Marinas sparetips

I disse harde økonomiske tider kommer visst alle med råd om hvordan man kan spare noen slanter. Både ekspertene, kjendisene, og Stein Erik Hagen har uttalt seg, med noe varierende suksess.
Så langt er min favoritt et råd fra et amerikansk blad som er rettet mot eiere av små bedrifter. Rådet var å spare bensin ved å kjøpe en Lincoln Navigator fordi den har en innebygget computer som gjør et eller annet for å gjøre forbrenningen mer effektiv…

Jeg tror jeg kan komme opp med noen bedre sparetips enn det, uten å nevne verken bensin eller skjortesnipper.

Derimot vil jeg foreslå å kjøpe ting som er billige nå. Glem sko; de er like dyre som alltid. Derimot har aksjemeglerne her i omegn noen skikkelige knalltilbud, og jeg hører det er en trend verden over. Løp og kjøp!

Internettavhengighet er også ganske rimelig; jeg betaler bare $29.95 måneden for bredbånd og datamaskiner kan fås ganske rimelig og de varer i årevis.
Problemer oppstår først hvis man søker behandling. Både psykiatere og hva man enn kommer til å bruke tiden på etter suksessfull behandling er garantert dyrere og man risikerer å miste kontakt med alle de kule vennene man har på nett.

Ikke alle sparetips er like lure, forresten. En familie jeg kjente kjøpte seg hjemmekino for å spare på underholdning. Prislappen ble omtrent $5000, alt på kredittkort. Etter min regning blir den endelige prisen på hva som egentlig bare er en riktig fjong tv og dvd-spiller omtrent $12,000 før den er nedbetalt om circa 6.3 år. Og den blir utdatert lenge før den tid…
Kinobilletter til $10 stykket er ganske rimelige ved sammenligning.

Mat er noe annet man kan spare endel på uten å virkelig lide. Uheldigvis er det beste sparetipset jeg har funnet i denne avdelingen å ta med lunsj hjemmefra når man drar på jobb. Å spise ute koster nemlig en god del mer enn å spise gårsdagens spaghetti oppvarmet i mikrobølgeovnen i kantina. Og mange pastaretter smaker slett ikke så ille i oppvarmet tilstand.
Hvis man finner det vanskelig å ta med matpakke hver dag, kan man spare en god del ved å bli vegetarianer. Kjøtt og fisk er nemlig dyrere enn vegetabilsk føde, så her blir det enkelt å spare. I tillegg er det ofte (ja, selv i Califruityfornia) vanskelig å finne vegetarmat i restauranter, så man blir pent nødt til å spise hjemme oftere.
Og selvsagt inkluderer det å ta med matpakke på jobben, så her slår man to fluer i en smekk og blir mer miljøvennlig i samme slengen!
Hvis man i tillegg slutter å drikke og snope er man på god vei til å kunne gå dingseshoppe uten dårlig samvittighet.

Når det gjelder dingseshopping, vil jeg nevne at dingser som kommer med månedlige utgifter gjerne blir mye dyrere enn man først tror, men hvis man er flinkere til å rasjonalisere enn til å navigere, er de absolutt nødvendige.

16 comments on “Marinas sparetips

  1. Ja, da kan man virkelig spare! Men hva gjør man vel uten dingser?
    Min erfaring er at kvinner som ikke kjøper dingser til stadighet istedet handler sko og klær ut i ett, og denslags ser ut til å bli utdatert mye raskere enn selv digitale kameraer for de er jo stadig på kjøpesenteret.

  2. Huffda, blir digitale kameraer utdatert? Jeg har nettopp kjøpt meg et lite Olumpus speilrefleks jeg trodde skulle holde like lenge som min gamle Nikon FE…

    Som fanatisk bok- og dvd-shopper skal jeg forøvrig ikke kaste den første sten.

  3. Som en generell regel kan man likesågodt regne digitale kameraer som er tilgjengelige i butikker som utdaterte. Derfor er det ingen grunn til å bekymre seg om man har et utdatert kamera; man kan ikke få et som ikke er utdatert!

    Men bøker og dvd-er blir da ikke utdaterte?

  4. Tilbaketråkk: Hjorthen uttaler seg om ting han ikke har greie på » Slik takler vi finanskrisa

  5. Hm, stemmer det virkelig at kjøtt er så dyrere enn vegetabilsk føde? Jeg synes mye grøntfôr er dyrt, og jeg synes ofte prisen på kjøtt er latterlig billig, hvilket er negativt, fordi det spises for mye kjøtt allerede.

    Å, og og jeg elsker matpakke!

  6. Erlend: Nei, kritisere andre for å shoppe skal man ikke!
    Nåja, det kommer vel egentlig an på om de betaler regningen selv eller forventer at jeg skal gjøre det? For hvis jeg må betale, da synes jeg at jeg skal ha rett til å kritisere alt jeg lyster!
    Kathleen: Det kommer vel litt an på hva man kjøper, og hvor? Mange kjøttprodukter er ganske billige, og det finnes noen skikkelig dyre grønnsaker. Trøfler, for eksempel!
    Men jevnt over er kjøtt og fisk dyrere, iallefall her i USA…

  7. Liker tanken på å kjøpe hjemmekino for å spare på kinoutgiftene. dessverre har jeg ikke plass på hybelen, så jeg får vel finne på en annen løsning. Det bugner vel av mer eller mindre gode rasjonaliseringer for å «spare» penger.

  8. En venn av meg rasjonaliserte nylig med at det var bedre å bruke urimelig mye penger på en dings han hadde lyst på for da kan han slutte å bruke så mye tid på å sikle over ting han ønsker seg, og tid er jo penger som vi alle vet.
    Noen som er villig til å vedde mot at han finner noe annet å sikle over innen en uke?

  9. Mitt beste sparetips var å ikke kjøpe nytt kamera en gang i måneden, men så hadde de plutselig fotomesse på Kameraservices proffavdeling, gitt.

  10. Huffda! De burde virkelig ikke ha lov til sånt når folk prøver å spare!

    Men bare tenk hvor mye du sparte på å ikke fly til New York eller Tokyo for å kjøpe kule ting!

  11. Faktisk sto jeg på Yodobashi i Akihabara i fjor høst og siklet på den samme 40D som da kostet halvparten av prisen i Norge, som jeg i dag fikk enda billigere i Oslo. Men tro det eller ei, flybilletten til Japan kostet mindre enn det jeg sparte på å kjøpe en telelinse på samme sted.

  12. Jeg er fortsatt lykkelig over min Iphone-dings, selv nå over et halvt år etter at jeg kjøpte den (i Apple-butikken på 5th av.). Og den har ingen faste månedlige utgifter. Men den har ikke 3G, men siden jeg ikke helt skjønner hva det er så savner jeg det ikke heller 🙂
    Den dingsen som jeg nå ønsker meg er en helautomatisk espresso/cappucino-maskin. Det kan vel strengt tatt regnes som et sparetiltak, jeg vil da få så god kaffe hjemme at jeg aldri mer behøver å gå på kaffebar…
    😉

  13. 3G og GPS er faktisk utrolig nyttige ting å ha på telefonen, særlig hvis man bor i Los Angeles hvor store områder ser akkurat likedanne ut og veiene går i sikksakk rundt i byen så man ikke kan vite hvor man er med mindre man er lommekjent eller har GPS.
    Enkelte vil nok si en Garmin er like bra om ikke bedre, men hvem går vel rundt med en Garmin i lomma hele tiden?

    Forøvrig vil jeg også gjerne ha en espressomaskin. Jeg skal kjøpe en så fort jeg finner en butikk som selger dem…

Legg igjen en kommentar

