Marinas julegavetips, Del 2: Dem man ikke har noe imot

Så ble det da mandag igjen, og Kalkun-helgen er over. Jeg tok fri i dag også fordi jeg har diverse ting jeg må ta meg av, og selv om det bare kommer til å ta etpar timer tok jeg hele dagen. Det er ingenting som å dra seg på en mandag!

Og så var det julegavetips for folk man faktisk liker, da. De fleste har jo ikke bare uvenner.

Folk man liker kan deles opp i to kategorier: De som står en nær, altså kjæreste/samboer/ektefelle, eventuelle barn, nære venner, og familie som står en nær. Alle disse er egentlig greie ettersom man kan spørre dem hva de ønsker seg, og dessuten vet man sannsynligvis hva de liker og hva de driver med, så det burde gå greitt å finne noe som passer. Om man har råd til det er en annen sak, men julehandel på kreditt er jo blitt en gammel tradisjon nå, så da så!

Den andre gruppen er folk som man kanskje ikke omgås til daglig, men likevel ikke ønsker dit peppern gror. Sånne som ungene til fettere, gamle tanter, og diverse venner som ikke befinner seg på «bestevennelisten».
Altså mennesker man vil gi julegaver til, men ofte er rådvill om hva man skal gi. Det er ikke rart, for vi er så kresne at vi helst vil kjøpe gavene våre selv, sier Aftenposten. For en gangs skyld har de rett.

Og det er igrunnen ikke et dumt julegavetips. Vi kan spare både tid og ergrelse ved å la slekt og venner gjøre jobben for oss. Jeg har hørt de fleste byer i Norge tilbyr noe så genialt som universalgavekort. Ikke akkurat en størrelse passer alle, men man kan få dem til priser som passer de aller flestes økonomi.

For dem som har alt, har Undre en brillefin ide. Selvsagt finnes det enkelte som synes dette er galt; man prakker sine egne holdninger på andre og det er jo egentlig en anti-gave. Men enkelte av oss synes det er en fin ide.

Og så er det alle de gammeldagse sjelene der ute som synes det er stas med noe pent innpakket under juletreet. Ikke noe galt med det, men i dagens overflodssamfunn må man gå litt varsomt fram. Man vil ikke belemre folk med noe som bare tar opp plass.

Mitt tips er selvsagt å gi noe som kan brukes opp. Noe spiselig, for eksempel. Sjokolade er slett ikke til å forakte, og tradisjonen med å gi en fin boks med konfekt bør absolutt gjenopplives. Alle liker sjokolade, bortsett fra diabetikere. Samme med sprit og vin. Jeg tror ikke jeg har en eneste slektning som ikke ville satt pris på en fin flaske konjakk eller bordeux til jul. Men enkelte av dem er jo litt i yngste laget for denslags…
Hvis sjokolade eller sprit ikke passer, er det mange andre fine ting man kan gi som ikke varer til etter nyttår. Juleskinke, for eksempel. Eller fine ostesorter som folk flest kanskje ikke kjøper til daglig. Hvis man er heldig kan slike gaves kjøpes i butikker man går i regelmessig uansett. Eneste problemet er at pakkene kanskje må holdes avkjølt. Global oppvarming gjør livet virkelig vanskelig iblant!

Og hva med de gode, gammeldagse raggsokkene? Folk blir jo så rørt når de får noe du har strikket selv! Hvis du ikke har tid nok eller ikke kan strikke, finnes det selvsagt en løsning for deg og. Du kan nemlig få en sveitsisk bestemor til å gjøre jobben for deg.

Og tilslutt den dummeste ideen jeg har som kanskje ikke er så dum likevel: Julepynt. Det er jo jul, jo! Med mindre mottakeren er den sorten som holder seg til designerjulepynt kan de fleste greie ut med litt mer. Gjerne noe hjemmelaget, for det tar jo ikke mye tid. Så lenge det er noe som ikke tar stor plass eller er vanskelig å pakke vekk, så blir det kanskje den perfekte julegaven: Noe man ikke behøver å se igjen før til neste jul.

15 comments on “Marinas julegavetips, Del 2: Dem man ikke har noe imot

  1. Akkurat det med å prakke på folk verdier driver jeg og sliter litt med. Jeg har ei venninne som jeg lurer på å gi kyllinger til i stedet for å kjøpe noe og betale Posten masse penger for å få det sendt til henne, men kan det tenkes at hun tar det ille opp å få en veldedighetsgave? Jeg er ikke helt sikker, nemlig.

    Ellers masse gode julgaverefleksjoner her, Marina.

    (PS: Aftenpostenlinken din går visst til meg og ikke til Aftenposten)

  2. Enig med Undre, fine julegaverefleksjoner! I tillegg til oppspisbare og drikkbare gaver, har jeg flere ganger gitt bort ekstra fin kaffe eller te (forsåvidt drikkbare da…)
    CD-er, DVD-er, bøker, strømper og sokker er greie og nyttige (kanskje litt kjedelige?) gaver.

