Å komme seg bort fra Iowa…

Nå har jeg greid å nevne til noen få mennesker jeg kjenner her at jeg tenker på å flytte til Norge. Alle ble pottesure og sinte fordi jeg våger å foreslå at Midtvesten ikke er det perfekte sted å være. Folk her er bare sånn. Og de fleste har ikke vært noe annet sted, så de vet ikke bedre. Stakkar.
De gir meg bare mer lyst til å dra min vei.

Men som jeg har nevnt er det ikke bare problemfritt å flytte fra USA til Norge når man ikke er rik og har masse slekt og venner som kan hjelpe. Alt fra en addresse å sende ting til, kontakter som kan hjelpe meg finne en jobb, til venner som kan tilby moralsk støtte når jeg ikke får jobb fort nok.

For det er en ting man trenger for å få jobb i Norge som jeg ikke har og ikke kan skaffe meg, og det er attester. Sånt brukes bare ikke i USA, og bedrifter lar ikke managere skrive dem ut for de er redde det kan føre til søksmål. Hvorfor vet jeg ikke, det er bare sånn det er.
Når man søker jobb i USA trenger man referanser. Det betyr at man må gi den potensielle arbeidsgiveren kontaktinformasjon for mennesker, helst ledere, man har jobbet med før som kan ringes opp og spørres ut om ens gode og dårlige egenskaper.
Attester kan forfalskes, tror amerikanerne. Det går ikke med referanser. Tror de. Men jeg kjenner mange som har fått jobb ved å få en kamerat til å late som om han er ex-sjefen.

Jeg kunne kanskje skrive ut noen falske attester til meg selv, men det er ikke akkurat noe jeg har lyst til. Jeg vet bare ikke hva jeg kan gjøre som er hederlig. Krever Manpower i Norge attester? I USA gjør de bare det for virkelig gode jobber. Jeg tenker jeg kunne kanskje ta en eller to midlertidige møkkajobber, og så gjøre en god jobb sånn at jeg kunne få gode attester fra sjefene, og så få en skikkelig jobb senere. Men jeg vet ikke om det går an?

20 comments on “Å komme seg bort fra Iowa…

  1. I Norge er det mer og mer vanlig at man bare har en bekreftelse på at man har jobbet med det man har, så og så lenge. Attester med blomstrende beskrivelser ville ikke jeg stolt på – og referanser kan du vel fortsatt bruke, siden det er fint mulig å ringe til USA fra Norge.

    Attest-mangel bør ikke være det som stopper deg, altså.

    Dessuten kommer du til et land med et sosialt sikkerhetsnett, og du kommer verken til å sulte eller fryse den første tiden.

  2. Jeg vil si at hvis firmaet i Norge driver seriøst rekrutteringsarbeide, da er referanser langt viktigere enn attester.

    Som Iskwew sier, det blir vanligere her nå med bekreftelser av typen «Person X jobbet i firma Y som ingeniør fra dato til dato; vedkommende sluttet etter eget ønske for å ta over en annen stilling.»

    Ellers går det fint å ta midlertidige stillinger og fortelle senere potensielle arbeidsgivere at du prioriterte å dra hjem til Norge fremfor det å sitte i Iowa og vente på drømmejobben som kanskje aldri kom. Jeg ville si at det viser initiativ (men det er nå bare meg, da). I tillegg gir det deg referanser i Norge.

  3. Har samme opplevelse av attester slik de andre har skrevet her. I tillegg går det an å lage en CV hvor man er litt mer utfyllende i forhold til de siste relevante jobber, slik at man får frem hvilke arbeidsoppgaver og hvilket ansvar som har hatt.

    I de rekrutteringsprosessene jeg har vært med på har vi vurdert hvordan personen matcher mot de kompetansekriteriene vi trenger å fylle først, og ut fra intervjuet og egen oppfatning vurdert om vi tror personen passer inn i teamet og arbeidsmiljøet generelt. Derfor tror jeg det gjelder mer å klare å skrive en søknad / CV som gjør at man får lyst til å kalle inn søkeren på intervju.

    Håper det går bra for deg! Det er ikke noen forunt å sitte i en situasjon og mistrives!

