Marinas julegavetips: Del 5 – Siste liten (Don’t panic!)

Hvis man ikke har fått gavekjøpingen gjort nå har man et problem. Eller flere problemer. Køen på polet går rundt kvartalet, mange kule gaveartikler er solgt ut, og da mener jeg ikke bare Wii, og man har tusen andre ting å gjøre og man må helt sikkert innom en matbutikk eller to.

Og det er kanskje ikke så dumt, for de fleste matbutikker har ting som konfekt og annet godteri. Når jeg tenker meg om er en to-kilos sekk smågodt en utmerket gave og som jeg har nevnt før bør man ikke underestimere sjokolade. Det er ikke mange som ikke liker sjokolade.

Samme hvis man må innom polet uansett, da kan man likesågodt ta med seg en flaske til gammeltanta man glemte under kjøpekjøret tidligere i måneden. Eller gavekort. Jeg er faktisk litt imponert over å høre at det nå er mulig å kjøpe gavekort til polet. Uten tvil den perfekte gave til alle over 18!

Andre typer gavekort bør man derimot være litt forsiktig med. Det er ikke alle som kan bruke dem alle, og i USA tjener mange firmaer billioner av dollar på gavekort som kjøpes men ikke brukes.

Og disse geitene og eslene vi har hørt så mye om blir plutselig ikke bare en «snill» julegave, men en riktig praktisk en som kan kjøpes fra sofaen og sendes til mottakeren elektronisk.
Elektroniske julegaver er faktisk ganske kule, En annen god ide er programvare som kan lastes ned. Og da mener jeg ikke Firefox. For oss som bruker det kunne jo Photoshop CS3 vært en fin gave. Bare et hint, altså! Og det finnes selvsagt mye annen god programvare som folk trenger/ønsker seg. Bare en god ide hvis man vet hva mottakeren vil ha, og denslags bør nok begrenses til datakyndige mottakere.
Gavekort til nettbutikker er også bra og enkle å få tak i og sende. Hvis man ikke vet hva mottakeren vil ha kommer sikkert gavekort til en butikk som selger bøker, CDer, DVDer og lignende til å være velkommen.
Det er faktisk enda et hint. Man får jo ikke akkurat kjøpe norske bøker i butikkene her borte, og nå som dollarkursen er så elendig…

7 comments on “Marinas julegavetips: Del 5 – Siste liten (Don’t panic!)

  1. Her er gavene i boks, bortsett fra at leveransen fra Amazon ikke har ankommet. Men ungdommene tåler sikkert å vente på noen gaver til romjulen også.
    God jul til deg lang der borte i «junaiten»!

  2. Skorpionkvinnen: Amazon somler med din bestilling også? Jeg venter fremdeles på CDene jeg bestilte over en uke siden! Grrrr!
    God jul til dere i gamlelandet også!
    Undre: God jul til deg og!
    nissemann: God jul! Håper det ikke blir for travelt i kveld!
    Lothiane: Tro det eller ei, jeg fulgte faktisk mine egne råd og sendte en elektronisk siste-liten gave i går: Noen unger i Zambia får fotballer, min fotballgale slektning som har alt (bortsett fra når Rosenborg taper) får en epost-hilsen, og kredittkortet mitt får regningen…

    God Jul!

  3. Niks, ikke travelt. Har bare besøkt de to snilleste barna i hele verden, nemlig mine egne. Og etter at de hadde fått gavene, begynte de å trasse og nektet å legge seg. Så toåringen min har nå sett Harry Potter og Mysteriekammeret, noen yngre?

  4. Sikkert. I USA ser alle småungene slike filmer fra de blir født. Det holder besøkstallene ved kinoene nede, for det er jo mange som ikke liker å få filmen forstyrret av barneskrik og det blir det mye av.
    Håper ungen dn ikke hylte seg gjennom filmen iallefall!

Legg igjen en kommentar

