Bah Humbug om igjen

Det ser ut til at jeg må gå direkte fra å være julesur til å være valgsur. Så fort det ble slutt på julefyllerabalderet og nyttårsfyllerabalderet er det nemlig primærvalg i Iowa, det berømmelige Iowa Caucus. Første delstat som holder primærvalg, og derfor mye viktigere enn en stat med litt over to millioner mennesker normalt ville vært.

I tilfelle noen lurer på hvordan normale mennesker i Iowa opplever dette sirkuset, kan jeg nevne at det eneste jeg har merket er at telefonen ringer som besatt. Den ringte og sto på da jeg kom hjem fra jobb, og sluttet ikke til jeg dro ut pluggen.
Og alle oppringingene var politisk reklame, stort sett lydavspillinger. Jeg hørte selvsagt ikke etter hva de sa eller hvem de reklamerte for.

Og i tilfelle noen lurer på om det ikke går an å reservere seg mot slike plager i USA, så er svaret nei. Det finnes en såkalt no-call liste, men den gjelder bare for dem som ringer opp folk for å selge ting. Ikke veldedighetsorganisasjoner, forsikringsselgere, politikere og annet pakk.
Dessuten er det mye som tyder på at folk som har nummeret sitt på den listen får flere oppringinger enn dem som ikke gidder. Noen har nemlig kommet fram til at folk som prøver å reservere seg mot å få middagen avbrutt av telefonselgere er bedre utdannet og har høyere lønn enn gjennomsnittet, og derfor er særdeles attraktive forbrukere. Og det finnes ingen måte å straffe dem som ringer folk på no-call listen uansett, så mange organisasjoner bruker den faktisk som ringe-liste.

Så mye for valg og dagligliv i Bakvendtland…

6 comments on “Bah Humbug om igjen

  1. Dette var fascinerende lesning. Akkurat NÅ ser jeg på et intervju med Stein Erik Hagen som lovpriser USA. Han har sikkert folk som tar telefonen for ham…

  2. No-call-lista høres jo helt teit ut når det ikke er noen konsekvenser for dem som bryter ønsket til de som står på lista. Nå vet jeg ikke om det får noen konsekvenser for å bryte dette her i landet heller.

    Interessant å lese om – håper styret gir seg snart så du slipper den evinnelige kiminga!

  3. Nei, det er neppe mye til konsekvenser i Norge heller, men jeg lurer bare på hvorfor folk gjør det? Når noen har sagt i fra om at de ikke vil forstyrres av telefonselgere, da kommer de neppe til å kjøpe noe uansett.
    Selv henger jeg bare opp hvis jeg tar telefonen og det viser seg å være en selger eller reklame eller andre plageånder. Før pleide jeg å si at jeg ikke var interessert først, men nå har jeg sluttet med det. Gidder bare ikke unnskylde meg til folk som bare plager med uansett.

    Det har forresten vært utrolig stille den siste uka. Jeg glemte nemlig å plugge inn telefonen igjen…

Legg igjen en kommentar

