Kaffe til lunsj

De fleste av oss, iallefall oss ingeniører, vet at kaffe er en livsnødvendighet. Uten kaffe blir ikke noe som helst gjort. Med kaffe greier vi i det minste å ta etpar turer innom lunsjrommet for å fylle på.

Men nå rapporterer BBC at kaffe er enda nyttigere enn tidligere trodd. En latte inneholder nemlig mange kalorier, som gjør at den kan fungere nesten som mat. En mocha kan inneholde opptil 400 kalorier, forteller de. Det er nesten like mye som et stykke pizza. Altså kan man bare ta seg en mocha og hoppe over det evinnelige stresset det kan være å spise lunsj samtidig som flere tusen andre i samme område.

Men det er ikke så lurt å ha skummet melk i kaffen, bortsett fra at det smaker pyton, da. En latte laget med skummet melk inneholder bare 71 kalorier, mens en skummet cappucino hadde så lite som 27.

Dette bekrefter vel bare hva jeg alltid har visst; det er ingen fordel i å fjerne ting fra maten. Denslags bare lurer kroppene våre til å tro at de faktisk får næring når de egentlig ikke får det, og det fører bare til problemer. Hvis noen tviler, kan de bare ta en titt på denne artikkelen om mørk sjokolade. Det er nemlig ikke sånn at mørk sjokolade nødvendigvis er sunt.
Men det er altså bare fordi noen fjerner noe som skal være der. Fy skamme seg!

16 comments on “Kaffe til lunsj

  1. 400 kalorier på en kopp kaffe? I følge min nyervervete pulsklokke må jeg løpe i over en halvtime for å forbrenne 400 kalorier.

    Tror jeg tar kaffen svart, jeg 🙂

  2. 1. Dette var reklame for svart kaffe.
    2. Eg er så enig, så enig. Dei må slutte å fjerne ting frå maten.
    3. Verdas beste diett er: Skikkeleg mat, økologisk og laga frå botn, med feitt og protein og frukt og grønt og alt som skal vere der. Berre at ein ikkje treng stappe i seg etter at ein er mett, og så må ein komme seg opp av sofaen og gjere på noko.

  3. Goodwill: Men Goodwill da! Visste du ikke at kalorier er energi, og energi er noe vi ikke kan gjøre noe som helst uten?
    Ellers foretrekker faktisk jeg og kaffen svart.
    Avil: Du har så rett at det er rent rørende. Bortsett fra at en kan jo gjøre noe i sofaen også. Som å blogge. Og diverse andre ting.

  4. Leste på et nettsted at digg som er oppfattet som sunn ikke nødvendigvis er så sunn. Saltstenger ble fremhevet. Fikk kritikk for mye salt (..derav saltstenger?) og fordi det var et lavt næringsinnhold i dem. For å si det rett ut, så driter jeg i at det er et lavt næringsinnhold i lørdagsdigget. Jeg vil faktisk heller se det som en bonus.

  5. Saltstenger ble vel sett som bra på 80-tallet, da fett var Den Store Fienden. Senere la noen merke til at de ikke har noen næringsverdi i det hele tatt, bortsett fra litt karbohydrater og veldig my salt. Men hvis man tar etpar øl til så får man da i det minste i seg litt B-vitaminer.

  6. Man trenger jo B-vitaminer for mer enn hår og negler! Energi, for eksempel.
    Men dere menn trenger vel ikke det?

  7. Nå ble jeg litt lei meg, for den mørke sjokoladens skyld… men håper det er mer av de sunne greiene i Freia Dark.

    Jeg har merka at når jeg tar en latte så orker jeg ikke mat på en stund, så det har ant meg… veldig greit måltid, da.. trenger ikke tygge en gang. Sparer krefter på sånt. 😉

  8. Gin inneholder bare én type «urt» og «bær», nemlig enerbær som egentlig er en kongle som består av tre deler som gror sammen til dette velduftende bærliknende. Enerbær er helt sikkert stappfullt av flavonider og alt det der og bør absolutt nytes i morgenkaffen for økt piff på formiddagsøkta. Isteden for den mørke sjokoladen som ikke er bitter nok. (Forferdelig irriterende at produsentene tar seg friheten å fjerne bitterstoffene. Gruff!)

Legg igjen en kommentar

