Har Oslo et ledig gatehjørne, mon tro?

For et par dager har jeg tenkt på å flytte til Norge. Jeg vil ikke si «flytte tilbake til Norge» for jeg har egentlig inget sted eller noe annet å flytte tilbake til.
Men jeg greier bare ikke å bli her, og jeg kan ikke tenke på noe annet sted å dra til enn Norge.

Så begynte jeg å tenke på de praktiske detaljene. Jeg har, som sagt, ingen særlig tilknytning til noe eller noen i Norge, så jeg har ikke noe nettverk der eller noen som kan tilby meg støtte, et sted å oppbevare tingene mine til jeg får meg et eget sted å bo, og ingen som kan hjelpe meg med å finne en jobb. Og jeg har nesten ingen penger.

Hva jeg har er en mengde kameraer, og jeg har ikke lyst til å gi opp ett eneste ett. Jeg har klær, og jeg vet at man trenger slikt i Norge og. For ikke å snakke om sko!
Jeg skal ikke engang nevne perler…
Hvis jeg bare tar med meg det viktigste, kommer det sikkert til å bli flere kofferter. Eller flere esker, eller hva man nå putter ting i når man flytter. Og jeg har ingen steder å oppbevare dem verken her eller der.

Jeg har ingen steder å oppbevare meg selv heller i Norge. Hvis jeg hadde penger nok kunne jeg sikkert leie et sted uten for mange vanskeligheter, men det er ikke akkurat billig og eksen brukte opp alle pengene mine. Jeg forstår det er mulig å bo på vandrerhjem til man kan finne noe bedre, men det er heller ikke gratis og det er slett ikke umulig at det kommer til å ta litt tid å finne en jobb.

Jobb, ja! Den jeg har er egentlig ikke ille, men den er ikke lenger hva jeg egentlig vil gjøre og den er absolutt på galt sted. Det eneste gode ved Iowa er at det er enkelt å få en god jobb her; ingen vil egentlig være her.
Dessverre er min erfaring med norske arbeidsgivere svært dårlig. Dem jeg har jobbet for var ikke spesielt hyggelige, men jeg må jo innrømme at det var lenge siden. Jeg har ikke hatt en jobb i Norge siden jeg var 19.
Men dem jeg har vært i kontakt med senere gjorde ikke noe godt inntrykk heller. Jeg intervjuet med flere bedrifter som trengte programvareingeniører omtrent 6 år siden, og inntrykket jeg satt tilbake med var at de var usaklige og snobbete. Så jeg regner med at jeg får ikke mye nytte av den utdanningen og erfaringen jeg har.
Det er kanskje bra at jeg faktisk kan steke burgere, selv om jeg nekter å spise dem?

Så i det hele tatt ser det ikke lyst ut. Men jeg orker bare ikke tanken på å tilbringe mer tid i Iowa. Og hjernen min holder på å eksplodere fordi den ikke kan komme fram til en god løsning for meg.

17 comments on “Har Oslo et ledig gatehjørne, mon tro?

  1. Flytting er mye stress, spesielt til et annet land, men føles det riktig så får man det til å funke på ett eller annet vis.
    Det går ikke an å søke på jobber her mens du bor i Iowa da? Og så flytte hit etter at du har fått en?

  2. Ja, man kan søke jobber i Norge fra Iowa. Jeg gjorde det, og kom i kontakt med mange snobbete arbeidsgivere som trengte programvareingeniører fra «beste» vestkant. Så jeg var selvsagt ikke hva de lette etter, og usaklige som de var ved intervjuene, hadde jeg ikke særlig lyst til å jobbe for dem heller.
    Og ettersom jeg uansett måtte dra til Norge for intervjuer, er det ikke helt mulig å få en jobb uten å reise.

  3. Så merkelig. Nå ble jeg litt nervøs for jobb hunting om et halvår. Jeg har planer om å søke både i Norge, i NY/DC og Minneapolis, men det blir muligens vanskelig siden jeg ikke kan være alle steder på en gang.
    Det overrasker meg at arbeidsgiverne virker snobbete, jeg trodde det ville være mindre av det her i landet.

  4. Nei, det er det ikke. Iallefall ikke i såkalte teknologifirmaer. På hvert eneste intervju fikk jeg usaklige spørsmål som hva faren min jobber med, hva slags klubber moren min er med i, hvilke hobbyer jeg hadde som barn, og hva slags hus jeg vokste opp i.
    Og nesten ingenting jobbrelatert.

