så langt jeg leste i den boka.

  4. Ja, man må virkelig håpe de bøkene er resirkulerbare…
    Jeg har ikke lest den boka, men jeg har lest litt om den. Alt det der med lukeparkering og kartlesing er bare tull og fjas og fordommer.
    Det finnes virkelig tester som kan brukes til å måle om man har en «feminin» eller «maskulin» hjerne, men de bare måler slike ting som påvirkes av hormoner på fosterstadiet, og sier ingenting om seksuell legning. Det er jo ganske enkelt å teste for voksne mennesker: Er du seksuelt tiltrukket av a) menn, b) kvinner, c) begge to, d) ingen av dem, e) dyr, f) andre ting?

    Hmmm… Kanskje ikke så enkelt likevel…

  5. Men har noen bestemt at retningssans og teknisk sans er maskuline trekk? Lesbisk er heller ikke det samme som maskulin. Det er mye som skurrer her. Seksuell legning kan jo folk finne ut av sjøl, men hjernetype kan det jo være nyttig å få hjelp til å kartlegge. Kanskje flere ville ha valgt rett yrke liksågodt først som sist!

  6. Lukeparkering handler om erfaring, rett og slett. En periode lukeparkerte jeg mye… da fikk jeg dreisen på det. Nå lukeparkerer jeg nesten aldri og sliter når jeg må det.

    Jeg rygger oftere… det går stort sett bra, selv om jeg traff en stolpe en gang. Er jeg lesbisk da, tro?

Legg igjen en kommentar

