En god og trygg arbeidsplass…

I USA er forsikring en viktig del av jobben. Det vil si, hvis jobben ikke tilbyr i det mindte helseforsikring kan det faktisk være bedre å forbli arbeidsledig eller gå på sosialen, iallefall hvis man har barn eller helseproblemer.

Men der jeg jobber har vi forsikring så det holder. Jeg er sikkert verdt mer død enn levende, og i følge folka fra hovedkvarterene borte på østkysten er forsikring en tredjedel av godtgjørelsen vi får for å jobbe her. Ettersom vi stort sett også tjener brukbart her, betyr det at firmaet bruker en formue på forsikring.

Og får vi noe igjen? Tja. Jeg tror jeg skal vente med å skrive om hva jeg mener helseforsikring gjør med leger, sykehus og resten av helsevesenet til jeg har masse tid en dag og er i dårlig humør uansett. Hint: Det er ikke positivt. Og legen min er enig med meg.

Men da firmaet nylig skiftet livsforsikringen vår (eller noe sånt) til MetLife, fikk vi alle tildelt en liten teddy-Snoopy med MetLife logo på lua. Riktig søtt!
Og på merkelappen som var sydd inn i rumpa til Snoopy sto det «For ages 3 and up». Jahaja. De sjekket vel det før vi fikk den, går jeg ut fra. Man kan jo ikke sette livene til ingeniørene i noen fare!

8 comments on “En god og trygg arbeidsplass…

  1. Husk å se bak deg før du går ned trapper og sånn på jobben. Noen kan bli fristet til å puffe litt og deretter cashe inn….

    (En liten OT: Gravatarer er koblet mot epostadresser. Den du bruker i kommentarer er den som brukes for å hente gravataren.)

  2. Heldigvis er det ingen på jobben som kan cashe inn når jeg stryker med. Helt dum er jeg da ikke!
    Forresten er det ingen trapper på jobben heller.

  3. Det er virkelig godt å bo i et land der det stort sett fungerer i helsevesenet (i hvert fall hvis man unngår å få noen merkelige sykdommer som ingen leger egentlig vet noe særlig om). Skal bli interessant å lese hva du tenker om systemet den dagen du bestemmer deg for å skrive om det. Du har jo kommentert litt hos meg om det, husker jeg.

  4. Mystiske sykdommer er like ille overalt, tror jeg. Eller iallefall kan man ikke kurere eller behandle dem effektivt noe sted, om det er noen trøst.
    Her dreier det seg alltid om hva som lønner seg, så hvis man skal bli syk er det lurt å først sjekke hvilke sykdommer det er god profitt i. Lettere depresjoner er det beste, fulgt av bakterieinfeksjoner og diverse hjerteproblemer. Legene er også glade i hyperaktivitet i barn så lenge foreldrene finner seg i at ungen skal ta Ritalin, og sykdommer som kan medisineres i evighet, amen, uten at det er noen stor risiko for at pasienten stryker med er bra. Astma, for eksempel. Og høyt kolesterol og enkelte mageproblemer.
    Det er rent til å spy av, men det er det jo ingen profitt i.

  5. Så utrolig snodig… er det mer penger i enkelte sykdommer? Hvilken inntjening kan de ha på om du har en depresjon eller en helt annen sykdom? (Jeg tror ikke jeg er laget for å tenke profitt.)

    Jeg tror jeg skal få i meg frokosten min, kanskje det hjelper på hjerneaktiviteten. 🙂

  6. Ettersom leger betales per visitt, ikke etter tid, er det mer profitt i ting det tar liten tid å diagnosere, som for eksempel en halsbetennelse. Hvis de må tenke over hva mystiske symptomer tyder på og kanskje ta mange prøver som kanksje ikke sier dem noe som helst, bruker de mer tid men får ikke nødvendigvis mer betaling. Høyt kolesterol er bra, for det kan diagnoseres med en enkel prøve og det trengs ofte flere piller dagen for å behandle det.

    Legene får nemlig også betaling fra legemiddelfirmaene for å skrive ut medisiner, så sykdommer som krever mange piller er profitable. Derfor er milde depresjoner ‘bra’, fordi de behandles med piller over lang tid og det er liten risiko involvert. Men alvorlige depresjoner er problematiske; folk blir ofte ute av stand til å jobbe, og kan finne på å ta livet av seg. Denslags vil legene unngå for det kan føre til at pasienten må over på Medicaid (en slags helseforsikring for folk på sosialen som betaler dårlig) eller at legen blir beskyldt for ikke å ha gjort nok for å forhindre selvmordet. Det kan bli dyrt å forsvare seg mot.
    For eksempel liker legene migrenene mine, fordi Imitrex, en dyr og ganske ny medisin virker riktig bra for meg. Hvis jeg derimot hadde problemer med Imitrex og valgte å bare ta aspirin til de finner noe som virker for meg, da ville profitten gått ned. Samme hvis forsikringsselskapet mitt nektet å betale for Imitrex.

Legg igjen en kommentar