  4. Iskwew: Jeg tror ikke jeg kan få mye til dokumentasjon heller, iallefall ikke skriftlig. Og jeg er slett ikke sikker på at noen her er villig til å snakke med folk fra Norge bare for å bekrefte hva jeg jobbet med. Som jeg sa, folk her blir skikkelig sure når jeg nevner at jeg tenker på å dra herfra.
    Og når det gjelder det sosiale sikkerhetsnettet i Norge er det vel så mange strenger knyttet til det at det er tvilsomt jeg kan bruke det om jeg trenger det. Men likevel bedre enn her, hvor sånt ganske enkelt ikke finnes.
    Erlend: Jeg tror nok at å sitte i Iowa og vente er svært uproduktivt, så lenge man venter på noe annet enn dårlig vær!
    Og jeg håper de fleste firmaer i Norge driver seriøst rekrutteringsarbeide; jeg later til å ha hatt kontakt med alle de som ikke gjør det!
    Cat: Å lage en CV er en annen utfordring for meg. I USA brukes bare resumeér, og det er jo litt annerledes. Jeg vet ikke engang om jeg vet de norske ordene for alt jeg trenger å fortelle om!

  5. Du har fátt mange gode rád her, synes jeg. En bekreftelse má de vel kunne gi deg pá at du faktisk har jobbet der sá og sá lenge? :-O

    Tenk at de blir sure for noe sánt… snodige menneskene! Jeg háper du finner ut av det og gjór det som er riktig for DEG! Jeg er sikker pá du kan finne mange gode tips om CV-skriving online – eller via bloggen din. Kanskje vi kan hjelpe deg med noe av det du trenger?

    En gang skrev jeg cv et sted pá nettet… et slags rekrutteringsbyrá eller noe sánt? Husker ikke helt hvor det var, kanskje finn.no? Der var det bare á fylle ut det de spurte om, som tidspunkt for nár man jobbet hvor etc. Det er kanskje lettere for deg enn á skrive en CV helt pá egenhánd.

    Lykke til videre!!! Spennende om du flytter tilbake til Norge. 🙂

  6. Ja, folk her blir sure når jeg sier jeg tenker på å flytte herfra. Akkurat som om jeg fornærmer dem eller noe.

    Og jeg kunne virkelig trenge CV-kurs. Det er jo litt forskjell på en CV og et resumé, ikke sant? Jeg hadde engang en CV på et nettsted som het noe sånt som «stepstone.no» eller noe. Den var sannsynligvis ikke veldig imponerende ettersom jeg aldri fikk noen henvendelser derfra.

    Jeg tror kanskje sjefene mine ville være villige til å bekrefte at jeg hadde en jobb ved firmaet, og for hvor lenge, og kanskje tilogmed hva jobbtittelen min var, men det blir kanskje alt.

  7. Hmm, det er lenge siden jeg sókte jobb, men CV’en jeg laget den gangen besto vel egentlig bare av en pent oppsatt sak av hva jeg hadde av utdanning og jobberfaring, samt sivilstand etc. Det er sikkert andre her som kan dette bedre enn meg. 🙂

  8. Ja, CV-er er egentlig ganske enkle. Men jeg vet ikke engang de norske ordene for alt jeg trenger å skrive inn på min. Jeg kan egentlig ikke engang å bruke et norsk tastatur, selv om min Powerbook kan simulere et. Kanskje jeg blir nødt til å leve med amerikanske Mac laptop’er for resten av livet? Bare fordi jeg ikke forstår de norske?

  9. På tidl aetat (no sikkert nav arbeid) fins det døme på standardoppsett på norske cv’ar. Du burde kunne få eit par tips derifrå 😉
    Lykke til 🙂

  10. Standardoppsett kunne vært nyttig, ja!
    Men kanskje det er bra at CV-er ikke er standardiserte, det hjelper sikkert arbeidsgiverne til å se hvor bra folk kan skrive og organisere informasjon.

  11. Mia: Marina klager over været, så jeg tror ikke Trondheim er byen 😉

    Wikipedia gir ern grei forklaring på forskjellene på CV og résumé:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Résumé

    I Norge er den litt tørre CV-varianten vanligere, mener jeg, mens de litt mer pratsomme aspektene av et résumé ivaretas av søknadsbrevet. Og om CV-en er på engelsk, er det sikkert helt i orden.

    Se forøvrig mitt udødelige blogginnlegg «Tips for jobbsøkeren»:

    http://urbanus.blogspot.com/2004/02/tips-for-jobbskeren-det-flgende-er.html

  12. Jeg slet med å gjøre om CV til Resume da jeg flyttet til USA, men det funker til slutt på et vis. Forklar så godt du kan på den lille plassen du har til rådighet, så får de heller spørre om de ikke skjønner helt hva alt er.

