Hvordan gjenkjenne en potensiell republikaner

En britisk psykiater har funnet opp en test (nei, jeg linker ikke. Siden jeg fant denne informasjonen på var heller offensiv og jeg vil ikke gjøre noe som helst for å forbedre ratingen deres. Dessuten tror jeg jeg så noe om «testen» i en norsk nettavis og) som skal hjelpe til å identifisere unge muslimer med potensiale for å bli radikale terrorister. Dette høres selvsagt interessant ut, men etter å ha lest om testen synes jeg den godt kan brukes til å identifisere unge som risikerer å ende opp som republikanere også.

Ta utsagn som «Folk kan deles inn i to atskilte grupper: De sterke og de svake» for eksempel. Er det noen som kan gjette til hvilken grad en potensiell republikaner er enig i det? 120%? 96%? Ikke i det hele tatt?

Eller » Det verden trenger mest, mer enn lover og politiske programmer, er modige, utrettelige, dedikerte ledere som folket kan sette sin lit til.» og «De fleste sosiale problemer kan løses om man på et eller annet vis kan bli kvitt umoralske, uærlige og tåpelige mennesker.»
I det siste utsagnet kan man likesågodt bytte ut umoralske, uærlige og tåpelige mennesker med liberale. Republikanere liker det jo enkelt, og mange tror faktisk at en verden uten hva de kaller liberale ville vært et paradis. De sier så både titt og ofte, og så langt har jeg ikke lagt merke til verken ironi eller sarkasme i utsagnene deres.

Og sjansene for at man finner mange republikanere som er enig i at «Det er mulig at det finnes flere versjoner av det man kaller «sannheten» er vel omtrent like stor som sjansene for å finne intelligent liv på et offentlig kontor.

Det spiller ikke så stor rolle hvilken sort høyreradikale man snakker om; det er visse ting som kjennetegner dem alle, sånn som å tenke i svart og hvitt, troen på den absolutte sannhet, at vold og tvang kan brukes til å løse de fleste problemene, at det trengs «sterke» ledere og at det er bra å stole på dem 100% og følge dem blindt…

Kan noen si Hitler? Mussolini? Tør jeg nevne Bush?

Eller for den saks skyld, Lenin, Stalin og Mao? De var kanskje ikke typiske høyrefolk, men de var neppe tilhengere av særlig mange varianter av sannheten, de insisterte på å bli sett på som sterke ledere, og de hadde ikke mye til overs for de «svake».

Så det blir kanskje til at man kan si at alle autoritære styresett er like, og at alle autoritære mennesker tenker likt. Sånn bortimot, må jeg vel legge til, ettersom jeg er en av disse forbaska liberale som opererer med fleksible sannheter i flertall.
Jeg skjønner bare ikke hensikten med å kalle noen få av dem terrorister, mens andre, bare fordi de har adgang til kraftigere våpen, skal kalles helter.

7 comments on “Hvordan gjenkjenne en potensiell republikaner

  1. Ja, og det kunne sikkert vært nyttig å ha en test for å diagnosere dem i ung alder så de kan få tilpasset behandling før det blir for sent…

  2. P.s.
    Sjekk innom stat- merke til england, bush og historien fortsetter… De er republikaner som frimurer mener at de er bedre enn andre..
    Buhu! :o|
    Velkommen til en Verden som er eies av andre før du kommer til den…

Legg igjen en kommentar

