Marinas julegavetips: Del 4 – Dem som er langt borte

En av problemene med å holde seg på trygg avstand fra slektninger, er at man må sende julegavene i posten. Eller UPS, FedEx, DHL…
Det vil si, man behøver jo ikke sende dem julegaver, men det virker liksom som det riktige å gjøre. Holde kontakten, og alt det der.

Og problemene ved å sende julegaver er mange: det tar tid for pakken å komme fram, den kan forsvinne i posten, den kan bli ødelagt eller skadet, og det koster flesk å sende pakker. Nei forresten, det koster ikke flesk, men penger. Ofte masse penger.

Så det er lurt å kjøpe noe som ikke er stort eller tungt. Samtidig skal det være noe som ikke er lett å ødelegge. Og ikke altfor dyrt, i tilfelle det bare forsvinner i transitt. Jeg har tilogmed blitt fortalt at dyre pakker forsvinner oftere. Surprise, surprise!

Hvis man er sånn passe lat kan eslene, geitene og kyllingene være riktig praktiske. Ingenting å pakke inn, ingenting å sende, og man behøver ikke bekymre seg for om mottakeren har plass hjemme. Alt man behøver å gjøre er å betale og ønske slekta god jul.
Men enkelte slektninger er noe materialistiske og vil gjerne ha et eller annet selv. Da er det riktig nyttig at enkelte nettbutikker har begynt å tilby gavekort. Man må selvsagt finne den «riktige» nettbutikken, men selv går jeg ut fra at ting som bøker, DVDer og CDer funker for de fleste. Men det er lurt å vite endel om mottakerne selv om man lar dem velge sin egen gave, for det finnes fremdeles mennesker som ikke har DVD-spiller. Og endel av dem er selvsagt i slekt med meg. Disse slektningene handler heller ikke på nett, så der må det kraftigere lut til.

Jeg blir rett og slett nødt til å sende dem noe.

Og når man sender julegaver blir innpakning viktig. Jeg samler faktisk på bobleplast hele året, ikke for at jeg skal kunne «poppe» alle boblene når jeg får juleferie, men så jeg ikke behøver å kjøpe. Jeg samler på passe store pappesker også. Eller passe små. Man kan aldri få kjøpt dem i riktig størrelse.
Derimot kjøper jeg teip. Store ruller USPS-godkjent pakketeip. Og brunt innpakningspapir og sprittusj.
Så pakker jeg inn gavene i julepapir, med kort og sløyfer (som blir flate i transport) og minst et lag bobleplast, legger dem i en eske som er akkurat stor nok (eller fyller på med bobleplast), teiper esken igjen, og pakker det hele inn i brunt innpakningspapir, skriver på navn og addresse og teiper riktig grundig så papiret ikke kan komme av. Det hender det nemlig det gjør hvis man slurver, og da forsvinner både mottakerens og senderens navn og adresse og pakken kommer aldri fram. Samme med diverse bobleplast-konvolutter, hvis man putter noe i dem som er relativt tungt og mindre enn konvolutten. Gaven tar fart og bryter gjennom konvolutten, som kommer fram tom. Slikt skjer hele tiden, men når jeg pakker inn pakker holder de seg hele til de kommer fram, og så litt til. Jeg har blitt fortalt av diverse slektninger at jeg kunne gjerne gjøre en mindre grundig jobb når jeg pakker for de kan jo bli litt vanskelig å åpne.
For å bøte på det kjøpte jeg lommekniver til hele gjengen et år. Og de utakknemlige slektningene mine hadde problemer med de pakkene også.

Man kan aldri gjøre alle til lags!

14 comments on “Marinas julegavetips: Del 4 – Dem som er langt borte

  1. Tja, det høre jo bedre ut sånn. Jeg kunne selvsagt sagt at jeg ikke gidder å hive ut pappesker og bobleplast, men det får det til å høres ut som om jeg er lat.

    Kurs i finmotorikk har jeg aldri sett arrangert i Ytre Enfold, men det var jo en ide…

  2. Jeg liker jula så lite at hele 2 uker av året går med til juleforberedelser, og det innebærer å kjøpe gaver til fammen og sende de avgårde. Vi pynter ikke og feirer ikke på noen som helst måte. Protest mot kommersialismen kan man vel kalle det…

  3. Hmph, det er så du skulle ha pakket inn gavene skikkelig dårlig en jul – så de opplevde å få den tomme konvolutten som gave… Da ville de kanskje satt mer pris på at du pakker så solid og grundig inn?

  4. M: Ville ikke en heidundrende julefeiring uten å bruke penger i det hele tatt vært en bedre protest mot kommersialismen? Ikke at jeg vet om det er mulig, egentlig. Men det kunne vært morsomt.
    Lothiane: Slektningene vet hva som kan skje hvis man pakker slurvete. Men de kommer aldri til å få se meg gjøre det. Man har da prinsipper!

  5. Man kan nok feire uten å bruke penger, men hvordan får man en ‘heidundrende’ feiring uten å bruke penger? Man må jo gjerne ha mat og annet tilbehør…

  6. Tja, det er vel et problem mange av oss gjerne ville visst løsningen på? Men mat og slikt må man jo ha uansett, så det går kanskje an å ikke bruke mye ekstra. Og man kan jo droppe julejålet.

  7. Du kunne jo kjøpe veldig små lommekniver sammen med de av normal størrelse? Så kunne de små bli brukt til å pakke ut de andre? Hm. Logikken brister et sted her, merker jeg.

  8. Ja, logikken gir seg visst før innpakningspapiret gjør det…
    Slekta er forresten store tilhengere av «fuzzy logic». Kattene deres er mer logiske enn dem selv.

  9. Hehe. Det er så kjipt når man må sende julegaver og portoen og innpakkinga til sammen gjerne blir kostende mer enn selve gaven. *knegg*

    Men det er jo ganske mange nordmenn og -damer i utlendighet så jeg er sikker på at det ville være penger å tjene på å opprette en nettside hvor man kan kjøpe gaver og få dem sendt til slektninger i hjemmer i Norge.

  10. radiohode: Tom pakke teller vel som puslespill for mine slektninger…
    Undre: Ja, en norsk nettside der jeg kunne kjøpe gaver til slektningene og få sendt dem direkte kunne vært nyttig. På det viset kunne jeg kanskje fått kjøpt bøker på norsk og DVDer de kan spille av også.

  11. Man kan jo bestille gaver fra norske nettsider og få dem sendt direkte. Problemet da er at de fleste nettbutikker ikke sender dem ferdig innpakket.. Noe jeg har syntes lenge at de burde. Tenk så praktisk det hadde vært!

  12. Ja, det ville vært svært praktisk.
    Men mange nettbutikker vil bare sende til den adressen som er på kredittkortet man bruker også. Det gjør gavekjøp litt tungvint.

Legg igjen en kommentar

