Høst allerede?

Jeg tok en tur til et kjøpesenter i dag. Etter at jeg hadde tilbrakt morgenen og en god del av resten av dagen på stranden. Og der fikk jeg litt virkelighetssjokk. Eller uvirkelighetssjokk. Døm selv.

Altså, i dag tidlig dro jeg til Santa Monica Beach. Det koster mindre å parkere der enn på Venice Beach, nemlig. Det var passe varmt og litt disig solskinn. Vannet var omtrent perfekt, selv om bølgene var litt vel høye for å svømme i.
Etter noen timer ble jeg sulten så jeg dro hjem og spiste lunsj. Og der var da jeg husket at jeg trengte etpar ting som bare kan kjøpes ved det lokale kjøpesenteret, også kjent som Century City.

Så jeg dro til Century City, og mens jeg var der likevel tenkte jeg at jeg kunne likesågodt titte innom noen klesbutikker. Man må jo bare oppdatere garderoben fra tid til annen, ikke sant?
Det var da jeg fikk sjokket. Klesbutikkene var nemlig fulle av vinterklær! Ullgensere, dunjakker, lærjakker, skjerf og votter og luer og sko og støvletter med skinnfor, masse mørke farger og ull og skinn og tilogmed pels! Man kunne rent tro man var i Chicago. Eller Trondheim!

Jeg kunne knapt finne noe jeg faktisk kan bruke i Los Angeles, men det er egentlig greitt. Dette er vel bare moteverdenens måte å fortelle meg at jeg kommer aldri til å bli moteriktig likevel så jeg kan likesågodt gi opp og bruke pengene mine på dingser.
Og tilbringe resten av mine dager i olabukser og t-skjorter. Denslags kan man jo kjøper året rundt!

12 comments on “Høst allerede?

  1. Vel, her i sommer dro jeg på ferie til Trøndelag kun medbringende t-skjorter og sandaler, siden det på daværende tidspunkt var 34° i Oslo. Typisk nok setter uværet i gang mens jeg border flyet, og ferien blir en kald opplevelse inntil jeg resignerer og drar for å kjøpe jakke siden det tilfeldigvis er opphørssalg. Først når jeg kommer hjem oppdager jeg at lommene er designet for oppbevaring av haglepatroner. Riktignok kan det gå hardt for seg på Grünerløkka i helgene, men har ikke begynt å gå med avsaget hagle riktig ennå.

  2. Luka: Jeg tror da ikke trønderne går rundt med avsaget hagle heller. Åffer sage av løpet hvis den funker bra nok som den er?
    Delirium: Ja, været her er bra. Men vi må finne noe annet å snakke om…

  3. Ja, når været er det samme hele tiden og aldri skikkelig elendig må man pent finne noe annet å snakke om. Det blir vanskelig iblant, og jeg har lagt merke til at konversasjoner i kaffesjapper og lignende ikke går riktig så glatt her som på diverse andre steder jeg har bodd.

  4. Hehe – akkurat som i Drygolinreklamen her på berget: «Hva skal man snakke med naboen om når ikke været bekymrer deg lenger?»

    …og der gjorde man det igjen… 😉

  5. Tja, kanskje politikk? I Los Angeles gjør man ikke denslags, men i Norge er det kanskje fremdeles et akseptabelt tema?

  6. Det er bare såvidt. Her på berget er stort sett all politisk debatt terminert etter at et ganske nytt og fremadstormende parti på høyresiden skriker fornærmet opp om skittent spill og uredelighet bare noen våger å stille spørsmålstegn ved politikken deres…

  7. Opplever noe av det samme her i Brisbane. De selger luer og allslags tjukke vinterklær og reklamerer for varmeovner, til tross for at tempen om dagen om vinteren ligger rundt 20 grader og 15 grader om natta.

    For alle som bor i Norge eller andre kalde klima høres det helt tåpelig ut. I 15 grader går man rundt i t skjorter og klager over varmen i Norge.

    Men når man har blitt vant til en sommertemp på 35 grader er faktisk 15 grader iskaldt i forhold. Jeg har aldri fryst så mye som etter jeg flyttet til Brisbane:) Jeg var mye mer tolerant overfor kulde da jeg bodde i Norge.

    Det er rart hva man blir vant til…

  8. Hehe, husker dette fra den tida jeg bodde ved kysten av Spania… der og kjøpte de – og brukte – varme vinterklær om høsten/vinteren. Jeg ble litt overraska, men de syntes sikkert det var fryktelig kaldt selv om det minnet mest om litt kjølig, norsk sommer. Etter å ha bodd der en stund kjentes det faktisk ganske kaldt ut. Kanskje noe med at husene er bygget annerledes?

    Været er et flott samtaleemne som slett ikke skal undervurderes. 😉

  9. M: Ja, selvsagt føles 15 grader mye kaldere i Los Angeles eller Brisbane enn i Oslo eller Bergen!
    Men her blir det virkelig aldri kaldt, og det er nesten aldri veldig varmt, så temperaturforskjellene forklarer ikke hvorfor folk her kjøper vinterklær. Jeg tror ganske enkelt at det har noe med mote å gjøre. Her går jentene ut på byen i bittesmå minikjoler og UGGs, eller de tar den tykke ullgenseren til kontoret og har den på mens airconditioningen durer, bare fordi de vil vise at de følger moten.
    Sommermote er det derimot ikke noe problem med!
    Lothiane: Ja, husene her er definitivt bygget annerledes! Bygningen jeg bor i har tykke murvegger, sannsynligvis uten isolasjon, flatt tak, og vinduer som lufter ut rommene selv når de er lukket. Helt fint i Los Angeles, men den ville nok ikke blitt godkjent i Trondheim.

Legg igjen en kommentar

