Seriøst, altså

Før jeg begynner å tenke på å skrive om noe mer seriøst enn finanskriser eller amerikanske presidentvalg, synes jeg at jeg bør ta meg tid til å nevne noe de fleste neppe tenker mye på, men som likevel er helt soleklart: at karaokemaskinen må være den mest overflødige oppfinnelsen noensinne.

Hvis jeg ikke har misforstått hele opplegget noe helt forferdelig er hovedfunksjonen til en karaokemaskin å få fulle mennesker til å dumme seg ut. Dette er, som de fleste vet, slett ikke noen stor kunst. Det krever verken spesielle ferdigheter, avansert utstyr, eller lang ventetid. Som en av slekta sier, det er vanskeligere å få en ku til å gaule.

Jeg regner med at mennesker har dummet seg ut i fylla fra den dagen da noen av våre forfedre/mødre for første gang oppdaget at gjæring får diverse mat- og drikkevarer til å smake annerledes og ha endel interessante bivirkninger. Siden dengang har vi bare utvidet repartoaret av dumheter etterhvert som ny teknologi tillot det. Man må ha grøfter før man kan ha grøftefyll, det er jo soleklart. Og før mobiltelefoner var oppfunnet var det ikke så veldig enkelt å tulleringe verken sjefen eller svigermor i julebordsfylla.
Men jeg vil gjerne påpeke at både grøfter og mobiltelefoner har diverse nyttige funksjoner i det virkelige liv; at man kan bruke dem til å dumme seg ut i fylla er bare en bivirkning.

Sånn er det ikke med karaokemaskiner. Hvis de ble oppfunnet for noen annen hensikt enn å la fulle mennesker dumme seg ut så mislyktes det totalt. Hvis det derimot ble oppfunnet for å gi fulle mennesker enda en måte å dumme seg ut på, så var det utrolig vellykket.
Men altså helt overflødig.

Det var alt jeg ville si.

15 comments on “Seriøst, altså

  1. Det var sånn jeg trodde at det var. Og sånn er det kanskje, vanligvis. Men jeg har overvært karaoke én gang, og ble fryktelig overrasket. Og litt rørt. For flere av deltakerne var faktisk veldig gode. Edru var de også.

  2. Karaokemaskinens egentlige formål er å få *sjefen* til å dumme seg ut, så man kan få avreagert etter en lang dag med jobbfrustrasjoner. Selv har jeg (riktignok på julebord, uten karaoke) hatt gleden av å få sjefen til å strippe ned til underbuksa og ikle seg aluminiumsfolie, og bevismaterialet ligger klart til netttpublisering dersom behovet oppstår.

  3. Haha 🙂
    Karaokemaskiner er grusomme oppfinnelser.. mulig de er laget for å få fulle folk til å dumme seg ut, men de er også velegnet til å skape søvnløshet for de som måtte oppholde seg i nærheten av sted der maskinen er plassert. For eksempel på engelsk bar i Spania, sånn circa rett over gaten for der jeg og familien bodde to uker i sommer. Grusomt… torturinstrument, spør du meg. Altså flere bruksområder, men likefullt overflødig.

  4. abre: Edru mennesker som synger karaoke? Det høres bare unaturlig ut! Men kanskje litt mindre vondt å høre på enn fylliker som ræler karaoke?
    Undre: Jobbet, for det meste.
    Luka: Ja, selvsagt er det best hvis det er sjefen som dummer seg ut! Men som sjefen i underbukse og aluminiumsfolie beviser, kan selv sjefer dumme seg grundig ut i fylla uten karaokemaskiner. Altså er de utrolig unyttige.
    Og jeg gjetter du har svært få problemer med lønnsforhandlinger?
    Lothiane: Søvnløshet kan skapes ved hjelp av store forsterkere og høytalere og åpne dører og vinduer. Så selv om de kanskje har flere bruksområder er karaokemaskiner utrolig unyttige. Alt man kan gjøre med dem kan gjøres billigere uten. Med mindre aluminiumsfolie har gått kraftig opp i pris de siste par årene, da?

  5. Marina:

    Jeg har altså bare hatt den ene opplevelsen, så jeg tenkte ikke over om det var unaturlig at de var edru. Edru folk som danser, derimot – det er unaturlig, det! 🙂

  6. Tja, det er vel gjerne sånn at hvis man har sett bare ett eksemplar av noe så regner man det som normalt, men iblant er det bare avvikende. Sånn som edru mennesker som synger karaoke.
    Edru mennesker som danser, nei, det har ikke jeg sett men det finnes kanskje?

  7. Nå kom jeg faktisk på noe ved karaokemaskiner som hadde en viss nytteeffekt. På den brune bula ved Soria Moria kino i Oslo fikk man for mange år siden en gratis halvliter dersom man sang en låt til publikums tilfredsstillelse. Grusomt for de som var i nærheten, men svært nyttig for de stort sett blakke alkisene som vanligvis vanket der. En kompis foreslo at vi skulle dra en «Stand by Your Man» sammen, men jeg insisterte på at det var bedre å betale for ølen enn å risikere å få juling.

  8. Tja, det var kanskje litt nyttig hvis alkisene kunne synge, men bare tortur hvis de hadde like lite talent som de typiske karaokesangerne.

    Og definitivt bedre å betale for ølet enn å synge karaoke, ja!

  9. Lothiane: Du har et poeg der, ja, men jeg tror jeg ville unngått karaoke-ølbuler uansett!
    Avil: Takk skal du ha!
    Og jeg tror den bulen som gav folk gratis øl for å synge karaoke bare beviser poenget mitt.

Legg igjen en kommentar

