Vinter i Bakvendtland

Før jul en gang hengte jeg opp et fuglebrett og fylte det med fuglefrø. Noen fugler stakk innom for et snack, så oppdaget ekornene det. Etter den tid kom ikke fuglene til.

Nå kan jeg nevne at som nesten alle fuglebrett som selges i USA er mitt «squirrel proof». Det skal egentlig bety at ekornene ikke kan spise fra det, men de som fant opp ordet kjenner vel ikke så mange ekorn. Ekorn finner alltid en løsning.

Men det gjør da jeg også. Og hvis jeg skal mate fugler, så går det jo ikke at ekorn kommer i veien. Så jeg satte ut en bolle med nøtter på balkongen på den andre siden av leiligheten.
Det burde da ta seg av problemet?

Og det gjorde det. Nå stikker nesten alle fjørdottene i nabolaget innom balkongen min for nøtter minst en gang om dagen. Og ekornene spiser fremdeles fuglefrø fra fuglebrettet mitt.

Sånn fungerer det bare i Bakvendtland!

5 comments on “Vinter i Bakvendtland

  1. HAHA! Dyreverdenens bakvendtland, indeed.

    Ekorn er jo veldig søte, da. Men det er dumt at de jager bort fuglene.

    Har du vurdert å bytte for – altså nøtter på fuglebrettet og fuglefrø på verandaen?

  2. Jeg tenkte på den muligheten, ja. Men lat som jeg er, da jeg slapp opp for julenøtter fylte jeg likesågodt opp begge med en blanding av frø, nøtter, og diverse andre ting. Den selges som hakkespettmat, men så langt i år har jeg ikke sett noen hakkespetter.

  3. Så morsomt! 😀

    Jeg digger ekorn, kan du ikke ta bilde? 🙂

    En gang så jeg et naturprogram på nrk, og der viste de nettopp noe av det du beskriver; at ekorn greier å komme seg fram til de mest ekornsikre fuglebrett. Det var ikke måte på hva de gjorde for å holde ekornene unna, men etter litt prøving og feiling fant dyra ut av det og ankom lykkelige fuglebrettet. Hah! Imponerende, spør du meg. 🙂

  4. Det er ikke mye som stopper ekorn, nei! De er staere og litt smartere enn mennesker som designer ekornsikre fuglebrett, iallefall.

    Og bilder har jeg i fleng. Kanskje jeg burde poste noen?

Legg igjen en kommentar

