Traffic Ahead – Use Caution!

Jeg vet faktisk ikke om dette er vanlig i andre land også, men i USA begynner det å bli vanlig at det settes opp store fjernkontrollerte tekst-skilter over motorveiene for å informere bilister og dette og hint. Jeg er ikke helt sikker på hvem som bestemmer hva disse skiltene skal vise, men vedkommede har et utrolig talent for plattheter og selvfølgeligheter.
På fredager hender det at disse skiltene sier ting som: «Have a safe weekend – Drive Carefully!», som neppe gjør mye for å redusere fyllekjøring og annet tull, men man kan ikke si de ikke prøver.

Og om morgenen når jeg kjører på jobb er det litt småkomisk når jeg etter 25 kilometer i snøfokk får øye på et skilt som sier: «Winter Driving Conditions – Use Caution!». Litt vanskelig å legge merke til «winter driving conditions» i den tette snøfokken! Så takk for informasjonen.
Jeg skal huske å «use caution» også. Ikke at jeg ville kommet i nærheten av det skiltet uten, men la meg ikke gjøre dette for komplisert.

Når det høljregner sier skiltene selvsagt: «Wet pavement – Use Caution!» akkurat som om noen tror det finnes bilister som ikke ser sammenhengen. Vel, det er kanskje ikke så dumt, for de finnes helt sikkert.
Dessverre.

I dag la jeg merke til en ny beskjed. «Pavement temperature at or near freezing – Use Caution» sto det. Tenke seg til! Det er 15 minusgrader, og asfalten er nær frysepunktet! Det ville jeg aldri trodd, altså.
Selvsagt ville jeg regnet med at den var langt under frysepunktet, men det er en annen sak.

Så jeg begynte å lure på hva som ville skjedd hvis disse skiltene en dag begynte å fortelle oss noe vi ikke allerede vet? Some kanskje «Accident ahead – Use Caution», kanskje? Nei, den har allerede vært brukt.
Eller kanskje noe man faktisk kan ha nytte av, som «Speed control ahead – Use Caution»? Jeg kan vedde på at det ikke ville hatt noen stor effekt på hastigheten. Iallefall ikke min. Jeg kjører alltid lovlig.

Så jeg vet ikke hva disse skiltene kan brukes til som faktisk er nyttig, men det er jo hyggelig med et utilsiktet innslag av humor langs veien.

7 comments on “Traffic Ahead – Use Caution!

  1. Når man har skilter om alt mulig ender man bare med å ignorere dem etterthvert, og ikke legge merke til dem de dagene de faktisk sier noe viktig.

    Her skilter de heldigvis bare om ulykker og andre ting det kan være greit å vite. Stormalarmene derimot går av hver gang det er fare for litt duskregn. Ergo forventer jeg ikke noe verre de gangene det er tornado på vei.

  2. Ja, det blir vel til at man knapt registrere skiltene etterhvert som de øker i antall. Blir sånn med alle skilt man kjører ofte forbi. Man slutter å se dem. Er vel derfor de har begynt å lage neongule veiarbeidsskilt her i landet nå- sånn at vi ikke skal unngå å se dem.

  3. Minneapolise: Ulykker skilter de om her og. Omtrent en time etter at ulykkesstedet er ryddet opp…
    Men duskregn er da nesten like alvorlig som tornadoer, visste du ikke det? Det kan jo helt ødelegge sveisen!
    Flopsy: Ja, skilter er lett å bare filtre ut, det er jo så mange og de fleste betyr jo ingenting. Akkurat som reklame!
    Og gule skilter er sikkert lurt for veiarbeide, ja. De skiller seg vel ut nok til at de fleste legger merke til dem.
    Her borte tar veiarbeide så lang tid, og mesteparten av tiden er det bare sperringer og ikke noe arbeide, så det er litt overraskende de få dagene det faktisk er aktivitet.

  4. Jepp, vi har dem her i Australia også. Den store favoritten ser ut til å være ‘Every k over is a killer’ og ‘Tired drivers die’. De brukes også til å opplyse om veiarbeid og køer, og til å minne oss på at vi må spare på vannet.

    Jeg så et slikt skilt i England for et par år siden. Vi satt en ikke-bevegende kø og skiltet viste noe så passende som ‘congestion – slow down’. Som om det var mulig å bevege seg noe saktere enn stillestående.

  5. Her er mulighetene enorme!

    Female driver ahead. Use caution. (Ja, jeg hadde også latt meg provosere)

    Vi nærmer oss april. Øk farten.

    Piggdekk? Haha, din pyse!

    Hva gjør du her? Du sa du skulle på trening!

  6. En kamerat foreslo engang å sette opp et skilt på grensa mellom Illinois og Iowa: «Iowans ahead – Use Caution».

    I motsatt retning kunne vi jo sette opp et med «Reduced speed limit ahead – slow down», for fartsgrensa er litt lavere der.

    Og omtrent i åttetiden kunne jo alle skiltene gå over til å fortelle folk at de kommer til å være for sent på jobb…

Legg igjen en kommentar

