Marina går kjøkkenveien

Når jeg ikke dummer meg ut på annet vis, finner jeg gjerne noe å ta meg til i kjøkkenet. Der er mulighetene nesten ubegrenset.

Ettersom det er Thanksgiving i USA i dag, og det krever helstekt kalkun, skal jeg på besøk hos mine indiske naboer og lære dem hvordan man steker en kalkun hel. I motsetning til oss vestlige barbarer har jo inderne for vane å kutte opp kjøttet i biter før de lager middag, så dette er nytt for dem.

Og tro det eller ei, å steke kalkun er noe jeg greier ganske bra. Typisk meg; jeg liker jo ikke engang kalkun!

8 comments on “Marina går kjøkkenveien

  1. I følge Andreas Viestad (norsk kjendiskokk, neppe kjent hvis man ikke følger med på tv) egner kalkunen seg best stekt i biter siden den rett og slett er for stor for helsteking. Kort sagt er problemet at den ikke er en and.

  2. Ja, det er sikkert en god beskrivelse av fjørkreket.
    And smaker mye bedre også, men nå har jo amerikanerne bestemt seg for at helstekt kalkun er hva man spiser på Thanksgiving, enten man vil det eller ikke, så man har ikke mye valg.

  3. Jeg laget ikke akkurat maten. Jeg var der bare som, skal vi si, kalkun-konsulent?
    Og det ble nok til alle og litt til…

  4. Her i USA, hvor vi må ta det for gitt at fjørkre inneholder salmonella er det egentlig ikke så lurt å steke kalkunen med noe inni. Sjansene for at noen av bakteriene skal overleve stekingen øker betraktelig hvis fuglen er fylt.
    Stuffingen lager man ved siden, noe som faktisk er bedre ettersom den ikke blir tørr eller overkokt av lang steking.

  5. En jul testet jeg helstekt kalkun med stuffing laget etter oppskrift fra en daværende venn fra Canada. Vi slapp tenke på salmonella, heldigvis, og stuffingen var innmari god! Dessverre inneholdt den ganske store mengder av et eller annet krydder jeg nå har glemt, men siden den gang har jeg ikke orket spise det. Fikk visst overdose.

    Håper steking gikk bra og at naboene var fornøyde! 🙂

Legg igjen en kommentar