    Har faktisk inntrykk av at attester er vanligere i USA, men at de er «falskere», at mange skriver dem selv og får noen til å signere eller lignende. Det handler mer om å ha de riktige kontaktene enn hva man har gjort, jeg liker det norske systemet bedre på akkurat den. Får meg ikke til å skrive attest om meg selv.

  13. Mia: Takk for offeret! Jeg har en mengde slektninger i og rundt Trondheim, så jeg kunne nok fått låne en addresse fra dem og, men forskjellen er kanskje at du ikke vill gå gjennom i tingene mine?
    Erlend: Du har tydeligvis ikke truffet på været i Iowa! Men du har rett, vintere i Trondheim er ikke til å spøke med, og sommerene er ikke alltid så sommerlige. Men det verste ved byen er alle slektningene mine som bor der.
    Jeg har faktisk tenkt på å bare omskrive mitt amerikanske resumé litt uten å oversette det. De fleste bedrifter vil jo ha noen som kan engelsk, så hvorfor ikke?
    Men kanskje det er best å skrive søknadsbrev på norsk…
    Minneapolise: Jeg har aldri blitt spurt etter attester her borte; bare referanser. Og ja, det er mye enklere å få en jobb hvis man har de riktige kontaktene. Det er det vel i Norge og, for den saks skyld.

  14. Jeg synes du har fått mange gode tips her!! Lurer også inn noen ekstra som jeg har funnet, håper det er greit! 🙂 Hvis du trenger noen å spille litt ball med eller noen tips, så kan du godt maile meg. (cat@serendipitycat.no). (Jeg er ikke i rekrutteringsbransjen, men har i alle fall mulighet til å bidra som en kontakt i Oslo!)

    Oppsett CV:
    – Europass/EUs CV: http://www.cvtips.com/EU_CV_Format.html
    – Word har en egen standardmal

    Skrive jobbsøknad:
    http://forbruker.no/jobbogstudier/jobb/article1154659.ece
    (Aftenposten har en del gode tips på sine jobbsider.)

    Tips til innhold:
    – Slik skriver du CV: http://forbruker.no/jobbogstudier/jobb/article1136926.ece
    – Slik lager du en god og profesjonell CV: http://www.studenttorget.no/index.php?show=4519&expand=4631,4519&artikkelid=7144

    Jobbsøkertips fra NAV: http://www.nav.no/page?id=805309357

    Lykke til!

  15. Joda, dette ser ut til å være nyttig informasjon. Jeg kommer sikkert til å dumme meg ut skikkelig fordi jeg ikke er vant til forholdene, men det bør jeg jo kunne overleve.

    For et par timer i går tenkte jeg faktisk på å dra til Norge i slutten av juli, og så søke på alle studiene som i det hele tatt er interessante av hva som kommer på «restetorget». Så tenkte jeg at jeg egentlig vil ha en mastergrad, og da er det nok best å bruke bachelorgraden jeg allerede har så jeg blir pent nødt til å søke tidlig. Neste år kanskje…

    Og alle kontakter i Oslo mottas med takk!

  16. I Minneapolis er det vanlig at de spør etter recommendation letters, som blir den amerikanske versjonen av attest.

    Ender jeg opp i Oslo før deg så stiller jeg opp. Hvor raskt har du planlagt å flytte? Jeg tenker muligens til jul 🙂

  17. Jeg tenker jeg skal flytte en gang før jul. Kanskje om etpar måneder, kanskje flere måneder. Men helst før det snør igjen. Jeg orker bare ikke se på den elendigheten igjen.

    Og når det gjelder attester og referanser, så er det kanskje litt forskjellig fra bransje til bransje? For jeg har aldri så mye som hørt om attester her borte, men har blitt spurt etter referanser hver gang jeg søkte om jobb.

  18. Fordelen med å studere når man kommer tilbake til landet er at man får både studielån og tilgang til studentbolig. Dermed har man god tid på seg til å søke jobb istedet for å stå der uten penger og måtte leie bolig til blodpris på privatmarkedet. Funket ihvertfall bra for meg, til tross for at Kringsjå ikke akkurat er verdens navle.

  19. Ja, det er ikke en dårlig ide å studere, men jeg vet ikke om jeg orker flere år med å være blakk hvis jeg kan slippe. Det er jo mulig at jeg kan finne en jobb innen rimelig tid.
    Men i et vanskelig jobbmarked er det en veldig god ide å studere; først har man noe nyttig å gjøre mens man ikke har jobb, og så er man bedre kvalifisert når ting blir bedre.

Legg igjen en kommentar

