Og har du hørt at…

I all medieomtalen av Fritzl-saken er det en ting jeg har lagt merke til med litt forundring, og det er alle kommentatorene som later til å tro at noe sånt kunne bare ikke skjedd hvis Amstetten hadde flere sladrehanker.
Når har vel sladder forhindret forbrytelser, eller stoppet noen fra å fortsette med en forbrytelse?
Det har sikkert hendt etpar ganger at sladderhanker har gitt politiet nyttig informasjon når de etterforsker en forbrytelse, men stort sett farer de bare med sladder. Som stort sett er løgn og forbaska dikting, iblant med et gryn av sannhet mikset inn. Og det er bare et ulykkestilfelle, selvsagt.

Vi kan jo prøve å forestille oss Solveig Sladderkjerring som ringer opp lensmannen i Indre Enfold for å fortelle om noe hun har hørt:

«Duh, Lensmann? Jeg hørte noe virkelig sjokkerende fra hu Ågot i går, om naboen hennes, han Ole Granskauglia. Ja, ikke at jeg er en til å snakke, men Ågot sa at Berte fortalte at datteren hennes sa… Bla, bla, bla, … at han Ole har misbrukt datteren sin, ja, hun var ganske sikker på at det har pågått en stund, og jeg tenkte, … Bla, bla, bla, bla, … du vet, den fillipinske kjøpekona hans, hun får jo knapt lov til å gå i butikken, så jeg regner med at selv om hun vet har hun vel ikke peiling på hva hun skal gjøre, og han Ole banker henne jo både blå og gul så det er ikke sikkert hun turde om hun så visste. Og bla, bla, bla, bla, …»

Javisst, ja! Det skulle tatt seg ut. I virkeligheten er det vel mer sannsynlig at Solveig tar seg en tur innom Berte Bygdedyr for en kopp kaffe, og litt meningsfylt konversasjon:

«Nei, har du hørt, bla, bla, bla, …»
«… Bla, bla, bla, … og hun derre fillipinerkona til han Ole er gravid igjen! Sett sånt! Disse svartingene kommer til å ta over, … bla, bla, bla, …»
«Bla, bla, bla, … og man kan jo lure på hvem faren er, bla, bla, bla, … man vet jo aldri med disse utlendingene og bla, bla, bla, …»
«Litt mer kaffe? Tror jeg må lage en kanne til… Bla, bla, bla, … og de ungene er jo helt tomsete; jeg snakket til den dattera til Ole her forleden, og hun var jo så forskremt at det bla, bla, bla…»
«Og har du hørt bla, bla, bla, … disse ungdommene nå til dags, bla, bla, bla, … sånt kunne aldri skjedd da jeg var ung bla, bla, bla, …»

Selv er jeg skråsikker på at Amstetten er godt forsynt med sladrekjerringer, både av hankjønn og hunkjønn, og at de drikker akkurat like mye kaffe, spiser akkurat like mange kaker, og sier akkurat like mye sant og nyttig som sladrekjerringer andre steder i verden. Sjansene for at de skal utføre en nyttig funksjon i samfunnet (i sin rolle som sladrehanker, altså. Endel av dem har sikkert jobber som i det minste er litt nyttige) er helt fraværende og sjansene for at de skal spre usannheter om uskyldige mennesker er svært høye.
Akkurat som i Indre Enfold. Jeg skal ikke uttale meg om Ytre Enfold, for da ville jeg blitt nødt til å lage mer kaffe, og hente flere kaker…

«Jeg er bare ikke den sorten som gjentar sladder, altså, så du får høre grundig etter første gang!»
«Tunghørt, sier du? Ja, i det tilfelle kan jeg vel gjøre et unntak…»

6 comments on “Og har du hørt at…

  1. Lege Anna Luise Kirkengen uttalte for en tid tilbake om krenkelser av barn:
    «Fremdeles er kollektiv feighet, bortvendte blikk og taushet noen av de sterkeste sosiokulturelle krefter som gir overgripere bokstavelig talt overtaket. Og ikke sjelden blir denne feigheten og disse bortvendte blikk legitimert med noe ytterst anstendig: man kaller det hensyn.»

    Å melde fra om overgrep er ikke å sladre.

  2. Nettopp! Derfor har jeg ingen tro på at all verdens sladrehanker kunne gjort den minste forskjell. Bortsett fra at de ville snakket en masse om det, trukket litt fra, lagt til litt, og diktet litt, og snakket litt mer.
    Sladder er noe samfunnet kan greie seg fint uten.

  3. jeg antar at disse kommentatorene mener sladrehanker som i «personer som ikke er redd for å bry seg», altså personer som ikke tar misforstått hensyn til privatlivets fred, men heller sier ifra dersom de ser/hører noe som gir mistanke om overgrep.

    hadde du sagt fra hvis du fikk mistanke om noe sånt, eller ville du tidd stille for ikke å bli sett på som en sladrehank eller noen som stikker nesa si borti «andres saker»? jeg tror det er noe av dette som er kjernen i saken…

  4. Det er en stor forskjell på sladder og å si ifra om noe som er galt.

    Å si fra når man finner ut at en mann misbruker datteren sin seksuelt er ikke sladder; sladder er når man går over til naboen og snakker om hvor løsaktig jenta er, og godter seg over at mannen må ta slike ekstreme skritt for å «få seg noe».

    Og folk som kommenterte sa ikke at det var anmeldere Amstetten manglet, men «sladderkjerringer», «curtain twisters», «gossips» og lignende. Jeg har kjent til mange eksemplarer av alle disse sortene, og jeg er ganske sikker på at ikke en eneste en ville sagt fra til høvelige myndigheter (sannsynligvis politiet) hvis de så eller hørte noe om en forbrytelse. De bare sladret.
    Og sladde er ikke nyttig for samfunnet. Ikke under noen omstendigheter.

  5. Det tror jeg du har rett i. Det er ikke sladrehanker vi trenger, det er folk som tør se og tør si fra. Og som du sier, det er stor forskjell på disse to tingene.

    Jeg har vært på besøk på småsteder, der nabodamen står bak gardinene og tror ingen får med seg at hun studerer folk fra vinduet. Jeg tviler på det er slike som går til politiet og hjelper til… men så klart, det kan jo hende.

  6. Nei, dama som står bak gardinen og tror ingen legger merke til at hun er der kommer neppe til å melde fra hvis hun ser noe kriminelt, nei. Men hvis en forbrytelse har skjedd i nabolaget og politiet fant ut uansett, da har hun en masse å fortelle til journalister.
    Ellers går hun bare over til naboen og snakker. Og snakker. Og snakker.
    Og drikker kaffe. Det er det eneste fornuftige sladderkjerringer gjør.

Legg igjen en kommentar