  3. Gaver som brukes opp er veldig smart. Jeg føyer til kalender, stearinslys og servietter på lista.

    Det går også fint an å velge økologisk/rettferdig varer av bruke opp-sorten. Mange blir glad for økologisk/rettferdig håndkrem f.eks.

    Når det gjelder strikking av sokker til jul er det nettopp det jeg driver med, men det fører til en aldri så liten strikkealbue. Det gjør vondt og den som strikker mye ønsker seg sikkert gavekort på kroppsreparasjon til jul… Mulig jeg må gå over til å hekle sjal igjen.

  4. Undre: WordPress syntes visst det ble for vanskelig med to forskjellige linker i en post…

    Ja, det er vanskelig å vite hva andre synes om ens egne fine idéer. Hvis man har hørt folk klage over at de får for mye juggel til jul er det kanskje fritt fram med veldedighetsgavene, men hva gjør man med alle de andre? Gavekort? Akevitt? Nips?
    Håkon: Men sveitsiske bestemødre er da utmerkede mennesker?
    Undre: Du ville nok blitt en snerten bestemor, ja! Og hvis du i tillegg er flink til å strikke…
    Skorpionkvinnen: Ja, kaffe er en fin julegave, hvis man bare kjøper noe riktig bra!
    Og CDer, DVDer og bøker er noe de fleste greier å ha mange av.
    Sukkerspinnengelen: Ja, kalendere er en fin gave, og har den fordelen at man kan gi samme gave hvert år uten at de begynner å samle støv!
    Og økologiske-rettferdige gaver er de beste, hvis de i tillegg brukes opp (og helst smaker bra) er de perfekte for de fleste.
    Jeg vet ikke om kroppsreparasjon, men kanskje time hos kiropraktor eller massør er en god ide for folk som plages med smerter? Vet ikke om de kan gjøre mye med strikkealbuer da, men det skader vel ikke.
    Jeg tror forresten at jeg holder på å utvikle kamera-albue…

  5. Marina, det kommer litt an på hvilken del av Sveits de kommer fra, men enkelte er kjekke å ha når man skal øve seg i å være Dis på tysk ja.

    Ellers har jeg stor sans for julegaver som kan spises eller drikkes opp.De fyller ikke opp i skapene for lenge, og bare et fåtall av gavene kan resirkuleres neste jul. Likevel, det ser ut til at mange materialistiske mennesker har sansen for å sette julekort for noen tusen kroner på peishylla, og jeg er ikke den som vil nekte dem den gleden.

  6. Ja, spiselige og drikkelige (er det et ord, tro?) gaver er de beste! Selv ville jeg gjerne fått noen ekte norske juleansjoser, men uheldigvis bor jeg sånn at all posten min kommer gjennom Chicago, og på pakkesenteret der er de ansatte noen skikkelige bøller som behandler pakkene svært brutalt, så ting som kan begynne å lekke funker bare ikke.

    Og julekort til noen tusen, ja det kan mine venner og slektninger se langt etter, for så mye penger har jeg ikke! Men jeg skal ikke nekte noen de gledene de vil ha, så lenger de ikke plager meg.

  7. Her var det mange gode tips! Sånne halvdårlige husmødre som meg ville blitt veldig glade for spiselige (og drikkbare) julegaver. Hjemmebakst går rett hjem. Det samme med en god rødvin, eller en flaske skotske dråper (ok, det siste er kanskje litt dyrt).

    Bøker, film og musikker fungerer også godt. Er det feil sort, går det som regel bra å bytte dem inn i noe bedre dessuten. Og de fleste liker jo noe innen disse temaene.

    Men nips er døden. Virkelig.

  8. Hjemmebakst, ja! Det glemte jeg! Det sies riktignok at ingen spiser de klassiske julekakene mere, men folk jeg kjenner insisterer på iallefall tre-fire sorter hvert år. Blir ikke jul uten, liksom. Og hvis alle baket minst etpar sorter og så sendte noen til slekt og venner, da ville det jo gått greitt å få til tolv sorter, tilogmed!

  9. Så flott tiltak denne posten er, Marina. 🙂 Takket være deg fant jeg siden til Undre med kyllinger/geiter etc. og dermed fant jeg på en eller annen måte link til HvaHunSa og leste om Aheads prosjekt i Moldova. Jeg tenkte i utgangspunktet på kyllingene… men endte altså opp med å støtte Ahead denne julen. Jeg oppfordrer andre til å gjøre det samme. 🙂

  10. Jepp… så får man håpe folket tar det godt imot og ikke føler seg snytt for gave. Poden kom med forslag om å gi Yade-sjokolade, så da får de få med en plate å kose seg med mens de tenker over hvor BRA prosjekt dette er. 😉

  11. Ja, det er en god ide. Gi folk en plate fin sjokolade sammen med veldedighetsgaven, så får de noe unyttig og materielt også.

Legg igjen en kommentar

