Solar Perplexus

Da jeg var liten fortalte diverse slektninger meg at jeg var altfor sta fordi jeg var en steinbukk.
Og så fortalte de meg om alle egenskapene jeg hadde fordi jeg var født på akkurat den dagen jeg ble født. Selv syntes jeg ikke det virket helt riktig, særlig ikke etter jeg forstod at dette betydde at alle som hadde samme fødselsdag som meg skulle ha de samme egenskapene. Det kunne da bare ikke gå an!

Så leste jeg en bok om astrologi og fra den fant jeg ut at jeg var da slett ikke noen steinbukk, men en vannmann! Ikke at det gjorde noe inntrykk på tantene, selvsagt. Datoene i boken stemte ikke med horoskopene i lokalavisen, så de måtte ganske enkelt være feil.
Og alle feilene ved personligheten min skyldtes at jeg var en steinbukk. Selvsagt.

Senere i livet oppdaget jeg at jeg var faktisk født mellom to stjernetegn, så jeg er verken steinbukk eller vannmann men noe imellom. Det blir vel steinmann eller vannbukk, regner jeg med.
Men det spiller ingen rolle, for astrologi er jo bare tull uansett. Og at de gamle tantene mine tror på det beviser det.

Men så lenge man lever lærer man noe nytt fra tid til annen, og nå som jeg er halvgammel og vet at det meste, ikke bare astrologi, er tull og fanteri, har jeg lært hva stjernetegn virkelig betyr. De har jo faktisk med stjernekonstellasjoner å gjøre, og hvor solen til enhver tid befinner seg i forhold til disse.
Og hva som er enda mer interessant er at dette forholdet er litt mer komplisert enn hva astrologene som fant opp dette med stjernetegn 2,600 år siden trodde. Jorden går ikke gjennom alle 12 tegnene på nøyaktig et år, som de trodde; det tar litt mer tid enn som så, og dessuten er det ikke 12 tegn, men 13!

Noen som ble overrasket? Ikke meg.

Men sta som jeg er, må det litt mer enn en radikal forandring i stjernetegnene til for at jeg skal finne et som passer. Jeg er uansett født mellom to tegn.
Så det så!

4 comments on “Solar Perplexus

  1. Ja, det trettende tegnet de har lagt til er vel det som en eller annen krimdame brukte som boktittel: Slangebæreren?

    Jeg har litt mer tro på dette enn du har, men man skal ikke følge noe slavisk og det som står i ukeblader/aviser er så lettvint, generelt og tullete at det må være ment som underholdning og ikke rettleding.

    🙂

  2. Man får gjerne litt dårligere tro på ting av å vokse opp med diverse påståelige gamle «tanter» som tilsynelatende tror på hva ukebladene skriver!

    Og ja, det blir vel slangebæreren, ja. Tror forresten ikke jeg har lest den boken…

  3. Jeg har lest den, men må ærlig innrømme jeg ikke husker handlingen. Jeg liker godt krim, men handlingen sitter sjelden igjen… Vet ikke om det sier mest om meg eller bøkene. 🙂

  4. Handlingen i enkelte krimbøker er vel litt, kan jeg si lodden? Det er grunnen til at jeg er veldig forsiktig med moderne amerikansk krim. Jeg leste en bok som skulle være så utrolig bra, men da jeg var ferdig med den kunne jeg ikke huske mye handling bortsett fra diverse personer som dopet og pulte. Og det er jo strengt tatt ikke hva man leser krim for!

Legg igjen en kommentar

