Små og blå og veldig mange…

Jeg lærer visst aldri. Etter alt strevet med de små blå smurflingene jeg hadde i fjor, lot jeg kreps av forskjellig kjønn være sammen i samme akvariet.

Dumme meg.

Nå har jeg dusinvis av splitternye små blå krepser som virker svært ivrige etter å gjenta hele sirkusrutinen. Og jeg har bare ikke hjerte til å la fiskene mine ha dem til lunsj.

Hvis noen av mine lesere ønsker seg en liten blå kreps kan de bare stikke innom om en måneds tid og hente en eller ti.
Eller alle femti.

15 comments on “Små og blå og veldig mange…

  1. hi hi, beklager.. jeg klarer ikke la være å le litt. Men jeg føler litt med deg også altså! Det har vært et styr og nå er det altså i gang igjen. Hmm, håper du får solgt disse også når de blir store nok, så blir det i hvert fall noen kroner (eh.. dollar) å hente inn.

    Gratulerer… er det lov å si det? Du har jo blitt bestemor igjen. 🙂

  2. Nei, Smurf er blitt bestemor. Dobbelt opp, ettersom både faren og moren til de søte små er ungene hennes.
    Jeg synes hun burde ha passet bedre på dem!

  3. Hjorten: Så, skal jeg sette på kaffen, eller?
    Minneapolise: Men krepser trives da både i by og land!

  4. Ja, de er nok litt innavlet, ja. Ikke at det spiller noen stor rolle, ettersom kreps ikke er spesielt smarte uansett.

    Men hvis jeg ble oldemor, ville det definitivt ikke vært til krepseunger. Mora til Smurf (hvem hun nå er) får ta den rollen!

  5. Nei, det ville nok ikke vært veldig morsomt. Og man kan ikke ta med amerikanske krepser til Norge. Ellers ville jeg sendt noen til slekta…

  6. Ojoj, har du virkelig fått 50 blå krepser?

    Kanskje litt utaktisk spørsmål fra min side, men du kan ikke selge dem til matvarebransjen eller noe da?

    Jeg kunne jo godt tenkt meg en blå kreps, men det er vel ikke så lett å få til. Du får sende dem til slekta mi i Minnesota i stedet 🙂

  7. Hjorten: Te har jeg, ja. Og kakao også. Og melk og vin og sprit og øl og mineralvann.
    Nei, forresten; ikke øl. Iallefall ikke akkurat nå. Jeg tømte jo nettopp siste flaska!
    Flopsy: Jeg aner ikke hvor mange det er, men 50 er nok i omegn, ja.
    Men nei, akvariekreps er ikke akkurat akseptable på matvaremarkedet. Det har noe med kjemikalier de kan ha vært eksponert for. Og dessuten må jo matkreps være nokså store, omtrent 10 cm eller mer. For akvariemarkedet greier halvparten seg.

    Sukkerspinnengelen: Det ble vel heller blålørdag, er jeg redd. Det var da jeg oppdaget dem, og de ble sannsynligvis klekket ut natt til lørdag.
    Så nå er de to og en halv dager gamle, og er allerede blå og slåss.

  8. Aaaahhhh – her tenkte jeg «nam-nam», helt til du drepte den illusjonen i forrige kommentar…kjemikalier, nei takk!

    Du får heller la naturen gå sin gang, og lukke øynene ved lunsjtider!

  9. Jeg tror neppe disse krepsene ville smakt noe særlig, men det er jo mulig jeg tar feil der.
    Dette med kjemikalier er forresten litt komisk, ettersom en god del ganske farlige kjemikalier tillates i dyr som brukes til mat. Ved sammenligning er medisiner som brukes på akvariedyr ganske fredsommelige, selv om de er ikke akkurat noe man har for lunsj.

    For øyeblikket er planen med de små blå at de skal fetes opp på artemisia og selges innen to måneder. Vi får se hvordan det går!

Legg igjen en kommentar

