Vel overstått!

I England kaller de andre juledag for «Boxing Day». Da jeg var svært ung trodde jeg dette hadde noe med sporten boksing å gjøre, men det er altså feil. Andre juledag var tradisjonelt den dagen da overklassen bokset opp hva som var igjen av julemat og julegodter og tok det til fattigfolk. Det var sikkert vel ment, men i Norge var det da iallefal tradisjon at storbonden sendte julemat til husmennene sine før jul. Det virker litt mer generøst, synes jeg.

Men, hvis man har et behov kan man ikke være så altfor nøye på det, og på Boxing Day bokset jeg opp seks smurflinger og tok dem til den fiskebutikken som ikke allerede har en overflod av dem. Så fikk jeg noen småting jeg trenger i bytte, og dro hjem for å gjøre rent i akvariene mine.

Nå har jeg bare seks smurflinger igjen, så det blir plass til dem i to akvarier. I ett har jeg tre som har fått hard medfart i slåsskamper i det siste. De kan nå komme seg så de kan leveres til den andre fiskebutikken om en måned eller så.
I det andre akvariet har jeg Leopard Smurf, Mini Smurf, og Mikro Smurf. De er de minste av de små blå, og det er mulig jeg kommer til å beholde dem.

Men det beste av alt er at krepseungene ikke har bruk for min 14-gallons Bio-Cube mere. Så nå skal jeg sette opp et mini-korallrev i stuen. Ettersom jeg byttet til meg alt jeg trenger for smurflinger, er det eneste som gjenstår faktisk koraller. Og fisker, reker, snegler, og hva man enn putter i et saltvannsakvarium.
Det må bare skje meget sakte, sånn at vannkvaliteten holder seg stabil, og sånn at bankkontoen min ikke oppdager hva jeg driver med. Den kommer nemlig til å blø stygt på nyttåret, for nå tror jeg virkelig jeg trenger ny datamaskin…

6 comments on “Vel overstått!

  1. Men jeg må da ha noe å basere skjermspareren på? Og det blir jo ikke helt det samme med smurfekrepser som kryper rundt?

  2. Elisabeth: Glad jeg kan hjelpe til med å opplyse verden her fra mitt mørke hjørne!
    Undre: Ja, det kunne jo vært morsomt. Kanskje lager jeg en hvis jeg får tid!
    Goodwill: Klem og godt nyttår til deg og!

Legg igjen en kommentar

