Sus og dus

Jeg tror jeg har nevnt en gang eller ti at jeg bor i en leilighet utstyrt med vegg-til-vegg tepper. Det finnes sikkert verre ting i verden, men akkurat nå kan jeg ikke tenke på veldig mange.

Men i det minste har teppet i leiligheten min nå blitt skiftet ut, og tro det eller ei, det er en forbedring. Det gamle teppet var omtrent 10 år gammelt og både nedslitt og skittent, så det nye kan ikke unngå å være mer attraktivt selv om det er den samme dumme brunfargen.

I den sammenheng har jeg selvsagt vært nødt til å flytte litt på møblene mine. På mandag måtte soverommene være tomme, og i dag var det stuen som sto for tur.
Og i stuen hadde jeg det lille saltvannsakvariet mitt.

Det var ganske enkelt ikke aktualt å la korallene mine stå rundt i bøtter mens teppet ble skiftet ut, så jeg måtte bare finne et nytt, permanent sted for dem. Ettersom Smurf, den store svarte englefisken, og krepsebabyene allerede har okkupert hele kjøkkenet, hadde jeg valget mellom å sette saltvannsakvariet opp i soverommet mitt eller reserverommet. Som for anledningen var fullt av stuemøbler.

Så nå deler jeg plutselig soverom med diverse myke koraller, en hard korall, en liten fisk, en stor reke, diverse snegler og to små krabber. Og diverse lys og filtre og pumper som holder dem i livet. Blant disse er det selvsagt en proteinskummer. Fine greier, de, men ikke akkurat stillferdige. Produsentene lover riktignok at de er helt lydløse, men det hjelper ikke så lenge de vibrerer og får andre ting i nærheten til å lage bråk. Og så er ikke luftbobler i vann akkurat lydløse de heller.
Og som om det ikke er nok, så er koraller litt mørkeredde. Iallefall må de ha et «månelys» på hele natten. I det lille akvariet mitt består dette av to blå LEDer. De er ganske kraftige også.

Nå må jeg selvsagt innrømme at om dagen legger jeg ikke merke til dette bråket i det hele tatt, og det lille månelyset er helt usynlig under de kraftige dagslys-lampene. Men når klokka er halv fire om morgenen og jeg bare vil sove, da er det ikke måte på during fra luftpumpen, bobling og sus fra luftboblene, og det er månelyst i hele rommet!

Tror kanskje jeg skal sove på sofaen i natt, jeg…

Legg igjen en kommentar

