Stille i Bakvendtland




Pot Shot

Originally uploaded by Marina

Jeg har ikke skrevet mye i det siste. Og enda viktigere; jeg har ikke skrevet noe som er bra i det siste. Jeg har ikke engang sagt mye.
Jeg har oppdaget at jeg har begynt å ha problemer med å uttrykke meg. Både når jeg snakker og når jeg skriver. Iblant stammer jeg, noe jeg ikke har gjort siden jeg var omtrent 5 år gammel. Jeg begynner å skrive noe, men slutter etter en halv setning, for jeg vet at jeg kan ikke få sagt hva jeg vil.

Jeg har meninger, men jeg kan ikke uttrykke dem. Jeg har følelser, men jeg kan ikke fortelle noen hvordan jeg føler.

Hmmm…

Det er faktisk to grunner til det. En er at jeg ikke greier å uttrykke meg, den andre er at jeg ikke har noen å fortelle om følelsene mine. Jeg har ikke noen å snakke med.

Og det er vel ikke rart. Jeg bor i Iowa, blant hva som må være verdens mest innesluttede og selv-isolerende mennesker. Her holder folk seg inne hos seg selv. Å gå ut er noe man gjør to ganger i året, når store Hollywood-filmer man bare må ta ungene for å se gis ut. Å besøke andre betyr å besøke slektninger. Vennene man har når man er 50 er de samme man hadde da man var 10. Hvis de ikke har flyttet sin vei, da.

Så jeg kommer tilbake til at jeg bare må komme meg bort herfra. Dessverre later det til at hvis man først har tatt en jobb i Iowa, så kan man ikke etterpå få seg en skikkelig jobb noe annet sted i USA. Det er derfor jeg har begynt å tenke på å dra til Norge, eller kanskje et annet sivilisert land.

Man kan jo ikke la hele livet gå i dass.

OG miste skravle-evnen!

15 comments on “Stille i Bakvendtland

  1. Hei, jeg pleier aa lese hos deg…naa delurker jeg. Hvorfor ikke prove Canada? Jeg ser du er der en del…beaux Montreal, for eksempel, billig aa bo, lett aa ha det morsomt, aapne og lett gale mennesker. Er selv i ufrivillig norgeseksil for tiden.

  2. Ja, Montreal er en hyggelig by. Men har du tatt en titt på hva immigrasjonsmyndighetene der oppe krever? Med mindre man er rik og har et jobbtilbud før man flytter inn har man nesten ikke en sjanse.
    Jeg tenkte på å dra dit for mastergraden, men det viste seg at jeg må ha garanti for konstnadene på forhånd, og det har jeg jo ikke.

  3. Hm, jeg tok masteren min der, og de er mye slappere i virkeligheten enn det de paastaar, det sier til og med de som jobber for Immigration Canada (kjenner noen som kjenner etc.). Jeg tipper jeg emigrerer neste aar, og det hjelper selvsagt at jeg har utdannelse derfra, men seriost, jeg kjenner saa mange i Canada som har immigrert uten noen tilknytning overhodet. Du kan et av nasjonalspraakene (kanskje begge?), du er fra vesten, du har hoy utdannelse…det er det de ser etter–sjekk det poengsystemet de driver med. Eller prov aa faa jobb i Alberta? Der faar tilogmed oss med ubrukelig humaniorautdannelse jobb, sier ryktene…

  4. Oh, jeg bor legge til: ikke la deg lure av canadiske jobbannonser. De maa under loven si at canadiere har forsterang, men dette stemmer ikke i realiteten. Ved instituttet mitt paa McGill i Montreal har 13 professorer blitt ansatt i de siste fem aarene–av de er kun 3 utdannet i Canada, og kun 5 har canadisk statsborgerskap. Resten er amerikanere, briter og en rumener. Og dette er innenfor et fag med plenty av canadiske kandidater. Ordet paa gata er at dette gjelder i alle jobber der spesiell kompetanse kreves (jeg tipper du faller innenfor det feltet?) Just sayin’…

  5. Hjorten: Ja, øl må nok til. Masse øl.
    Heidi: Ja, jeg vet de ikke er like strenge som reglementet sier, men de krever at man har ganske store pengesummer til rådighet når man flytter dit. De sjekker faktisk. Bortsett fra det ville jeg ikke hatt noen problemer.
    Men man får jo bare to uker ferie i Canada og, så hva er vel egentlig vitsen?

  6. Du har et poeng der, ingen tvil. Jeg er vel litt inne i «jobbe som videregaaendelaerer i Quebec»-bobla–da har man jo litt mer fri. De har jo alle de katolske fridagene sine og der. Hm. Ja, Norge har jo sine fordeler. Lykke til, i alle fall.

  7. Canada har litt flere helligdager enn USA, men det utgjør jo ikke allverden.
    Og masse fritid er jo omtrent eneste fordelen ved å være lærer, er det ikke? Det er nesten så jeg kunne tenkt å bytte jobb…

  8. Tja, man har dessverre ikke saa mye fritid i ukene og helgene mens semesteret paagaar…*retter en oppgave til. Gjesp* Men med systemet de har i Quebec er de to overste klassene i videregaaende nesten som universitetet, man kan legge opp undervisningen og pensum selv til en stor del, og elevene er hakket mer motiverte enn de litt yngre. I tillegg kan man faa permisjon til aa ta doktorgrad–stor fordel, siden det er saann en okonomisk risiko i Canada/USA. Alt i alt er systemet mer attraktivt i Quebec enn i Norge hvis man underviser i videregaaende og onsker et litt godt faglig nivaa. Nuvel.

  9. Sukkerspinnengelen: Klassisk skjønnhet? Jeg tror nok «antikk» er mer det rette ordet!
    Og jeg håper virkelig at jeg finner en super løsning.
    Goodwill: Tja, det blir jo ikke akkurat «hjem» for meg, da. Men kanskje ikke så ille likevel.
    Heidi: Ja, videregående skoler i Quebec er ganske bra. De er jo basert på det franske skolesystemet, som er litt mer akademisk enn det amerikanske, som jeg tror er basert på en tidlig versjon av Idol.

  10. Hehe, det var til tider skummelt aa undervise de yngste amerikanske studentene da jeg var assistentlaerer–alt fra de som ikke kunne stave/ kle paa seg selv/ sitte paa stolen rett/ forstaa naar forelesningen begynte til de som hadde lest Finnegan’s Wake paa prep school i Massachusetts (true story!). Det setter enhetsskolen i perspektiv, liksom.

  11. Ja, standarden i skolene her varierer en god del. Fyren jeg engang var gift med var lærer, og det hendte at jeg tok en titt på oppgavene han kom hjem med. Det var engelsk, åttende og niende klasse, og standarden var stort sett så dårlig at det ville ikke vært bra nok for min engelsklærer i skjette klasse!

Legg igjen en kommentar