  5. Seriøst? Jeg er sjokkert. Og lurer på hvorfor jeg ikke har hørt om dette før. Er det en programvareingeniør ting? Det høres jo ikke sannsynlig ut. Seriøst sært!

  6. Jeg håper det er noe som bare forekommer i disse bedriftene, men jeg er redd det ikke er så unikt. Jeg har hørt om en utenlandsk kvinne som ble spurt hvor ofte hun laget fårikål til middag, fordi firmaet ikke ville ha noen som ikke oppførte seg norsk nok.
    I USA er ikke slike spørsmål lovlige engang, men det betyr ikke at man unngår særheter. Hos Microsoft ble jeg spurt hvem av de syv dvergene som var min favoritt, og hvorfor. Ettersom jeg ikke hadde lyst til å jobbe der svarte jeg Grumpy, for vi har så mye til felles. Akkurat da var det jo sant og!

  7. Ta kontakt med vikarbyråer og headhuntingsbyråer her i Norge. Ikke bare kan de kanskje hjelpe deg å finne en jobb du liker, men de kan i det minste skaffe deg en jobb du tåler mens du leter etter en du liker.

    Jeg har en telefon å ta til Manpower selv ettersom jeg plutselig ble arbeidsledig. Det haster ikke dog. Jeg kan godt være arbeidsledig til over sommeren tenker jeg…

    I det minste har vi somre uten storm i dette landet her om ikke annet 😉

  8. Ja, vikarbyåer kan være nyttige. Jeg har jobbet for en mengde av dem her borte. Stort sett i dårlig betalte møkkajobber bare fordi jeg ikke kunne leve uten inntekt og det er ofte svært vanskelig å finne en jobb her uten kontakter. Men jeg fikk også den jobben jeg har nå gjennom et vikarbyrå, og når sant skal sies gav de meg bedre arbeidsbetingelser enn firmaet gjør nå som jeg jobber direkte for dem.

    Og det er slett ikke ille å være arbeidsledig om sommeren!

  9. Så stramt som arbeidsmarkedet er i Norge, og så trøkk som det er etter IT-folk, kan jeg ikke skjønne annet enn at du bør kunne finne en arbeidsgiver som kan te seg noenlunde sivilisert, altså.

  10. Som manager i et programvarefirma her i Trondheim kan jeg heller ikke se at markedet er spesielt dårlig. Og vikar/rekrutteringsfirmaene er støtt og stadig ute og skal ha folk – ElanIt, UpSource og hva de nå heter alle sammen.

  11. Iskwew: Det kommer jo an på hva slags IT folk de vil ha. Her borte betyr IT vanligvis dem som kommer og redder deg når Windows har et personlig problem eller serveren ikke godtar passordet ditt. Sånt trengs overalt. Jeg designer og koder programvare, det er litt mer «special purpose».
    Erlend: Nei, markedet er ikke dårlig. Det har det ikke vært på en stund, tror jeg. Men i min erfaring er det heller noe snobbete, og det er der jeg får problemer. Jeg er jo ikke helt A4, akkurat.

  12. Firmaet jeg jobber for søker etter folk akkurat nå. Jeg vet ikke hva du er interessert i, eller hvilken bakgrunn du har, men hvis du er interessert, kan jeg sende deg en PDF-fil med utlysningen. (Vi klarer nok å takle ansatte som ikke er A4.)

  13. Jeg har ikke helt bestemt meg for hva jeg vil gjøre i fremtiden, men så langt har jeg stort sett jobbet med innebygget programmering for et eller annet transport-relatert, det vil si fly og tog. Stort sett i C og Ada, men også litt C++, Java, og diverse annet.
    Jeg tror det skulle gå bra om du sendte den PDF-filen til blogge-eposten min, marina(ætt)mad.scientist.com, men jeg er ikke helt sikker på hvor store filer den kan greie ut med.

  14. Nå har jeg aldri opplevd å få usaklige spørsmål når jeg har søkt på programmeringsjobber, men så har jeg da også pleid å snakke med teknisk sjef og ikke noen dust av en rekrutteringskonsulent som knapt nok vet hvordan man kobler seg til nettet.

    Det er stor manko på C++-programmere i Norge – fikk nettopp en jobb hvor de søkte etter slikt til tross for at jeg aldri har skrevet en linje i annet enn plain C. De er fremdeles underbemannet, så ikke umulig at det kan dukke opp flere utlysninger.

  15. Ja, det later til at det er endel jobber i Norge akkurat nå. Så jeg kan kanskje overlate gatehjørnene til noen som ikke kan programmere…

Legg igjen en kommentar

