Kan noen slå på varmen?

Det er bikkjekaldt i Iowa denne helga. Har vært bikkjekaldt ganske lenge, faktisk. Noe som selvsagt får meg til å spørre: «Hvorfor iallverden kaller vi det bikkjekaldt?» Hva har kulde med bikkjer å gjøre? Eller bikkjer med kulde?

Svaret fikk jeg fra broren min. Han har et problem. Vel, broren min har selvsagt mer enn ett problem, men nå har han altså ett til: Katta hans er ikke lat nok.
Jeg har en mistanke om at dette ikke er et veldig utbredt problem.

Det har seg altså slik at Dido, den store grå skogkatta, ikke vil ligge i ro for veldig lenge. Kleopatra, den knøttlille svarte katta, kan ligge på samme sted og dra seg i timesvis som man forventer av en katt, men Dido spretter opp og løper sin vei når man minst forventer det.
Noe man forøvrig også kan forvente av en katt.

Problemet med dette er at broren min har funnet ut at Dido kunne vært den perfekte fotvarmeren, mens Kleopatra knapt er stor nok til å varme opp stortåa på. Men selv en åttekilos småfeit og langhåret katt duger ikke som fotvarmer med mindre den ligger stille. Og det gjør ikke Dido.

Jeg har ikke noen løsning for brutter’n, men problemet hans fikk meg til å skjønne hva bikkjekaldt egentlig betyr. Det er når det er så kaldt at man trenger noe større enn en katt til å varme føttene på.

7 comments on “Kan noen slå på varmen?

  1. Skal foreslå det til brutter’n. Vet ikke om det kommer til å virke, for Dido nekter vanligvis å svelge piller.
    Men det er kanskje verdt et forsøk hvis det blir skikkelig kaldt.

  2. Kanskje hvis de begynner å lage NyQuil med fiskesmak?

    Chinchillaer ville kanskje virket hvis man hadde etpar dusin av dem, men bare en er vel omtrent nok til å varme opp navlen, går jeg ut fra?

  3. Chinchillaer er i alle fall for hypre, så da hadde vi trengt mange av dem og mange nyquils med granolabar smak 🙂

    Eller så kan man kjøpe en chinchillapels kåpe, sånn om man er fullstendig hjerteløs i tillegg til kald.

  4. Stakkars Dido… skjønner godt han ikke gidder ligge stille når han må ligge oppå noens føtter. 😛 Da hadde jeg blitt hyper også, gitt. 😉

  5. Minneapolise: Nå gir du meg en horribel ide om en stor kasse full av chinchillaer, som man kan varme seg på når det blir kaldt. Ingen grunn til å klage over at de ikke ligger still, det er så mange å ta av. Kiler gjør de også!
    Og chinchillapelskåper, ja, hvor mange små lodotter går det med for en eneste kåpe? Den består sikkert av mer sytråd enn pels uansett.
    Lothiane: Det eneste stedet Dido noensinne vil ligge i ro er i tørketrommelen, og da bare hvis den er passe full av enten hvitt eller svart tøy. Hun er grå selv, så det gir jo fin kontrast til hårene hun røyter.

Legg igjen en kommentar

